Maandagochtend versnellingsbak ?

auriga

Forumguru
Bij het uitvoeren van de eerste 30k beurt vroeg de monteur naar verdere bijzonderheden, waarbij ik aangaf een geluid te horen bij het optrekken
Hij bevestigde dit geluid (evenals een onbevooroordeelde collega monteur) en wilde dit toch verder onderzoeken.
3 weken later was het zover. De bak is tot op de laatste schroef uit elkaar gehaald en er bleek een onderdeel niet goed gemonteerd te zijn wat leidde tot scheve slijtage van een lagerschaal.
Ook zat er wat ijzerschaafsel in de olie.
De bak is helemaal gereviseerd (uit voorzorg zijn alle lagers en bouten vervangen) en nu is de auto een stuk stiller geworden.

Goed werk geleverd in Venray
ImageUploadedByTapatalk1441780313.809634.jpg
 

hemi24

Forumguru
Vraag die bij mij opkomt: waar is het ijzerschaafsel vanaf gekomen?
Als het van de assen/tandwielen komt heb je nog altijd een bak die niet goed is...
 

Spierings

Forumguru
Ijzer schaafsel zal waarschijnlijk van de lagerschaal komen.

Tandwielen ven assen zijn een stuk harder en hier komt zelden de vervuiling vanaf.
Tandwielen en assen breken of krassen meestal
 

micky

Forumguru
Vraag die bij mij opkomt: waar is het ijzerschaafsel vanaf gekomen?
Als het van de assen/tandwielen komt heb je nog altijd een bak die niet goed is...
TS schrijft geheel gereviseerd, dus alles wat slijtage zal hebben vertoont is dan zeker vervangen.
 

hemi24

Forumguru
TS schrijft geheel gereviseerd, dus alles wat slijtage zal hebben vertoont is dan zeker vervangen.

Uiteraard kan ik niet zeggen of de revisie nu goed uitgevoerd is of niet, maar als ik naar de foto's kijk zie ik de werkruimte van een monteur, niet van een meettechnicus; een simpele constatering, verder niks.

Feit is en blijft dat er iets niet juist gemonteerd heeft gezeten en de tandwielen ca. 30k op elkaar zijn ingesleten, wat met het blote oog niet zichtbaar is.
Dit los je niet op met het vervangen van een aantal lagers.
 

Joske

Forumguru
Ik had eigenlijk verwacht dat er "gewoon" een andere versnellingsbak geplaatst zou geweest zijn? :pieker:

verbaast me dat deze gereviseerd is als zijnde een vorm van garantie.. lijkt mij eerder iets dat bij coulance toegepast zou worden, niet bij garantie.
 

Spierings

Forumguru
Een versnellingsbak voor garantie open halen en defecte delen vervangen is toch gewoon normaal. Ze mogen alleen in uitzonderlijke gevallen de bak vervangen of als de bak niet te herstellen is.

Revisie wil ik dit niet noemen..


Bij VW en Audi gingen de twinlagers ook regelmatig kapot. Is altijd een kwestie van het hoognodige vervangen geweest..
 

Joske

Forumguru
Een versnellingsbak voor garantie open halen en defecte delen vervangen is toch gewoon normaal.
Dat is/was het toch niet voor mij alleszins. Maar jij hebt op de werkvloer van een garage gestaan, (of nog?) dus jij zult hier vast meer ervaring mee hebben :)
 

ertromp

Forumguru
@Joske +2
Nee ook ik ben van mening dat ten eerste betreffende kosten een nieuwe bak goedkoper uitpakt en een wissel mij "normaler" lijkt.
Als VAG wil je zo'n bak liefst centraal ergens onderzoeken op eventuele productiefouten zeker als zo'n auto nog in garantie is.
En als dit niet onder de noemer revisie valt :pieker: Heb je binnen een VAG garagebedrijf gewerkt of werk je daar nu nog?
 

Spierings

Forumguru
Je moet toch behoorlijk wat kosten maken wil je aan de prijs van een ruilbak te komen...daarnaast zijn interne kosten heel wat minder als de kosten die naar een klant berekend wordt.

Complete Revisie wordt zelden gedaan (bij dealer), daarin versta ik het vervangen van alle lagers incl naaldlagers in de tandwielen, alle syncromesh delen, alle glijstukken, etc. Dan kom je wel aan de kosten van een ruilbak..
Vraag me dan ook daadwerkelijk af of alle lagers vervangen zijn, want voor garantie betalen ze meestal niet meer als het hoognodige..

Heb zelf 14 jaar bij een vw-Audi dealer in de werkplaats gestaan als diagnose technicus. Maar zit inmiddels al weer bijna 3 jaar in de caravans. Was het auto wereldje na al die jaar behoorlijk beu...Vroeger toen ik net begon was het wereldje heel anders, tegenwoordig draait het met name om productiviteit voor de baas en moeten alle uren goed besteed worden. Dat icm auto's die ingewikkelder worden en steeds minder tijd krijgen gaat niet samen..
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als ik het topic zo doorlees, kom ik tot de volgende conclusie: waarschijnlijk is alleen dat vervangen, wat stuk is of waarvan zeker is dat het binnen korte tot nieuwe problemen leidt en de eerdere fout als aanwijsbare oorzaak geldt. Gevolgschade die veel later optreedt, of waarvan later niet te bewijzen is dat de oorzaak in de oorspronkelijke fabricagefout ligt, daar is waarschijnlijk niet naar gekeken.

Net als anderen was ik ook even verbaasd over de 'revisie', maar zoals Spierings uitlegt zit er een fors verschil tussen interne en externe kosten (je kunt zo'n bak bijvoorbeeld in 'verloren' uurtjes proberen te repareren.

In elk geval een pluim voor de garage/dealer die hiermee aan de slag gaat, en niet probeert om met een smoesje als 'producteigenschap' onder de klacht uit te komen.
 

ertromp

Forumguru
@Spierings. Hallo.

Zeer duidelijk verhaal. Hulde!

Succes met de caravans.
Joop.

Duidelijk verhaal ? :pieker: We hebben het hier over garantie hoor dus kosten worden door de dealert doorbelast aan de club in Leusden. Inmiddels zie ik ook dat @Spierings aan zijn eerdere bericht gesleuteld heeft waarom??
Begrijp ik nu goed dat zo te werk gaan door die dealert stalorders van Pon zijn?
 

Noord26

Forumguru
Ik zie vele malen liever een dealer/garage die assertief is richting de klant als een dealer die zich achter PON probeert te verschuilen en/of doet alsof er niets aan de hand is. Ik zeg daarom: hulde voor deze aanpak. Kunnen anderen nog iets van leren.
 

ertromp

Forumguru
Ik zie vele malen liever een dealer/garage die assertief is richting de klant als een dealer die zich achter PON probeert te verschuilen en/of doet alsof er niets aan de hand is. Ik zeg daarom: hulde voor deze aanpak. Kunnen anderen nog iets van leren.
Die garage zal de kosten echt niet zelf gaan betalen en zeker op het net gaan komen daar in Leusden. Oh en zeker is de snelle aanpak te prijzen voor die dealert. Ik hoop voor ze dat er snel financiën vanuit Leusden tegenover staat
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rene C

Forumguru
Ik vind het toch wel bijzonder dat de bak biet gewoon gewisseld is.

Bij mijn vorige auto (exeo) is bij 120km (ok wel veel sneller dan 30k/km) de complete bak gewisseld. Nadeel was alleen dat de auto's nog maar net in NL was en ze twee weken hebben moeten wachten op de bak. Maar schijnbaar was dit toch voordeliger (inclusief mij voor die periode een vervangende auto te verschaffen) dan om de bak te reviseren.
 

Skoda-MAN

Forumguru
In de garantie periode mag datgene geclaimd worden wat defect is en de eventuele gevolgschade van het defect. Voor ruilcomponenten moet een goede reden zijn en alleen na toestemming van de garantiegever, fabrikant of importeur.
Je kunt je afvragen of je blij moet zijn met een ruilbak die al een paar jaar mishandeld is geweest als je eigen bak slechts 39 k gelopen heeft.
In principe is dat bij alle auto merken ongeveer gelijk.

Als er bijvoorbeeld een klep gescheurd dan zetten ze er echt geen nieuwe cilinderkop op laat staan een hele nieuwe motor.
En waarom niet een versnellingsbak repareren, misschien is hij nu beter afgesteld als ooit in de fabriek gedaan zou zijn.

Lees voor de volledigheid de garantievoorwaarden van verschillende artikelen maar eens door van koffiezetapparaat tot auto's.
Staat er iets in over tijdelijke leen apparaat, gelukkig hebben wij Skoda mobiliteit garantie.
 

Spierings

Forumguru
Duidelijk verhaal ? :pieker: We hebben het hier over garantie hoor dus kosten worden door de dealert doorbelast aan de club in Leusden. Inmiddels zie ik ook dat @Spierings aan zijn eerdere bericht gesleuteld heeft waarom??
Begrijp ik nu goed dat zo te werk gaan door die dealert stalorders van Pon zijn?
Tja, we zijn niet allemaal zo'n toetsenbord ridder. Soms lees je je eigen tekst na, verbeter je typ fouten en voeg je nog wat toe.

Jammer dat sommige mensen daar iets achter zoeken..

En ja, pon heeft het uiteindelijk voor het zeggen. Bij zo'n soort garantie geval moet natuurlijk door de dealer een degelijke garantie melding gemaakt worden... Het is niet zo dat de dealer mag doen waar deze zin in heeft.

Zo zijn er ook wel een aantal voorbeelden waarbij een dealer nauwelijks iets betaald krijgen..
 
Bovenaan Onderaan