Mag ik naar een Nederlandse dealer/garage?

YvesM

Lid
Dag forummers,

Wij zijn nieuw dus zal ons even voorstellen. Mijn naam is Yves en wij wonen in België, ten noorden van Antwerpen en dus vlak bij de Nederlandse grens nl. Putte. Ik rij met een nieuw gekochte stockwagen Kodiaq sinds september 2019. De uitvoering is een 2.0 TSI 4x4 DSG Ambition. Nu heb ik een akkefietje voor met mijn dealer aangaande een geval over de garantie. Om voorbereid te zijn zou ik willen weten of ik met mijn Kodiaq op onderhoud mag in Nederland bij een officiële Skoda-garage. En is de kostprijs van een onderhoud in Nederland duurder of goedkoper dan België? Ik heb gezien dat er een dealer in Breda zit. Is deze aan te raden?
 

Gbn

Actief lid
Je mag je auto in Nederland onderhouden, ik denk alleen dat garantie een issue kan worden.
Doordat het een Belgische wagen is, is deze via D'Ieteren ingevoerd in Belgie, en via een Belgische verdeler wordt de garantie verleend.
Als je dit gaat verplaatsen naar Nederland, verwacht je dat de Nederlandse dealer het via Pon, de Nederlandse importeur garantie gaat regelen.
Dit kan een lastig traject worden
 

YvesM

Lid
Het gaat nu net over de garantie. Heb de indruk dat Skoda zeer zuinig is met hun garantie. Waar het bij mij over gaat is dat vorige week mijn dochter van 10 jaar de passagiersdeur dicht deed. Hierbij is de portierrandbescherming niet naar binnen geklapt waardoor deze is afgebroken. Ik dus naar de garage alwaar men zei dat sommige wagens hier last van konden hebben en dit vermoedelijk aan "een" veertje lag dat te zacht gespannen stond. Geen probleem en we maken een afspraak voor vandaag. Omdat ik de nacht afkwam is mijn echtgenote naar de garage gegaan. De uitgevoerde werken na 1,5 uur wachten: diagnose gedaan door mekanieker, foto's gemaakt en doorgestuurd naar ??? (Skoda). Oordeel van Skoda is dat het GEEN garantie is omdat het stuk AFGEBROKEN is en dat er waarschijnlijk wel "iemand" met zijn jas is achter blijven hangen. Voor de diagnose alleen was het 25,10 euro te betalen en de herstelling kost ook nog eens rond de 300 euro. Herstelling laat ik uiteraard niet uitvoeren. Ik heb contact opgenomen met de verkoper waarbij we indertijd de auto gekocht hebben en wacht nu even af. Dit is allesbehalve klantvriendelijk. Als dit geen correcte oplossing krijgt ga ik elders voor mijn onderhoud.
 

Duijzer

Donateur
Welkom hier! Voor onderhoud kun je prima terecht bij een Nederlandse dealer. Het wordt bijgehouden in het digitale onderhoudssysteem en is door elke dealer in te zien. Garantie is een ander verhaal. Je hebt Europese Fabrieksgarantie. Dat houdt in dat je garantie kunt claimen bij de fabriek. Omdat dat een lange en lastige weg is schieten importeurs die garantie voor via de dealers. Als een importeur de auto echter niet ingevoerd heeft zullen ze niet zo hard lopen om de Europese Fabrieksgarantie voor je op zich te nemen. Ze hebben immers nooit iets aan de auto verdiend, en willen daar dus ook geen kosten of risico voor lopen.
Je kunt een garantieclaim indienen bij een Nederlandse dealer, met beroep op de Europese Fabrieksgarantie. De dealer zal een diagnose stellen en een claim doen bij Pon. Bij een NL auto is dat meestal zo geregeld, toegewezen of afgewezen. Maar in jouw geval zal Pon aankloppen bij de fabriek en wachten tot zij uitslag geven. Kan even duren...

is het geen optie om een andere Belgische dealer te benaderen?
 

EdK

Forumguru
Oordeel van Skoda is dat het GEEN garantie is omdat het stuk AFGEBROKEN is en dat er waarschijnlijk wel "iemand" met zijn jas is achter blijven hangen. Voor de diagnose alleen was het 25,10 euro te betalen en de herstelling kost ook nog eens rond de 300 euro.
De dealer zal het wel niet vergoed krijgen bij D'Ieteren en gooit het nu over de boeg dat WAARSCHIJNLIJK de jas erachter is blijven hangen....?????
Maar ja waarschijnlijk is niet dat het zo is ! En nu heb jij in principe niets met D'Ieteren te maken , want daar doet de dealer zaken mee !
Jij hebt de wagen gekocht bij de dealer en daar heb jij mee te maken, en daar hij spreekt over waarschijnlijk oftewel misschien , en hij het niet zeker weet ( laat maar aantonen dat het wel zo is ) zou ik toch bij hem nogmaals aan de bel trekken dat hij het repareert onder garantie !
Want jij vermoed dat het door een slechte veer komt !

En meen hier wel eens op forum gelezen te hebben dat er meerdere rijders zijn met dit probleem , en dat het een produkt probleem is !!
En als ik hier goed opgelet heb op forum, meen ik ook gelezen te hebben dat Skoda NL de wagens al niet meer levert met deze beschermer...
Dus ik zou als ik jou was lekker terug gaan en op je strepen gaan staan, en hem tevens tussen neus en lippen door vragen of hij het verdere onderhoud nog wil blijven doen aan je wagen ??

Persoonlijk vind ik dat hij dit geheel op zijn kosten moet vervangen, maar op zijn minst had hij een coulance regeling kunnen aanbieden....
 

VAG-man

Forumguru
Tenenkrommend om te lezen hoe dealers/importeurs met hun klanten omgaan! €300,- voor een stukje flutplastic? :mad:

Ik vind de oplossing die @EdK oppert het beste. Mocht de dealer niet willen meewerken dan weet je dat je daar niet meer hoeft te komen.
 

leon-cupra

Forumguru
Probeer gewoon het te bespreken met jouw dealer. Heb je een meegaande dealer des te beter. Maar zoals sommigen aanhalen met te dreigen met te vertrekken heeft tegenwoordig zeer weinig effect. Uiteindelijk zal je bij de andere dealer ook geen garantie krijgen. En zet je het mes op de keel, zal de dealer het later wel terug recupereren. Heb nog voor Nissan gewerkt, bij mijn werkgever hadden ze een extra lijntje bij elke klantenfiche 'te recupereren kosten'. Bij eventueel later onderhoud of herstelling werd deze kosten stelselmatig bijgeteld. En wij waren niet het enige dealer die dit deden. Is algemeen in de sector.
 

Desperado

Forumguru
Ik ga alleen even in op het stukje "waarschijnlijk door" want over de rest weet ik niet zoveel al zou het m.i helemaal niet uit mogen maken waar een auto gekocht is. Ik heb in mijn Peugeot tijd te maken gehad met geïmporteerde Engelse wagens die gewoon in Nederland garantie hadden.
Ik heb als garantiemedewerker geregeld met allerhande akkefietjes te maken die "waarschijnlijk" door de eigenaar of monteur veroorzaakt zijn.
Echter mag ik dit nooit zo noemen omdat dat aannames zijn en die mag je niet maken omdat je niet weet wat de eigenaar of monteur heeft gedaan. Je kunt wel spreken over mogelijke oorzaken. Echter dan zal je toch nog hard moeten maken dat het geen fabrieks cq productfout is. Bij twijfel is het gelijk aan de kant van de klant en wordt bij ons altijd coulance toegepast.
 

YvesM

Lid
Heb net telefoon gekregen van de garage, dienst na-verkoop. Kreeg de mededeling dat ze "het" nog eens bekeken hadden en ze met de invoerder (D'Ieteren dus) gesproken hadden. D'Ieteren blijft bij zijn oordeel dat het GEEN garantie is. Mijn garagist zei ook om eventueel een mail te sturen naar D'Ieteren met mijn klacht. Mijn neef is advocaat en heb hem ingeschakeld. Hij heeft ondertussen ook een gesprek gehad met de persoon van de garage en hen op hun plichten gewezen om mij, als klant zijnde, iets beter te behartigen tegenover D'Ieteren. Zoals EdK zegt heb ik geen zaken met D'Ieteren en moet mijn garagist optreden in het belang van zijn klanten. Ze gingen het nogmaals bekijken. Mijn neef stelde ook dat het aan de invoerder is om te bewijzen of de schade een fabrieksfout is of de schade mijn eigen fout is. Aangezien zij dit niet kunnen dienen ze de schade binnen garantie te herstellen. Ik wacht dus verder af. Ik ga echter toch uitkijken naar een andere garagist om mijn onderhoud te laten doen.
 

EdK

Forumguru
Maar zoals sommigen aanhalen met te dreigen met te vertrekken heeft tegenwoordig zeer weinig effect. Uiteindelijk zal je bij de andere dealer ook geen garantie krijgen. En zet je het mes op de keel, zal de dealer het later wel terug recupereren.
Maw ik moet een stuk onrecht maar slikken als klant ??
In deze gevallen weet je gewoon dat ze jou willen bedonderen en dan zou ik daar geen houding tegenover mogen zetten ??
En ik dreig geheel niet naar de dealer, maar als hij zich verschuilt achter een uitspraak van de importeur, tsja dan denk ik toon eens ballen en geef toe dat een productprobleem is en lever wat van je winst in !

Maar goed blijft me dealer zich dan bij hoog en laag verschuilen achter zijn leverancier ( importeur in dit geval ) dan heb ik maar enkele keuzes , en één is er van dat hij geen winst op mijn onderhoud zal krijgen door naar een ander te gaan.
En door dit te zeggen dreig ik niet, maar stel hem voor een keuze ! Mij wel of niet als klant willen behouden !
Niet meer en niet minder !
 

leon-cupra

Forumguru
Wordt gewoon een welles-niet spelletje waarbij jij steeds zal verliezen, tenzij je een dealer hebt die meegaand is (wat uit de eerste reacties niet echt blijkt) . Maak er maar eens een zaak van met advocaatkosten voor 300euro. Doet niemand.

@EdK, maakt mij niet uit wat jij doet bij een dealer. Geef de dealer de verschillende 'keuzes'. Heb je geen meegaande dealer, trek je als klant aan het kortste eind. En tegenwoordig met al die mega dealers in BE, de meeste dealers uit de grootregio behoren tot dezelfde groep dus je zal ver mogen rijden voor een andere dealer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Desperado

Forumguru
Dealers worden hard afgerekend op slechte recensies door de importeur. Althans bij PSA wel. En mijn werkgever wist me toen al te vertellen dat het bij ons nog meeviel in vergelijking met VAG.
Bij ons was het toen al het geval dat bij een slechte recensie de klant gebeld werd om een oplossing te zoeken en dat zal bij VAG wss niet anders zijn. Dealers zijn nog altijd gebaat bij tevreden klanten om hun dealerschap te houden.
 

YvesM

Lid
@leon-cupra Ik zou hiervoor nooit een advocaat raadplegen. Dan ben je idd goedkoper af met die 300 euro, maar soms is het wel handig om een advocaat in de familie te hebben die er dan nog iets van kent ook.

Ik ben benieuwd wat ze nu gaan doen. Feit is dat mijn garagist nl. garage Rietje een megabedrijf is. Die hebben zeker 20 bruggen staan om aan wagens te werken en dus bijgevolg een gigantisch klantenbestand hebben. Die hebben 2 grote showrooms waarvan 1 voor 2/3 gevuld is voor Volkswagen en 1/3 voor Skoda en dan nog een grote enkel voor Audi. Skoda is hier maar een kleine speler en ik als Skoda-klant ook dus. Ik ben er zeker van dat ze voor Audi-klanten iets meer hun best gaan doen, wat eigenlijk schandalig is. Feit is dat invoerder D'Ieteren alle VAG dealers opgekocht heeft in België en dus een monopolie heeft. Op het einde van de rit trek je als klant aan het kortste eind maar ik dan ga ik toch maar al strijdend ten onder. :D
 

Fabia 123

Forumguru
@YvesM

Wanneer je ten noorden van Antwerpen woont. Heb je Nederlandse Skoda dealers in Halsteren, Terneuzen en Goes.

Wanneer er een meningsverschil is over garantie, kan je in Nederland naar een geschillencommissie. Die doet dan een bindende uitspraak. Vaak na bemiddeling van een deskundige bijvoorbeeld de ANWB.
Het is geen rechtbank, dus je hebt geen advocaat. nodig.
Is er in België een geschillencommissie voor dit soort zaken?

In de familie hebben we een keer een meningsverschil gehad met Volvo over een kapotte versnellingsbak en schriftelijk dreigen met de geschillencommissie deed Volvo van gedachten veranderen.
 

leon-cupra

Forumguru
@Desperado , dealers worden beoordeeld na een aflevering, onderhoud, herstelling,... aangezien hier niets gebeurd is, is de kans nihil dat TS gebeld zal worden voor recensie. En wordt hij wel gebeld en geeft negatieve recensie, dan zal het rap uitgeklaard zijn: invoerder geeft geen garantie, klant niet happy, case closed. Dus de dealer zal daar absoluut geen schrik voor hebben (in dit geval).

Rietje, zegt al genoeg ... :nono:
Is een fabriek, klant meer of minder voelen ze niet. (En al er rond is toch van hen)
 

Desperado

Forumguru
Ik ga er niet verder over in discussie. Ik heb ervaring genoeg om te weten dat het niet zo werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Rietje, zegt al genoeg ... :nono:
Is een fabriek, klant meer of minder voelen ze niet. (En al er rond is toch van hen)

In Holland hebben wij een caberetiër die Youp v t Hek heet !
Deze persoon heeft het merk Buckler 0% bier compleet van de kaart geveegd in één avondje !
En dat merk bier was niet van een kleintje , maar van de Firma Heineken !

Dit geintje van meneer v t Hek heeft Heineken veel guldens gekost in die periode !

Wat ik wil zeggen is dat je doet voorkomen dat we als enkeling tegen zo'n firma niets inbrengen.
Ja als je je erbij laat zitten dan heb je gelijk, maar als je er durft tegenin te gaan en de juiste kanalen weet te vinden om ze een hak te zetten dan heb je wel degelijk meer recht en kracht tegen zo'n arrogant bedrijf !

En als het terecht is dan mogen zij dit van mij zeker wel eens voelen !
En hier laat ik het bij !!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan