Lichtbeeld xenon

ZaRoK

Senior Member
Vraagje over het lichtbeeld van xenon afs. 20181115_205705~2.jpg

Toen ik de auto kocht stonden de lampen te hoog, mensen seinde me tegemoet.

Daarom naar de dealer gereden die de lampen heeft afgesteld. Nu zag ik maar 10 meter voor de auto, dus zelf even voor een muurtje gaan staan op 5m afstand en de lamp op 3% afgesteld met de stelschroeven. Toen viel me het volgende op: De lamp lijkt wel gekanteld naar rechts, waardoor links hoger oploopt en mensen weer irriteerd. Is het ook een stelschroef voor of moet dit met software?

PS. Ik sta zelf voor de linker lamp dus je ziet alleen de rechterlamp. Echter staan ze beide zo gekanteld.
 

Antera

Donateur
deze lijn is prima en geen afkeur. Ik weet niet of de lijn bij xenon standaard zo is tegenwoordig of dat je reismodus hebt ingeschakelt waardoor de lijn is afgevlakt. Normaal gezien zie ik recht altijd een schuine hoek omhoog waarmee je als het ware de zijkant van de weg wat beter belicht
 

Highway

Forumguru
Je hebt ECE en DOT lichtbeeld. De 1 heeft, zoals @Antera meldt, een schuin oplopende lijn. De andere is afgevlakt, zoals op de foto - de DOT. ECE heeft wel de schuin oplopende lijn.

Lichtbeeld lijkt prima, mijn S2 met AFS xenon heeft hetzelfde lichtbeeld. Ook met afgevlakte zijn (DOT).

Bij de reismodus worden de lampen, zover mijn kennis gaat, lager gericht. Er zit geen mechanisme in de Xenon projector om de afsnijlijn aan te passen (heb 1 AFS xenon van een kapotte S2 Xenon unit uit elkaar gehaald).
 

ZaRoK

Senior Member
Dat van de schuine hoek omhoog snap ik, ik bedoel eigenlijk de schuinte van de lijnen die wel recht moeten zijn. Zie het volgende plaatje, het licht volgt de rode lijnen, terwijl het de groene zou moeten zijn. Doordat hij links steeds hoger oploopt hebben tegenliggers er evengoed weer last van. Capture+_2018-11-16-13-03-01.png
 

Highway

Forumguru
Staat je auto niet wat schuin?

Wat zijn de productnummers die op de lamp staan? Bij mijn S2 staat dat op een sticker, en gebint met 3T1 (3T2 is voor links verkeer)
 

GJ M

Forumguru
Wat @Canon-Eye aangeeft lijkt mij een goede optie. Dit is gemakkelijk aan te passen. Auto alleen op contact zetten, vervolgens in het menu van je radio het kopje licht de reismodus aanpassen
 

ZaRoK

Senior Member
Er zit wel een sticker op de lamp maar kan geen 3t1 of 3t2 ontdekken. Auto is gewoon Nederlands. In columbus staat hij op rechtsverkeer.

Ik vond in module 55 wel iets over kantelmotor dynamisch rijlicht maar hier heb ik geen verstand van.

Heb wel basisinstelling opnieuw ingesteld maar zie weinig veranderen. Is bij jullie de lijn wel volgens de groene lijn of loopt het ook op/af?
 

GJ M

Forumguru
Ik kan nu niet kijken, vrouwlief heeft de auto mee. Ik zal proberen er morgen aan te denken/naar kijken
 

hemi24

Forumguru
Daarom naar de dealer gereden die de lampen heeft afgesteld. Nu zag ik maar 10 meter voor de auto, dus zelf even voor een muurtje gaan staan op 5m afstand en de lamp op 3% afgesteld met de stelschroeven.

3% gebaseerde op..?!?

Juiste percentage staat als het goed is onder de motorkap of op de koplampunits.
 

Renkie

Forumguru
Nu zag ik maar 10 meter voor de auto, dus zelf even voor een muurtje gaan staan op 5m afstand en de lamp op 3% afgesteld met de stelschroeven.

Heb je wel de Xenon lampen via Vagcom/VCDS/Diagnose kast in "afstelmodus" gezet? Of heb je gewoon aan de schroeven lopen draaien?

GOED afstellen is lastig, ook voor een dealer. Ik heb het zelf gedaan op eigen inzicht, donkere landweg en een laptop met originele VCDS. Mijn topic over de zoektocht naar een goed lichtbeeld ;)

https://www.skodaforum.nl/forum/i/xenon-op-superb3-lijkt-veel-te-laag-te-staan.31148/
 

ZaRoK

Senior Member
Ik had met OBDeleven in module 55, basisinstelling actief gezet. Hierna afgesteld, daarna op basisafstelling bevestigen.

Die inbus schroeven draaien is toch puur mechanisch en heeft toch niet met de afstelmotoren te maken, of draaien die schroeven mee met de motoren?

Opzich de horizontale en verticale afstelling is mij geen probleem maar het lichtbeeld is wat gekanteld bij beide lampen. De banden zijn allemaal even hard, vering is niet gebroken etc. Ik vraag me dus af of er een mogelijkheid is om de horizontale lijn horizontaler te stellen, met een stelschroef of vcds. Misschien is de lamphouder zelf nog te verstellen, zal nog verder onderzoeken.
 

EvoII

Nieuw lid
Ik heb ook nog even 1 in t donker voor je gemaakt, geeft nog duidelijker het beeld weer Bekijk bijlage 69845
Je rechterkoplamp staat een stuk hoger dan de linker.


20181117-223926.gif


Rode lijnen zijn de bovenkant van de cutoff. Die horen gewoon gelijk te lopen. Ook als de auto zo schuin staat zoals de jouwe nu.
 
Laatst bewerkt:

EvoII

Nieuw lid
Hoe bedoel je? Je ziet op de foto de bundels van 2 koplampen. De cutoff is typisch voor een ece hid koplamp.De bovenkant van de cutoff van de linker koplamp loopt gelijk met de onderkant van de rechter koplamp. Of de linker staat te laag, of de rechter te hoog. Ik gok erop dat de linkse behoorlijk laag afgesteld staat. Als je zo voor een muur staat kun je hem zo omhoog schroeven, zodat de bundels exact gelijk staan. Alleen moet je dan ook wel vcds hebben om tijdelijk de auto leveling uit te schakelen.
 

EvoII

Nieuw lid
Vraagje over het lichtbeeld van xenon afs. Bekijk bijlage 69816

Toen ik de auto kocht stonden de lampen te hoog, mensen seinde me tegemoet.

Daarom naar de dealer gereden die de lampen heeft afgesteld. Nu zag ik maar 10 meter voor de auto, dus zelf even voor een muurtje gaan staan op 5m afstand en de lamp op 3% afgesteld met de stelschroeven. Toen viel me het volgende op: De lamp lijkt wel gekanteld naar rechts, waardoor links hoger oploopt en mensen weer irriteerd. Is het ook een stelschroef voor of moet dit met software?

PS. Ik sta zelf voor de linker lamp dus je ziet alleen de rechterlamp. Echter staan ze beide zo gekanteld.

Weet niet of je het al opgelost hebt, maar het lijkt wel of de fittingen verkeerd in de lampen zitten. Voor iedereen misschien denkt, wat een betweter: Ik heb heel veel koplampen geretrofit naar xenon/hid. Met projectors dus. Was een soort van hobby. Heb dus de gektste dingen meegemaakt daarmee. Mijn ervaring is dat als de fitting maar een halve mm verkeerd zit je dit al kan krijgen. Neem aan dat het D2S ofzo is. Zou wel vreemd zijn als dat scheef zou zitten eigenlijk. Maar je weet het nooit. Misschien dat er net nieuwe fittingen in zitten ofzo...
 
Bovenaan Onderaan