Meer remmen met ACC

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb nu dus ook ACC en vind het een prachtig systeem. Ik heb wel de indruk dat er met dit systeem aan op de snelweg veel meer geremd wordt dan ik zelf zonder zou doen. Het staat ingesteld op de kortste afstand.
Verder vind ik vrij hinderlijk dat naar mijn gevoel nogal lang wordt gewacht met weer versnellen. De auto voor je moet echt in zijn geheel voor je zijn verdwenen.
Gedachten of tips?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Okki

Donateur
Uitzetten en zelf anticiperen....doe ik ook.
Goed vooruitkijken...kan je op tijd gas loslaten en weer versnellen
 

Rosinfield

† In Memoriam
Uitzetten en zelf anticiperen....doe ik ook.
Goed vooruitkijken...kan je op tijd gas loslaten en weer versnellen
Ja, dat leek mij ook; als je het helemaal aan het systeem overlaat, wordt er wel erg vaak geremd. Hoe mooi op zichzelf ook dat het dit doet. Vind dat wel indrukwekkend
 

Okki

Donateur
Mensen kunnen straks niets meer zelf, niet meer zonder navigatie, niet meer zelf parkeren, niet zelf vooruitkijken, niet zelf hun licht aanzetten....

Mooie techniek hoor, daar niet van...maar wat mij betreft niet nodig.
 

EdK

Forumguru
niet zelf hun licht aanzetten....
Wel dat kunnen er somige nu al niet meer, is dat auto systeem niet goed ingesteld en rijden ze alleen met lichten voor aan en achter is t pikke donker
Heb dit nu al meerdere malen meegemaakt....

En tsja ik citeer " Mensen kunnen straks niets meer zelf, "
Dat is toch waar men naar toe wil ?
Want dan kunnen we allen treintje rijden , althans het voertuig en jij kunt in je rijdende cocon alvast bellen en administratie doen...
 

leon-cupra

Forumguru
Het meer remmen is natuurlijk afhankelijk van diegene die voor jou rijdt. Heb je iemand die zonder (A)CC rijdt, is zijn snelheid steeds verschillend en dient jouw ACC uiteraard steeds in te grijpen. Opmerking van het versnellen hoor je bij velen. Beetje aan wennen mss?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, bv wanneer de hele boel voor je langzamer gaat ivm een vrachtwagen die inhaalt bv. Dan kun je dus beter op tijd het systeem even uitschakelen dan dat je het laat gaan tot er flink geremd moet worden. Als ik zonder rijd, kan ik meestentijds voorkomen dat ik moet remmen in zo'n situatie (gewoon gas op tijd los)
 

EdK

Forumguru
Ik heb wel de indruk dat er met dit systeem aan op de snelweg veel meer geremd wordt dan ik zelf zonder zou doen. Het staat ingesteld op de kortste afstand.
Verder vind ik vrij hinderlijk dat naar mijn gevoel nogal lang wordt gewacht met weer versnellen.
Tsja misschien is het systeem wel op de manier ingesteld zoals het behoord en is jouw rijstijl wel degene die nu juist niet hoort....??
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk niet zozeer dat het is ingesteld zoals het hoort (trouwens wie bepaalt dat), maar eerder overdreven aan de veilige kant. Wat op zich ook wel begrijpelijk is. Met de front assist op mijn Fabia kreeg ik ook praktisch altijd die botswaarschuwing te zien, terwijl ik echt wel een voldoende veilige afstand in acht nam
 

EdK

Forumguru
Met de front assist op mijn Fabia kreeg ik ook praktisch altijd die botswaarschuwing te zien, terwijl ik echt wel een voldoende veilige afstand in acht nam
Ik ken dat systeem en heb het ook uitgezet.
Maar is die afstand van 3 strepen als afstand nu werkelijk te groot met de minimale 1 sec reactie vertraging die je hebt ?
Oké gevoelsmatig voor een ieder reageert hij veel te vlug en kan het korter...
Maar of het werkelijk zo is.....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik snap wat je bedoelt. Heb me dat ook wel eens afgevraagd. Wat als de boel voor je ineens stilstaat. Ben je dan nog wel op tijd.
Maar goed, wat de ACC betreft denk ik prima. Maar zodra het erg gaat vertragen voor je, beter even op tijd er afhalen en laten rollen ipv door laten denderen en op het allerlaatst remmen wanneer de ingestelde afstand is bereikt
 

CDK

Forumguru
Exact wat je zegt @Rosinfield waren ook mijn pijnpunten, daarbij in een file weigeren rechts in te halen, of rechts van een blokmarkering inhalen. @Antera heeft de gasresponse aangepast, zodat er als er uiteindelijk versneld wordt ook daadwerkelijk iets gebeurt én rechts inhalen geactiveerd. Nu moet je wel alert zijn dat het voertuig dus nooit meer afremt als de weg in je eigen baanvak vrij is, maar dat is toch prettiger dan vergeefs afremmen. Anticiperen kan het systeem niet, dus als je ziet dat er fors geremd wordt voor je kan je het beste zelf met de ACC hendel gas terug nemen, waardoor er automatisch ook geremd wordt, maar het systeem wel actief blijft.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat zowel met Front Assist als met ACC het probleem is, dat de auto niet verder kijkt (of kan kijken) dan de auto voor je. Dat betekent laat reageren op een situatie en geen rekening houden met wat er voor de voorligger aan de hand is (dat doen veel automobilisten wel, hoewel de één dat beter doet dan de ander).

Een mooi voorbeeld hoe de mens dat soms toch veel beter kan dan al die moderne techniek: begin jaren 80 reed ik dagelijks naar Haarlem, en de A4 tussen Zoeterwoude en Hoofddorp zat zeker tot aan de samenvoeging met de A44 bomvol. Op een gegeven moment kwam ik bij het ringvaart aquaduct 'klem' te zitten in een rijtje auto's op de rechterbaan achter een vrachtauto die erg langzaam reed (ik denk nog geen 70 km/u). Plots was er iets meer tussenruimte bij de auto's op de linkerbaan, en alsof het afgesproken was, schoven een aantal auto's voor en achter me tegelijk met mij op in de 'gaten' op de linkerbaan om de vrachtauto te passeren. Die gaten waren nergens groter dan 10-12 meter, dus veel te weinig tussenruimte, en nu dus na samenvoeging tussenruimtes tussen de 1 en 5 meter tussen de auto's. Plots ging de langzame vrachtwagen ook naar links, waardoor de volledige linkerbaan vol in de ankers moest. Behalve gierende banden en gierende hartkleppen geen schade, alle auto's hadden nog ruimte tussen de bumpers van de verschillende auto's. Een situatie die volgens alle boekjes absoluut onmogelijk is, maar het liep goed af. De reden dat de vrachtauto onverwacht naar links kwam: voor hem reed een vrachtauto die nog een stuk langzamer naar boven kroop vanuit het ringvaart aquaduct, maar die 'kruiper' was voor het verkeer achterop niet zichtbaar, zowel door de hellingen van het aquaduct als door de vrachtauto die nog achter de kruiper reed.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
@Corné de Kluijver wat bedoel je met de ACC handle? Ik kan het systeem uitschakelen en dan laten uitrollen. De enige mogelijkheid om vaart te minderen met het systeem in werking, is via de "min knop" . Bedoel je dat?
 

MaxN

Donateur
In de Skoda werkt het met een hendel. In de VW met knopen op het stuur.
Als deze ook per 10km/h gaan dan remt de auto als je deze verlaagt met meer dan 10km/h.
 

Rallye

Forumguru
Je kunt ook proberen om de ACC op een wat langere afstand in te stellen. Gas minderen doe ik inderdaad met de hendel, overrulen kan ook met het gaspedaal. Ik neem aan dat in de Polo de 160 km/h versie zit?
 
Bovenaan Onderaan