Markt gebruikte Kodiaq

leon-cupra

Forumguru
Als de wagen toch maar is voor 2 personen en bagage, waarom dan überhaupt een kodiaq? Waarom vb niet een Karoq? Stuk budgetvriendelijker, veel meer keuze in handbak en nog steeds ruim genoeg voor 2 personen en bagage.

Trouwens, als restwaarde van groot belang is voor jou, schrap de handbak in de kodiaq maar. Een handbak zal meer afschrijven dan een DSG.
 

heinha

Actief lid
Die auto in Zwanenburg had ik nog niet gevonden, interessant, weer een nieuwe zoekrichting.
Vanwege transport naar een huurhuis in het buitenland (2 personen plus teckel) denk ik de ruimte van een Kodiaq nodig te hebben.
De afschrijving van een handbak zal wat groter zijn, maar je begint ook met een iets lager aankoopbedrag. Om het even denk ik nu, overweging om gewoon te kijken wat voorhanden is.
Met de tips tot nu toe heb ik aardig wat bijgeleerd.
 

Pindasaus

Forumguru
Als je weinig rijdt, is een hogere km-stand het overwegen waard. Lagere restwaarde, maar goedkoop in aanschaf. Mogelijk is er ook meer aanbod met auto's die na vijf jaar uit de lease komen.
 

leon-cupra

Forumguru
Handbak-DSG moet je zien wat je uiteindelijk afschrijft. Kan goed zijn , en geloof dat redelijk, dat de afschrijving van een DSG lager zal zijn dan van een handbak. Het is belangrijk wat een wagen jou onder de lijn heeft gekost. Zeker in een kodiaq.

Betreft ruimte voor die paar keer per jaar. Koop een dakkoffer of een klein aanhangwagentjes. Maandelijkste kosten van een Karoq zullen ook lager liggen dan van een kodiaq.
 

EdK

Forumguru
Betreft ruimte voor die paar keer per jaar.
Waarom ?
Als TS die Kodiaq wil hebben wie ben jij dan om daar wat van te zeggen ?? (denken is wat anders)
Krijg echt indruk dat TS hier al lang over nagedacht heeft en dus deze wagen nodig heeft
En helemaal als ze 10 kleinkinderen over de vloer komen.......... moet hij een tweede erbij kopen
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK TS vraag advies en ik geef gewoon de suggestie van een Karoq aangezien TS budget belangrijk vindt en het gezin maar uit twee personen en een hond bestaat. Het is niet dat ik een Mini voorstel ipv een kodiaq.

TS doet ermee wat hij wilt, uiteindelijk lig ik er niet wakker van en komt het extra budget niet uit mijn portefeuille.
 

hemi24

Forumguru
Niet alleen qua ruimte, maar ook als het op rijcomfort aankomt, is de Kodiaq net even fijner.
 

leon-cupra

Forumguru
Uiteraard is een kodiaq groter, biedt meer rijcomfort en dergelijke maar is de TS daar ook effectief naar op zoek? De kodiaq is als startpunt genomen (en TS zal daar zijn redenen toe hebben) maar in de antwoorden van de TS komt budget nogal heel sterk naar voor … dus gezien bepaalde factoren , waarom zou je dan ook niet kunnen zien naar een Karoq? Het is nu ook niet dat een Koraq een kleine, oncomfortabele wagen is.
 

wdejong32

Actief lid
suggestie ,, race bleu is weer eens wat anders qua kleur
 

Bijlagen

  • thumbnail_IMG_9835.jpg
    thumbnail_IMG_9835.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 15

hemi24

Forumguru
Voor de Kodiaq is er een nog mooiere kleur blauw leverbaar geweest!

De kleur was Reef Blue; iets donkerder dan de Race Blue.

Dan moet je op zoek naar een 2019 Limited Business Edition.
(Alle Limited Business Editions hebben trouwens een afwijkende kleur)
 
Laatst bewerkt:

heinha

Actief lid
Even een bericht van degene die jullie TS noemen, Hein in het echte leven. Grondgedachte is om een ruime, comfortabele auto te hebben met genoeg ruimte voor lange vakanties en grote afstanden. Geen Schwiegermutterkoffer en zeker geen karretje. Skoda ken ik al langer als interessant merk (simply clever). Zo is er een wensenlijstje ontstaan en ben ik naar Kodiaqs gaan kijken. Iedereen wil het meeste waar voor zijn geld en weegt dus hebbedingetjes af tegen kosten. En daar ging dit onderwerp oorspronkelijk over. Ik verbaasde mij om het prijsverschil tussen een Amsterdamse Business Edition voor nog geen 25000 euro en een vrijwel gelijkwaardige auto met ongeveer dezelfde kilometerstand elders voor 29000 euro. Wie kan dat verklaren?
 

JeSko

Forumguru
Hallo Hein,

Dat verschil is niet te verklaren, net zoals ik in mijn zoektocht pre facelift VRS'n tegenkwam van 16.500 euro, en van 22.000, of zelfs 25.000 voor eentje met hele lage km standen. Het is een groot deel marktwaarde en een groot deel wat de gek ervoor vraagt en de gek ervoor geeft.

Skoda heeft naast de Kodiaq nog interessante grote en middelgrote auto's waarmee je je nergens te kort gedaan zult voelen, een Kodiaq is natuurlijk gigantisch maar een Karoq of Octavia zijn ook ruim zat, de Superb is dan weer de "lage" tegenhanger van de Kodiaq. Als je veel mee wilt krijgen is een Superb misschien nog wel ruimer en praktischer, plus die kosten doorgaans net wat minder aangezien daar geen SUV hype rond hangt.
 

leon-cupra

Forumguru
Hein, fijn dat je uitgebreid antwoord geeft op onze reacties. :thumbsup:
Bij deze geen woord meer over de Karoq :D

Waarom verschil. Kan zoveel redenen hebben.
Enkele:
- de goedkope wagen is er eentje met een reukje aan (herstelde ongevalwagen)
- verkoper 25k heeft deze al lang in voorraad staan en wil er absoluut vanaf en hoeft er geen marge meer op
- verkoper 25k heeft een koopje kunnen doen. Vorige eigenaar vb in financiële problemen en moesten er onmiddellijk vanaf
- verkoper 29k hanteert een giga marge.
-verkoper 29k heeft hem veel te duur ingekocht
….

Eigenlijk hoef je er weinig van aan te trekken. Belangrijk is gewoon dat je van elke wagen probeert de exacte historie te achterhalen.
 

Herperduin

Forumguru
@heinha en @JeSko : Verschil is vaak toch (deels) te verklaren. Als je goed gaat zoeken (bijvoorbeeld bij o.a. sites als finnik) dan zie je in de geschiedenis dat een auto heel veel verschillende eigenaren gehad heeft (ja ook uit 2019) of zelfs van een verhuurbedrijf is geweest hetgeen soms onaantrekkelijk is. Kan ook verklaard worden door schadeverleden (sorry @JeSko) en regionale verschillen zijn er ook. Ik heb onderzoek naar ontwikkeling van occasionprijzen gezien waar echt over de jaren heen de trend per regio verschilt. Verder weet je pas goed wat de verschillen zijn als je de auto daadwerkelijk ziet. Veel steenslag, ruikend naar een asbak, hond of wat dan ook zie je niet op de foto’s maar hebben wel degelijk invloed op de prijs. Dan heb je nog de garantievoorwaarden die van invloed kunnen zijn en ook welk onderhoud de auto wáár gehad heeft. Het lijkt soms appels met appels maar is veelal appels met peren en soms zelfs appels met mango :giggle:

Edit: zie dat ik trage tikker ben want alweer veel reeds gezegd…
 

leon-cupra

Forumguru
Tegenwoordig kan je ook bij verschillende online aanbieder ook een historiek opvragen tegen betaling. Kan je zien of een wagen in het buitenland ooit hersteld geweest is voor schade of dergelijke. Kost iets van 10€ ofzo.

Is het een tokko die de wagen buiten de reguliere markt laat herstellen , gaat dit er wel niet in voorkomen. Spijtig genoeg is niets allessluitend.
 

wdejong32

Actief lid
klopt inderdaad Hemi 24
Mijn vrouw heeft januari 2020 een nieuwe Business Edition gekocht en dat was een reef bleu , iets donkerder en blauwer , erg mooie auto maar de bouw kwaliteit van de deze extra productie uit Rusland destijds was niet geweldig , bij de eerste keer tanken liet het benzineklepje los en viel op de grond en bleek gewoon los te zitten, dus terug naar dealer , ik ben erg precies en scherp en er bleek in de deurstijl rechts voor een stuk niet goed gespoten te zijn , dus weer terug ,,, na 2 jaar zagen we ook dat de stiknaden van de voorstoelen uitscheurden in de beide stoffen van de bekleding,,,

al met al een fijne auto maar niet de beste ,,,, ik heb nu mijn derde kodiaq ( 1e nieuw 1.5TSI DSG ambition in lava bleu / 2e 1.5TSI DSG Style race bleu wat een 2 maanden oude import was / en nu een nieuwe 1.5 TSI DSG sportline race bleu)
deze 3 waren beter in elkaar gezet dan de reef bleu die mijn vrouw na 2 jaar ingeruild heeft voor een Enyaq welke pas ingeruild is na 70.000 en 2,5 jaar km op en Volkswagen ID5 77 KW donkerblauw
 
Bovenaan Onderaan