Lichte resonans van banden

madpilot

Senior Member
Ik laat liever eerst even de diagnose stellen, leasemij gaat niet zomaar de banden vervangen omdat ik dat wil ;)
 
Mijn collega rijdt een Octavia III met Turini's en Continental banden. Het is niet om aan te horen bij bepaalde snelheden en bij het remmen. Dit is een typisch VAG probleem welke wordt verergerd met Continental banden. Ik rij prive een Seat en heb hetzelfde geneuzel. Heedt te maken met o.a. de stugge achteras.

Succes!
 

madpilot

Senior Member
Hmm maar voor mijn gevoel komt het van de banden aan de vooras. Maar kan natuurlijk dat de resonans door de achterwielen veroorzaakt wordt en zich door de hele koets verplaatst. Hopelijk ga ik de oplossing vinden.
 

madpilot

Senior Member
Vandaag bij de bandenboer geweest (Profile op verzoek van de leasemij). Alle vier de banden vertonen in min of meerdere mate cupping. Heb het ook zelf gezien en gevoeld. Dus nu is het verzoek voor vier nieuwe banden verstuurd, hopelijk wordt dit gehonoreerd en rijd ik binnenkort weer lekker stil rond. Zal de uitkomst laten weten. Als het hiermee is opgelost gaat er ook een mailtje naar de dealer dat het toch echt niet aan 18" ligt...
 

Pollewop

Forumguru
Ik rij nu 20.000 km op Michelin Energy Saver+ banden (205/55-16"), en ik heb sinds vorige maand ook flinke last van resonantie. Ik heb het gevoel dat het de voorbanden zijn, maar ik weet het niet zeker...
Ben al bij de dealer langs geweest, en hij gaat bij de aanstaande 30.000 km beurt de wielen (voor <> achter) wisselen. Ik ben benieuwd of dat gaat helpen...?
 

madpilot

Senior Member
Ik krijg nieuwe banden. Mocht zelf een merk kiezen, dus gekozen voor de Michelin Pilot Sport 3. Reactie leasemij: "Ow, normaal monteren we Energy Savers. U kiest nu meteen de duurste sportband. (stilte). Ik ga wel even bellen met de bandenboer". 2 minuten later: is akkoord :D
 
Laatst bewerkt:
Mijn collega rijdt een Octavia III met Turini's en Continental banden. Het is niet om aan te horen bij bepaalde snelheden en bij het remmen. Dit is een typisch VAG probleem welke wordt verergerd met Continental banden. Ik rij prive een Seat en heb hetzelfde geneuzel. Heedt te maken met o.a. de stugge achteras.

Succes!
Ai, ik heb ook Turini's besteld. Ik ga eens moeten nagaan welk merk van banden er zullen opliggen. Wie bepaalt dat trouwens bij particuliere aankoop? De invoerder of de dealer?
 

auriga

Forumguru
Aangezien PON ook importeur is van Continental banden kun je wel raden wat er (in Nederland) standaard onder elke VAG auto wordt gezet.
En conti's schijnen net iets vaker last te hebben van cuppen dan andere merken. Ik rij zelf ook al jaren met Michelins en heb nergens problemen mee
 
Iemand een idee welk merk van banden D'ieteren laat leveren? Ik vrees ook Continental... Bij mijn VW waren het Pirelli's. Was daar wel content mee
 

Cordoba

Forumguru
Overigens hebben de achterbanden vaak het meeste last van cuppen, en door voor- en achterbanden met enige regelmaat te wisselen, kun je het cuppen voorkomen/uitstellen. Overigens hebben combi's het meeste last van cuppen, en vooral als ze regelmatig met weinig belading rijden (en iets te hoge bandenspanning

Edit: bovenstaande post was door foutje eerder niet geplaatst.:facepalm:

Wat het merk banden betreft: ook Pon levert soms andere merken, als bijv. Conti niet in staat is voldoende banden te leveren van een bepaald type/maat. Daarnaast weet ik dat er mensen zijn die bij aankoop van een auto in het koopcontract een bepaald merk/type/maat band op laten nemen.
 
Bovenaan Onderaan