Maandagochtend versnellingsbak ?

Spierings

Forumguru
Ik vind het toch wel bijzonder dat de bak biet gewoon gewisseld is.

Bij mijn vorige auto (exeo) is bij 120km (ok wel veel sneller dan 30k/km) de complete bak gewisseld. Nadeel was alleen dat de auto's nog maar net in NL was en ze twee weken hebben moeten wachten op de bak. Maar schijnbaar was dit toch voordeliger (inclusief mij voor die periode een vervangende auto te verschaffen) dan om de bak te reviseren.
Dit is bijvoorbeeld zo'n uitzondering, bij wagens met extreem lage km standen willen ze graag ook zelf kijken wat er mis mee is. Maar dat hangt natuurlijk ook van het defect af .

Natuurlijk is dit ook beslist door pon en niet de dealer.

@Cordoba

Een versnellingsbak lijkt ingewikkeld voor een leek maar is het niet.
Problemen zoals beschadigingen zijn goed te zien en zitten meestal op bepaalde plekken. Bovendien wordt de afstelling van vervangen lagers gecontroleerd.
Zie geen reden waarom deze hier nog vervolgschade van zou moeten krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Spierings Ik doelde vooral op onderdelen die licht beschadigd (ongewone slijtage door scheve montage) zijn, maar bewust of onbewust toch niet worden vervangen. Je kunt hierbij denken aan het verkeerd 'inlopen' van tandwielen op elkaar, maar bijvoorbeeld ook dat door deze fout onderdelen op bepaalde plekken veel warmer geworden kunnen zijn dan normaal, en dat zou bijvoorbeeld de harding van je materiaal aan kunnen tasten. (ik neem aan dat er geen speciale coatings op zitten om de wrijving te verminderen of het materiaal harden/slijtvaster te maken). Met dergelijke lichte beschadigingen kun je bijvoorbeeld over 100.000 problemen met de bak krijgen, terwijl ie anders zonder probleem de 250.000 km zou halen. De kans dat dit optreedt bij de eerste eigenaar is natuurlijk niet zo groot, en de kans dat een volgende eigenaar op de hoogte is van deze geschiedenis is verwaarloosbaar klein, en de kans om die oorzaak nog te bewijzen kun dan eigenlijk wel uitsluiten.

Overigens logisch dat een dealer/monteur zelf ook wil weten wat er aan de hand is in zo'n geval: dat is ook een 'bijscholingsmoment' voor het geval ie opnieuw een dergelijke klacht tegen komt.
 

micky

Forumguru
Die garage zal de kosten echt niet zelf gaan betalen en zeker op het net gaan komen daar in Leusden. Oh en zeker is de snelle aanpak te prijzen voor die dealert. Ik hoop voor ze dat er snel financiën vanuit Leusden tegenover staat
Klopt en daarom is de bak ook uit elkaar gehaald en niet kompleet vervangen, ik heb daar best veel vertrouwen in ook al snap ik dat mensen terughoudend zijn, als je een bak uit elkaar haalt en je vind de oorzaak, dan is het ook best makkelijk om alle randzaken in kaart te brengen, zo kun je heel goed een bak repareren/reviseren als het nodig is.
Als het geen garantie geval zou zijn en je moet zelf betalen, zou waarschijnlijk iedereen akkoord zijn gegaan met deze manier van repareren ipv een nieuwe bak te laten plaatsen, het hoeft echt niet slechter te zijn dan een nieuwe bak (die is immers ook al na 30.000km defect gebleken).
 

ertromp

Forumguru
Tja, we zijn niet allemaal zo'n toetsenbord ridder. Soms lees je je eigen tekst na, verbeter je typ fouten en voeg je nog wat toe.

Jammer dat sommige mensen daar iets achter zoeken..

En ja, pon heeft het uiteindelijk voor het zeggen. Bij zo'n soort garantie geval moet natuurlijk door de dealer een degelijke garantie melding gemaakt worden... Het is niet zo dat de dealer mag doen waar deze zin in heeft.

Zo zijn er ook wel een aantal voorbeelden waarbij een dealer nauwelijks iets betaald krijgen..

Mijn opmerkingen / vragen hebben niets te maken met "er iets achter zoeken".
Waar het mij niet duidelijk was is de relatie tot de uiteindelijke garantieverlener.
Gelukkig hebben de berichten van @Skoda-MAN en @micky mij wel duidelijkheid gegeven in dit zeer interessante topic
 

auriga

Forumguru
De kosten worden doorbelast aan Skoda (fabrieksgarantie /non conformiteit, afgehandeld via Pon waarschijnlijk) , er zit een heel dossier bij met foto's enz met de slijtage beelden van de diverse onderdelen.
Het begon met een geluidje, ik was zelf ook erg verrast toen ze vertelden dat de hele versnellingsbak uit elkaar was gehaald.

Overigens zijn wel alle lagers vervangen, maar niet de syncromesh ringen.
De meeste lagers moesten zowiezo "vernield" worden tijdens de demontage om te zien wat voor schade er in de bak is ontstaan
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Idd bij hoge uitzondering mag een complete versnellingsbak vervangen worden voor garantie. DSG is een ander verhaal. Die wordt niet uit elkaar gehaald. Op koppeling en mechatronic na dan.
Verder is altijd versnellingsbak uit elkaar halen en kijken wat er kapot is, dat vervangen.
Paar jaar geleden was er een serie versnellingsbakken die moeilijk in de 2 ging. Synchromeshring moest vervangen worden. Dan moest de hele versnellingbak, tot op het laatste tandwiel uit elkaar om bij die ene ring te komen.
Zijn leuke klusjes voor de afwisseling. En een versnellingsbak ziet er ingewikkelder uit dan het is.
 
D

Deleted member 17627

Bij mij is de koppeling vervangen i.v.m. veel ratel lawaai bij stilstand vanuit koppelingshuis, Nu is er inderdaad veel bakgeluid nog te horen. Laat het er maar bijzitten. Vindt de skoda 1.6 tdi greenline op basis van alle ervaringen een overschatte auto. Motor is oke., maar voor e 32000,00 mag dat niet zoveel klachten omtrent zg kinderziekten, Veel leuke foto,s van berijders etc. maar toch...
 
Die van mij heeft nu bijna 40000 gelopen en ik hoor ook vreemde geluiden vanuit de versnellingsbak bak, zowel bij het rijden als af en toe een rammelend / klapperend geluid in zijn vrij bij het op laten komen van de koppeling.
Medewerker van de dealer heeft het ook geconstateerd en zijn met pon bezig om de bak open te mogen halen.
Ik zal de ervaring van de TS ook eens doorgeven.
 

auriga

Forumguru
@albano : de 6 versnellingsbak uit de greenline is ook in verschillende andere VAG modellen te vinden.

In ieder geval zit de bak weer goed in elkaar, en waarschijnlijk beter afgesteld dan ooit. Hij schakelt lekker precies en het is rustiger in de auto.
 

JvW

Senior Member
Binnenkort moet die van mij ook voor een beurt. Bij mij 'fluit' de bak behoorlijk. Ik weet zeker dat het de bak is, aangezien het weg is als ik de koppeling intrap. Ik ben benieuwd of, en zoja wat ze er aan gaan doen.
 
Deze heb ik bij deze geen last van. Dat fluiten had ik met de vorige een greenline 1.6tdi met 5 bak uit 2011.
Toen zat ik bij een dealer in Breda, die hoorden het niet. Toch vreemd aangezien het geluid af en toe boven het geluid van de radio uit kwam. Ze hebber er uiteindelijk niks aan gedaan.
Bij die dealer kom ik nu niet meer.
 

Gizzmo

Forumguru
Bij mij van de week bak open geweest, greenline 6 versnellingen en 40.000 km.
zingend geluid, onafhankelijk van welke versnelling en/of intrappen koppeling.
Monteur die meereed dacht in eerste instantie direct aan wiellagers, bleek uit de bak te komen, lagers differentieel vervangen en naaldlager 6e versnelling. Naaldlager snap ik niet helemaal, rij niet veel in mijn zes.
 

Kogamyata

Senior Member
@Gizzmo Het lijkt dat je verhaal niet af is. Is hij nou wel of niet gemaakt? Is de storing nou wel of niet over? Wil je dat nog even toelichten. Bedankt en groeten,
Joop.
 

auriga

Forumguru
........
In elk geval een pluim voor de garage/dealer die hiermee aan de slag gaat, en niet probeert om met een smoesje als 'producteigenschap' onder de klacht uit te komen.

Pluim? Gewoon de kosten declareren bij de importeur, want garantie…
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan