Lichtopbrengst koplampen

Oostvaarder

Nieuw lid
Ik herken wat leden hierboven schrijven over de lichtopbrengst van de Fabia III, zeker in vergelijking met de Octavia II.
Ik heb ook de Philips Extreme Vision 130 laten plaatsen; wel beter maar nog niet top. In de Octavia had ik, op aanraden Skoda dealer, Hella H7 longlife laten monteren, dat gaf een flinke bak licht. Daarom heb ik dit ook laten doen bij de Fabia, maar de lichtopbrengst is lang niet zo goed als bij de Octavia. Ik vermoed ook dat het ontwerp van de koplamp nadelig is voor de lichtopbrengst. Misschien speelt het grijze lampglas ook een rol? Bij een latere update is het vervangen door helder glas....
Mijn garage kan LED H7 lampen van Philips plaatsen voor ca. 90 euro, o.a. in Duitsland goedgekeurd, niet in NL. De garagist stelt dat het kwaliteitslampen zijn die niet verblinden, niet storen en geen probleem vormen bij de APK. Heeft iemand ervaring met dit type van Philips?
Waarschijnlijk gaat het om de Ultinon Essential LED.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Er zijn hier meerdere leden die die Philips Ultinons hebben gemonteerd. Die staan als heel goed te boek, ook niet voor niets dat ze in Duitsland typegoedkeuring hebben gekregen. En ik denk ook dat je daar wel een stuk meer (en witter) licht mee krijgt.
 

Oostvaarder

Nieuw lid
Bedankt voor je snelle reactie, Tees! Voor mij fijn om te horen dat leden goede ervaringen hebben. Ik las dat de ANWB ervoor heeft gepleit dat de Nederlandse overheid de Duitse goedkeuring van bepaalde types LED overneemt, daar zouden veel 60+ers, zoals ik, met minder nachtzicht, baat bij hebben.
 

Tees

Donateur
Het is wel zo dat deze LEDs ook in Duitsland alleen goedgekeurd zijn voor de O2, O3 en de Citigo. Het zal vast ook prima werken op een F3 hoor, maar wel een klein voorbehoudje dus.
 

Oostvaarder

Nieuw lid
Dank voor je extra info, dat risico wil ik wel lopen en als het niet goed zou zijn zal de garage de lampjes vast wel terug nemen.
 

Tees

Donateur
Nog één laatste aanvulling: je hebt Ultinon Essential, Pro5000 en Pro9000. De Essentials zouden het meest helder zijn, maar ook de kortste levensduur. Pro9000 is nog steeds een bak licht, maar wel met een 2.5x zo lange levensduur als de Essentials. En de Pro5000 is een prijsvriendelijker alternatief: iets minder lichtintensiteit als de 9000, iets kortere levensduur (maar langer dan de Essential), en wat goedkoper.

Hier een vergelijking tussen de 3:
 

Pindasaus

Forumguru
Hier een vergelijking tussen de 3:

Ultinon Pro9100: 1500 lumen
Ultinon Pro5100: 1200 lumen
Ultinon Pro3022: 1800 lumen
Ultinon Essential: 1700 lumen

Ter vergelijking, een halogeenlampje in H7 geeft 1500 lumen +-10% bij 13,2 V , zie https://www.candlepowerforums.com/t...light-output-from-h7-55w-halogen-bulb.258364/ . Je krijgt dus ongeveer dezelfde totale hoeveelheid licht. De kleur is uiteraard wit in plaats van gelig wit, wat mogelijk de wegbelijning er beter uit laat springen. Daarentegen zou bij mist dit witte licht juist minder goed werken dan gelig licht.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Over het algemeen geeft de hoeveelheid licht in lumen een goede vergelijking, maar als je verschillende principes gaat vergelijken op basis van het aantal lumen, is dat de vraag: een halogeenlamp heeft een andere samenstelling van het kleurspectrum dan een led, dus is de vraag of je het verschil in lumen ook daadwerkelijk ervaart, of dat het verschil in lumens vooral in een golflengte van het licht zit, waar je niet zoveel aan hebt. Iets vergelijkbaars heb je bij geluid: je hebt gewoon de decibellen op een meter, maar je hebt ook de dBA's waarbij de frequenties in geluid gewogen worden zoals het gemiddelde menselijk oor, voor licht is het enige dat daar in de buurt komt de maat waarin de kleurweergave onder dat licht correspondeert met de kleurweergave onder daglicht.

Wat mij verder opvalt is de korte levensduur van deze Philips lampen, een ouderwetse gloeilamp had typisch 1000-1200 branduren, een halogeen zat volgens mij al rond de 2000 branduren, een spaarlamp 5000-6000 branduren, en een (goede) ledlamp nog een stuk langer. 2000 branduren voor een ledlamp is echt kort, en zelfs de variant met de langste levensduur heeft maar 5000 branduren. Ook opvallend de versie met de langste levensduur levert slechts 1200 lumen.

Kortom de cijfers voor deze Philipslampen zijn allerminst overtuigend dat het om goede lampen gaat.
 

Cordoba

Forumguru
@Pindasaus Je hebt gelijk de lumen is al een gewogen verdeling, net als de dBA dat is voor geluid. Tegenwoordig zie ik alleen maar Lumen als eenheid en zelden meer de Candela of de Lux die je vroeger veel zag (als ongewogen eenheid).
 

Tees

Donateur
Een Philips Vision H7 gloeilamp van Philips zou 550 uur meegaan en zo'n 1500 lumen leveren (waarbij ze weer zeggen dat dit 30% meer is dan 'standaard', waarbij standaard volgens mij de ECE minimum eisen zijn). Ik weet ook niet in hoeverre dit soort metingen gestandaardiseerd zijn, dus ik zou niet meteen vergelijken tussen fabrikanten, maar Philips zal binnen zn eigen producten vast een standaardmethode hebben van meten.

Die brandtijden die je noemt @Cordoba zijn die niet voor huishoudtoepassingen? Want als een halogeenlamp in een auto 2000 uur zou halen, zou je niet vaak je koplampen hoeven te vervangen: ik rij naar schatting 100-150u per jaar met dimlicht altijd aan, en heb in 6 jaar tijd al 2 of 3x een koplamp moeten vervangen (bij 2 verschillende auto's, dat wel). Die 550u lijkt me dus niet gek.

Ik vertrouw Philips trouwens wel met autolampen, mijns inziens zijn er hierin maar 2 goede merken die zich hierin specialiseren: Osram en Philips, waarbij ik een lichte voorkeur voor Philips heb (koop ook wel eens Bosch). Als ik op de website van Osram zoek, kan ik dit soort data uberhaupt niet vinden, dus dan prijs ik me toch gelukkig met Philips.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt @Tees, dat zijn inderdaad de branduren voor gebouwgebonden toepassing, en in een auto zal dat door trillingen beslist minder zijn.
(Bij Philips had ik een collega die dagelijks een stuk onverhard moest rijden naar zijn huis, en hij moest echt om de paar maanden lampen vervangen). Een H7 is geen gewone gloeilamp, maar een bol gevuld met halogeengas, dus langere levensduur en meer lichtopbrengst dan de ouderwetse gloeilamp (die had ik wel in mijn eerste Golfje en dat gaf pas echt weinig licht)

Blijft dat ik de cijfers van Philips niet echt indrukwekkend vind (maar wel betrouwbaarder dan van één of andere vage Chinese led-fabrikant).
 

EdK

Forumguru
Ach het nadeel is van de heldere verlichting dat je er aan gaat wennen en na een tijd het als gewoon ervaart en je in sommige gevallen toch weer een extra lichtbron erbij pakt.
Enkele jaren terug werden in de werkplaatsen / magazijn de verlichting vervangen voor LED ( 1op1)
En in begin periode als je dan de werkplaats in kwam had je de neiging om je zonnebril op te zetten zoveel licht als dit gaf voor je gevoel.
Maar na enkele maanden was die neiging volledig weg, en ben je we zo aan gewend dat het als gewoon word ervaren.
Maar toen ik onlangs enkele (40) kasten stond uit te bedraden en aan te sluiten moest ik in bepaalde gevallen er toch echt weer een extra lichtbron bij pakken om te zien wat ik deed.

En dit had / heeft niets te maken met vervuilde glazen van de bril of achteruitgang van de ogen.
 

Oostvaarder

Nieuw lid
Dank voor alle reacties, ik zal kijken naar de verschillende versies van de Ultinon, zonder dat een extra adapter nodig is. Over een maand rijd ik naar Oostenrijk en kan onderweg misschien flinke sneeuwbuien krijgen. Ik begrijp dat wat geliger licht dan beter zou zijn, zonder blauw/violet licht? In dat geval kan ik beter een wat minder witte versie nemen?
Heeft iemand sowieso ervaring met LED in dichte sneeuwbuien, regen en mist?
 

EdK

Forumguru
Ipv geel licht te nemen kun je ook een bril met gele glazen kopen
Voor een 10 a 15 euro zijn die al verkrijgbaar en geeft zelfde effect ( misschien wel beter ) als met gele lampen rijden.
Ik heb deze wel in de wagen liggen wat ik met mist en regen in de avond /nacht graag gebruik.
 
Laatst bewerkt:

Oostvaarder

Nieuw lid
Ik heb zo'n bril, het geeft meer rust voor de ogen en je wordt niet meer verblind door tegenliggers. Die zou ik inderdaad ook kunnen gebruiken bij dichte sneeuwbuien i.c.m. LED
 
Bovenaan Onderaan