Ik denk dat zowel met Front Assist als met ACC het probleem is, dat de auto niet verder kijkt (of kan kijken) dan de auto voor je. Dat betekent laat reageren op een situatie en geen rekening houden met wat er voor de voorligger aan de hand is (dat doen veel automobilisten wel, hoewel de één dat beter doet dan de ander).
Een mooi voorbeeld hoe de mens dat soms toch veel beter kan dan al die moderne techniek: begin jaren 80 reed ik dagelijks naar Haarlem, en de A4 tussen Zoeterwoude en Hoofddorp zat zeker tot aan de samenvoeging met de A44 bomvol. Op een gegeven moment kwam ik bij het ringvaart aquaduct 'klem' te zitten in een rijtje auto's op de rechterbaan achter een vrachtauto die erg langzaam reed (ik denk nog geen 70 km/u). Plots was er iets meer tussenruimte bij de auto's op de linkerbaan, en alsof het afgesproken was, schoven een aantal auto's voor en achter me tegelijk met mij op in de 'gaten' op de linkerbaan om de vrachtauto te passeren. Die gaten waren nergens groter dan 10-12 meter, dus veel te weinig tussenruimte, en nu dus na samenvoeging tussenruimtes tussen de 1 en 5 meter tussen de auto's. Plots ging de langzame vrachtwagen ook naar links, waardoor de volledige linkerbaan vol in de ankers moest. Behalve gierende banden en gierende hartkleppen geen schade, alle auto's hadden nog ruimte tussen de bumpers van de verschillende auto's. Een situatie die volgens alle boekjes absoluut onmogelijk is, maar het liep goed af. De reden dat de vrachtauto onverwacht naar links kwam: voor hem reed een vrachtauto die nog een stuk langzamer naar boven kroop vanuit het ringvaart aquaduct, maar die 'kruiper' was voor het verkeer achterop niet zichtbaar, zowel door de hellingen van het aquaduct als door de vrachtauto die nog achter de kruiper reed.