Markt gebruikte Kodiaq

heinha

Actief lid
Komende tijd wordt mijn VW Beetle 1,4 TSI Sport van 2014 vervangen door een gebruikte Kodiaq. Daarom volg ik de markt op internet al een tijdje. De voorkeur gaat uit naar een 1,5 TSI van 2019 of jonger met omstreeks 100.000 km op de klok. Accessoires interesseren me minder. Ik zie op het forum allerlei zaken voorbij komen over inschakelen en uitschakelen van elektronische dingen, apps, etc. Dat is mij een gruwel.
Bij het volgen van de markt valt op, dat het bijna alleen gaat over lease-auto's met DSG. Handbakken komen weinig voor. De prijzen binnen mijn zoekprofiel lopen tussen 27.000 en 29.000 euro. Het ligt allemaal dicht bij elkaar. Toch zijn er uitschieters naar beneden en naar boven. Soms is dat te verklaren door de status van de aanbieder (Pon dealer of vrije garage, garantie). Soms kan ik het niet verklaren. Zo staat er een auto bij A-Point voor 25.000 euro met handbak. Is de handbak misschien minder populair? Misschien kan iemand in het algemeen verklaren waarom die uitschieters er zijn. Dat helpt mij bij het zoeken.
 

JeSko

Forumguru
Handbakken zijn doorgaans inderdaad minder populair, mensen willen tegenwoordig ook veelal automaten rijden. En ik moet zeggen dat ik dat begin te begrijpen in het huidige verkeer, in een kleine vinnige auto zou ikzelf een handbak prefereren, maar doe mij maar een DSG in een grote Kodiaq, dat past gewoon veel beter bij zo'n type auto's.
 

CDO

Forumguru
Ik ben het met @JeSko eens. ik zou dat zeker ook even vergelijken in je zoektocht. ik heb altijd handgeschakelde auto’s gereden maar ben heel happy met mijn Kodiaq DSG7
 

heinha

Actief lid
Dank voor de reacties zover. De prijzen in Duitsland zijn maar een fractie lager dan in Nederland, en met de BPM en andere kosten erbij is er geen voordeel. In Skandinavie heb ik nooit gezocht. Wat zijn de belangrijkster websites daar?
 

fanSkoda-VW

Donateur
ik heb mijn VW geïmporteerd gekocht, deze kwam uit Denemarken.
En inclusief vele opties en mét NL boekje geleverd.
Dus ook mss in DK kijken?

grtsss
 

heinha

Actief lid
Zojuist heb ik op OOYOO o.i.d. gekeken in Denemarken. De prijzen zijn waarschijnlijk inclusief locale belastingen. Hoe ik dat moet vertalen naar een exportprijs weet ik niet.
 

heinha

Actief lid
Op internet heb ik het e.e.a. gevonden over teruggave van milieu- en registratiebelasting in Denemarken, ook een calculatieformulier. Met een hoop gegoochel met prijzen en tarieven ben ik een dag aan het rekenen geweest. Tot nu toe is de conclusie, dat de prijs voor een occasion in Denemarken erg hoog zijn en er met de gecalculeerde refund en de Nederlandse BPM geen voordeel uit de calculatie rolt. Als je uitgaat van handelsprijzen is het waarschijnlijk wel een ander verhaal.
Inmiddels had ik wel wat meer feed back verwacht op dit verhaal van de marktvorsers, met name over de achtergronden van de prijsvariaties in Nederland.
 

hemi24

Forumguru
Ik denk dat als je voor een relatief “kale” uitvoering wilt gaan, de prijs altijd vrij hoog zal liggen.
Of anders gezegd, dat het verschil met een rijker uitgeruste versie maar zeer klein is.
Waarom zou je jezelf de luxe en comfort dan ook onthouden…
 

CDO

Forumguru
Prijzen zijn volgens mij altijd balans van vraag en aanbod. Niet meer niet minder.
Ben je te duur dan blijft je aanbod te lang op de dam staan, ben je te goedkoop dan wordt je platgebeld door klanten.

Kodiaq is denk ik nog steeds een populaire auto, zeker de 7p uitvoering want wat is het alternatief als je de ruimte nodig hebt. Het aanbod in dit segment is aardig uitgedund.

Ik denk dat de verschillen met name te verklaren zijn door:

- bouwjaar i.c.m kilomterstand;
- import of niet ( al i s dat minder groot dan voorheen);
- kleur
- specificaties en uitvoering

Ben je specifiek op zoek naar een bepaalde accessoire, bijvoorbeeld een standkachel of een panodak of een 2.0 tsi of 4x4 of een combinatie dan beperkt dat je keuze.

4x4 aanbod is beperkt in NL, 2.0 TSi en TDI en RS zijn veel minder verkocht dan 1.4 en 1.5 TSI.
 

CDO

Forumguru
En ik denk dat bijvoorbeeld een Sportline uitvoering met grotere LM velgen meer mensen aanspreekt en dat deze dan in vergelijk met een gelijkwaardig uitgevoerde "niet Sportline" uitvoerbaar duurder zal zijn.
 

Herperduin

Forumguru
Over de marktontwikkelingen van occasions is het voor mij opvallend dat in januari de prijzen van Octavia’s en Fabia’s hoger waren dan afgelopen december. Scala’s zijn juist iets gezakt. Zag laatst een Fabia die gewoon in één dag €1.000 duurder werd.
Prijs van occasions in zijn algemeenheid heeft in 2023 een dalende trend laten zien ten opzichte van voorgaande jaren. Denk zeker iets van vraag en aanbod. Vraag is ook weer afhankelijk van economische omstandigheden en beschikbaarheid en levertijd van nieuwe auto’s. Schijnt dat binnenkort ook weer veel EV’s die in 2019 op de zakelijke markt gekomen zijn vanwege lage bijtelling destijds. Nu 60 maanden verder is lage bijtelling niet meer van toepassing. Daarom zouden veel ev’s op occasion markt komen en prijzen derhalve lager.
Of en welke invloed dit alles op de Kodiaq heeft is mij niet helder. Overigens was mij ook al opgevallen dat prijzen in Duitsland vergelijkbaar zijn.
Wat mij verder opvalt is dat de uitspraak “if it sounds too good to be true it probably is too good to be true” geldt. Vaak toch iets van schadeverleden en/of snel onderhoud nodig of nog hoge kosten voor aflevering. Moeilijk goede vergelijkingen te maken.
Hoop dat je er iets aan hebt. Mijn kennis komt voort uit zoektocht naar een Fabia, Scala of Octavia Combi. Zoek nu al zeker twee maanden maar heb geen haast dus vandaar dat ik het beetje bij houd.
 

Rallye

Forumguru
Je zegt: "Ik zie op het forum allerlei zaken voorbij komen over inschakelen en uitschakelen van elektronische dingen, apps, etc. Dat is mij een gruwel." Hoe nieuwer de auto hoe minder je daaraan ontkomt....
 

Raosc

Lid
Het is denk is sowieso verstandig om "op tijd" te gaan zoeken. Zo krijg je beter inzicht op wat de markt doet. Zelf ook een 3/4 jaar gezocht naar een Kodiaq. Ik had een aantal specifieke dingen die ik wilde en van daaruit ben ik gaan bij houden. Sommig waren een paar duizend euro goedkoper dan andere. En sommige weer extreem duur. Dat soort gevallen filter je dan eruit. Zeker de versies die erg goedkoop lijken en (dan om een of andere reden) 4 maanden blijven staan terwijl andere snel verkocht worden. Dan gaan bij mij alarm bellen af. Waarom wordt juist die goedkopere maar niet verkocht? Ik zou van een uitvoering uitgaan waarmee je tevreden bent (ambition, style, business, sport 4x4 of welke dan ook) en van daaruit goed filteren.
 

heinha

Actief lid
Dank voor de feed back zover. Inderdaad vraag en aanbod van merk/type/bouwjaar/kilometers/aanbieder/uitvoering bepalen de prijs. Zoals hierboven beschreven neem ik de tijd, ik heb nog een paar maanden. Als je filtert, krijg je een beter beeld: ik zoek een handbak/2019/100.000 km/5-persoons/150 pk. Dan zie je duidelijk de uitschieters. Zo zie ik (zie de titelbijdrage) er een van 25000 euro die al langer staat, maar ik zie niet direct waarom.
 

hemi24

Forumguru
24 maart zou mijn oude leaser 4 jaar aantikken, kans groot dat deze dan via leaseplan next beschikbaar komt; zal ondertussen wel rond de 140k km zitten gok ik…

Verder een Business Edition met veel leuke opties, 1.5 TSI met 150 pk, handbak en 5 persoons…
 

Pindasaus

Forumguru
Het kan helpen om voor jezelf helder te hebben waarom je je eisen stelt. Wie weet blijkt een bepaalde eis gebaseerd op onderbuikgevoel en kan je die bijstellen. Dat vergroot het aantal mogelijke auto's en mogelijk ook de prijs.

Waarom niet ouder dan 2019? Wil je de nieuwste snufjes? Ben je bang voor roest?
Idem voor de grens van 100.000 km. Bang voor groot onderhoud? Doorgezakte stoelen? Een interieur dat er niet meer nieuw uitziet? Rijd je veel per jaar en wil je de auto oprijden?
 

Herperduin

Forumguru
@heinha Voldoet dit aan je wensen? Deze site gebruik ik vaak als startplek van mijn zoektocht.
Voor wat het waard is: in mijn zoektocht ben ík tot de conclusie gekomen dat Bovag garantie, op papier, veelal beter is / meer dekt dan vele andere “uitgebreide” “speciale dealer” garanties. Bovag sluit bijna niets uit terwijl de speciale garanties heel veel op papier uitsluiten. Is uiteraard ook erg afhankelijk van de service die de verkoper biedt. Er zijn gelukkig bedrijven die niet naar de letter van de garantie kijken maar graag een lange termijn relatie opbouwen met klant en zich niet snel verschuilen achter de, al dan niet kleine, letters…
 
Laatst bewerkt:

heinha

Actief lid
Dank iedereen voor de moeite om een visie te geven over dit onderwerp. Ik ga dan ook serieus in op alle vragen en suggesties.
Ik rijd niet heel veel, maar als ik nu begin met een hoge km-stand, loopt met een nog hogere stand over een paar jaar de waarde exponentieel terug. Ook nemen de onderhoudskosten dan vaak toe, al kan dat enorm varieren.
Ik wil een handbak omdat die minder geliefd is en dus ook goedkoper zou moeten zijn. Ook hier de vrees voor potentiele onderhoudskosten bij een hoge km-stand.
Een 5-persoons is prima voor twee personen met bagage. Ik benut de ruimte voor extra stoelen graag voor extra bagage.
Een auto zonder NAV en zonder airco lijken me later onverkoopbaar. Parkeerpiepers is ook fijn. Andere accessoires interesseren me weinig, er zit altijd voldoende op. De meeste zijn sowieso business uitvoering.
Voor het budget zoek ik uiteraard naar een zo jong mogelijke auto, daarom vanaf 2019. Roest en een afgeleefd interieur spelen nog geen rol bij die leeftijd.
Bovag garantie is fijn, eens met bovenstaande observaties over speciale garanties. Toch moet je dan ook blijven opletten over binnenkort te verwachten onderhoud.
Bovengenoemde site is interessant. Ik durf het bijna niet te zeggen: wit vind ik niet mooi, ook quartz-grijs niet.
Mijn eisenpakket is dus best wel flexibel denk ik.
Leuk om hierover te discussieren en te blijven zoeken naar die ene treffer!
 

Herperduin

Forumguru
@heinha helder verhaal! Duidelijk wensenpakket en voldoende in te vinden denk ik. Ik verwacht dat de Kodiaq niet zonder airco gemaakt is of te vinden tenzij deze defect is gegaan en niet gerepareerd. Navigatie vind ik zelf bij een oudere (lees vanaf 4 jaar oud) geen meerwaarde omdat ik zelf liever integratie zie met up to date smartphone in de auto. Of onboard navigatie van invloed is op de latere inruilwaarde waag ik te betwijfelen (voor zover een Kodiaq ook zonder navigatie te krijgen / gemaakt is; ik ben niet op de hoogte van Kodiaq). Voor wat parkeerpiepers zou je wellicht beter kunnen kijken naar een achteruitrijcamera want vind ik persoonlijk veel prettiger dan de piepers zonder beeld.

En ja wit en quartz-grijs… smaken verschillen nu eenmaal maar uitsluiten maakt zoeken wel makkelijker alleen is vinden daarmee weer iets lastiger :giggle:
 
Bovenaan Onderaan