Levert je start-stopsysteem echt een lager verbruik op?

oco1979

Forumguru
Voor wie het systeem wel gebruikt.
Hierbij een vraagje.
Wie heeft de accu al moeten vervangen?
Indien ja. Heb je voordien iets gemerkt dat het start/stopsysteem niet meer of nauwelijks werkte ?

Mijn ervaring bij pechgevallen waarbij de accu defect is (AGM/EFB), heb ik daarbij opgemerkt dat de klant bewust of onbewust heeft gemerkt dat start/stopsysteem niet meer werkte.(na wat doorvragen aan de klant,want bij sommige moet je alles vragen )
Daarbij mag je niet volledig vertrouwen dat het start/stopsysteem niet meer werkt je accu defect is.
Is mogelijks wel iets om aandacht aan te geven.
Accusensor kan ook defect zijn of module of iets anders.....
 

Okki

Donateur
Uit ervaring weet ik dat het start stop systeem het verbruik gunstig beïnvloed. Ik heb dat zelf een aantal keren op dezelfde route uitgeprobeerd.

Wel inderdaad in een kruipende file het systeem uitzetten....anders ben je tig keren aan het starten.

In het begin had ik ook mijn bedenkingen over het systeem, maar uiteindelijk werkt het prima. Als je goed het vekeer (en de verkeerslichten) in de gaten houd (soms weet je op bekende route's wanneer het licht weer op groen gaat) kan je op tijd starten om weer vloeiend weg te kunnen rijden (starten en dsg inschakelen kost altijd een paar klein beetje tijd)
 

turboturbo

Forumguru
Dit vond ik ook een interessant filmpje over verbruik idle vs start/stop:
Conclusie: bij langer dan gemiddeld 7 seconden stationair draaien is een stop-start systeem al brandstof besparend! :lezen:
Ik had dat niet verwacht iig....

Of iemand die 8-10% (of dat vingerhoedje per dag) besparing voor zichzelf zinvol vindt, is aan ieder persoonlijk natuurlijk.

Maar de vraag was óf het brandstof bespaart in real world condities. En dat blijkt dan toch het geval...
 

AGTon

Forumguru
Of iemand die 8-10% (of dat vingerhoedje per dag) besparing voor zichzelf zinvol vindt, is aan ieder persoonlijk natuurlijk.

Tja, mijn vader zei altijd, een hoop kruimels maakt ook een heel brood. Dus uiteindelijk zou je jezelf financieel tekort doen als je het niet doet.

Maar ik snap best dat mensen kriegel worden van dat systeem en denken bekijk het maar.
 

hemi24

Forumguru
Of iemand die 8-10% (of dat vingerhoedje per dag) besparing voor zichzelf zinvol vindt, is aan ieder persoonlijk natuurlijk.

Kijk en daar gaat de berekening mis, want als dat vingerhoedje van 3cl gelijk staat aan een besparing van 8-10%, zou dit betekenen dat je per dag totaal 30-33 cl brandstof zou verbruiken, wat bij een gemiddeld verbruik van 1 op 20 betekend dat je per dag gemiddeld 6 tot 6,6 aflegd... (= 2.400 km per jaar)

Ik zou zeggen : koop een goede fiets!!!

:koffie:
 
Bovenaan Onderaan