Lichtopbrengst koplampen

Hallo, Ik heb een vraagje over mijn Fabia 3 uit 2018. Ik ben niet echt onder de indruk van de lichtopbrengst van de mijn koplampen (dim/groot). Zijn er meer mensen die dit ervaren? mvg Hans
 

EdK

Forumguru
Staan ze wel goed afgesteld ?
En misschien eens andere lampen er in zetten
Was van de Philips X treem vision altijd wel te spreken
En anders overstappen op LED lampen , officieel niet goedgekeurd maar indien goed afgesteld komen ze evengoed door een APK keuring heen
 

Tees

Donateur
Überhaupt kijken naar de staat van je lampen is geen gek idee. Oudere lampen hebben duidelijk minder lichtopbrengst, vaak is dat ook te zien aan een grijzige waas over het glas.

En anders idd wat Ed zegt. Al verbaas ik me er over hoeveel mensen hier tegenwoordig opmerkingen hebben over de klassieke halogeenlampen als koplampen en dat het kaarsjes zouden zijn...
 

EdK

Forumguru
Tsja als tegenwoordig na bepaalde tijd de verlichting op snelwegen uitgeschakeld moet worden dan zie je niet meer zo best.....
Persoonlijk mogen ze van mij alle verlichtingspalen op de snelwegen verwijderen op de op en afritten na.
Zie met eigen verlichting ( standaard) stukken beter .....
 

Erik_NL

Forumguru
Philips X-treme Vision en Osram Night Breaker halogeenlampen maken een wereld van verschil vergeleken met standaard peertjes :thumbsup: .
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
Was van de Philips X treem vision altijd wel te spreken
De X-tremeVisions (met een lichtopbrengst van 130%) had ik ook in de Fabia, tot grote tevredenheid.
Er is nog een sterkere versie (150%), dat is de RaceVision. Die heb ik in de Leon zitten. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. En je hebt niet het gelazer met mogelijk afwijkend lichtbeeld zoals (sommige) aftermarket Xenon- of LED-"oplossingen" kunnen veroorzaken.
 
Dank jullie voor het meedenken. Het zijn zeker geen kaarsjes maar na 5 jaar octavia te hebben gereden viel dit item me gewoon op. Appels met peren? Verder een heel fijne auto(Clever +) en niet onbelangrijk, een gunstig benzine verbruik.
 

Tees

Donateur
Dat is idd wel opvallend, als je referentiekader een Octavia is. Tenzij die xenon of LED had natuurlijk, dan zal normale halogeen wel tegenvallen.
 

Cordoba

Forumguru
Het viel mij ook op toen ik van een Fabia I naar een Fabia III ging dat de verlichting van de F3 niet echt een stap vooruit is, en zeker in slechte zichtomstandigheden (mist, regen enz.) dat de standaard verlichting van de F3 echt achterblijft bij de F1. Ik heb er dan ook al heel snel Osrams met verhoogde lichtopbrengst in gestopt (een rotklus om lampjes te wisselen bij de F3) en dat scheelt wel. Verder goed schoonhouden van het 'koplampglas' helpt ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ah, dan zal t misschien specifiek aan de F3 liggen. Ik vond de O2 namelijk duidelijk fijner dan de F1, ik denk dat dat o.a. te maken heeft met de projectorlampen in de O2, waar de F1 reflectorlampen heeft. Al was bij m'n F1 t kunststof van de koplampen ook wel redelijk verweerd, dat zal niet geholpen hebben.
 
Philips X-treme Vision en Osram Night Breaker halogeenlampen maken een wereld van verschil vergeleken met standaard peertjes :thumbsup: .
Wel niet vergeten eentje op reserve te hebben dan want na een jaar zijn ze meestal stuk. Buiten dat wel altijd heel tevreden van geweest en toch een zeker aan te raden upgrade.
 

Canon-Eye

Forumguru
na een jaar zijn ze meestal stuk
Niet mijn ervaring. Toen ik de F2 inruilde zaten de X-tremeVisions daar al een jaar of 3 in en de huidige RaceVisions op de Leon gaan ook al ruim 3,5 jaar mee. Mocht er eentje stukgaan, dan komen er twee nieuwe en hou ik de overgebleven oude als reserve.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik heb enkel Osrams gehad dus dan zullen die van Philips een stukje langer meegaan :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Mijn Osram Blue Visions zitten er nu ruim 4 jaar en 50k km in, en de eerste was deze week kapot.

@Jochen900s Ik denk dat jij last hebt van 'montagefouten': als je het glas van een lampje met blote vingers aanpakt, gaat dat serieus ten koste van de levensduur. Zout (transpiratievocht) en huidvet branden tijdens gebruik langzaam in op het glas, waardoor het glas beschadigd raakt, en de lampjes redelijk snel kapot gaan. Het beste is om óf met wegwerphandschoentjes of een papieren zakdoekje of iets dergelijks de lampjes beet te houden tijdens het plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Tsja doet er al 65.000 mee en dus een 5 jaar ongeveer, en dat zijn dan de fabrieks pitjes nog
 

Pindasaus

Forumguru
Kan best dat de fellere lampen minder lang meegaan. Levensduur vs lichtopbrengst is een compromis bij gloei- en halogeenlampen.
Eigenschappen gerelateerd aan de levensduur staan gespecificeerd als 'Lifespan B3' (97% haalt dit) en 'Lifespan Tc' (37% haalt dit) en kan je bij A-merk lampen wel vinden.

Osram standaard H7: 330 / 550 uur
Osram night breaker silver H7: 330 / 550
Osram ultra life H7: 1000 / 1500
Osram cool blue intense (next gen) H7: 100 / 200
Philips xtreme vision H7: 200 / 400
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Pindasaus Dat lichtopbrengst versus levensduur een keuze/compromis is, is bij gelijke technologie, als de technologie verandert, kan dat anders uitpakken. Voorbeeld, toen ik in 1980 mijn rijbewijs haalde had je alleen normale gloeilampen en de gele (Franse) jodiumlampen, op een gegeven moment werd de bulbs gevuld met halogeengas, waardoor én de helderheid verbeterde én de levensduur omdat er geen zuurstof meer in de lamp zat (dus minder verbranden van de gloeidraad), én de lichtopbrengst werd iets beter. Zo zijn er in de loop der jaren allerlei verbeteringen doorgevoerd zoals andere materialen/constructies van de gloeidraad enz. enz. Daarnaast zijn sommige auto's ook slopers van lampjes, zo heeft Opel bijvoorbeeld jarenlang dynamo's gehad waar de spanningsregelaar regelmatig spikes in de spanning gaf, waardoor lampjes vrij snel kapot gingen, zo kocht ik voor mijn Corsa GSi destijds lampjes in verpakkingen van 10!!
 

Rallye

Forumguru
Dat was met name begin deze eeuw inderdaad. Opel Zafira’s, Peugeot 307’s en VW LT’s stonden er bekend om!

Wel vreemd dat de Flll minder lichtopbrengst lijkt te geven. Gaat een beetje tegen mijn vooruitgangsgevoel in!
 
Mijn Osram Blue Visions zitten er nu ruim 4 jaar en 50k km in, en de eerste was deze week kapot.

@Jochen900s Ik denk dat jij last hebt van 'montagefouten': als je het glas van een lampje met blote vingers aanpakt, gaat dat serieus ten koste van de levensduur. Zout (transpiratievocht) en huidvet branden tijdens gebruik langzaam in op het glas, waardoor het glas beschadigd raakt, en de lampjes redelijk snel kapot gaan. Het beste is om óf met wegwerphandschoentjes of een papieren zakdoekje of iets dergelijks de lampjes beet te houden tijdens het plaatsen.
Zou kunnen, al moet je de lampen niet aanraken om ze te monteren hè. Met de voet in de fitting steken en in de koplamp.
 
Kan best dat de fellere lampen minder lang meegaan. Levensduur vs lichtopbrengst is een compromis bij gloei- en halogeenlampen.
Eigenschappen gerelateerd aan de levensduur staan gespecificeerd als 'Lifespan B3' (97% haalt dit) en 'Lifespan Tc' (37% haalt dit) en kan je bij A-merk lampen wel vinden.....

Staat ook gewoon op de verpakking bij Osram :-)

1671392695508.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan