Levert je start-stopsysteem echt een lager verbruik op?

oco1979

Forumguru
Levert je start-stopsysteem echt een lager verbruik op?


Steeds meer wagens hebben een start-stopsysteem, waardoor de motor uitgaat als de auto even stilstaat. Dat systeem zou brandstofverbruik schelen en de uitstoot van uitlaatgassen verminderen. Maar het opstarten van de motor kost relatief veel energie. Pakt het stilvallen van de motor netto gunstig uit?

Vroom.be
31/10/2018

20181031125049startstop.jpg



Tekst: Tomas van Dijk

Het is waar dat het opstarten van een motor veel energie kost. Maar dat geldt alleen als de motor koud is. “Bij koude start wordt het brandstofmengsel gedurende de eerste minuten verrijkt”, zegt autotechnoloog Frederik Van Den Broeck van de Vives Hogeschool in Kortrijk. “Er zit dan relatief veel brandstof in ten opzichte van lucht. Ook de uitlaatgasnabehandeling, waarbij met behulp van een roetfilter en katalysatoren schadelijke stoffen zoals roet en stikstofdioxide uit de uitlaatgassen worden gehaald, werkt dan nog niet optimaal. Zodra de motor opgewarmd is, heb je slechts gedurende enkele milliseconden een kleine verhoging van de brandstofhoeveelheid nodig.”

Voor het starten van de motor moet je ook elektriciteit uit de accu trekken. Dat heeft wel invloed op het brandstofverbruik van de wagen. De accu wordt immers tijdens het rijden opgeladen en dat kost extra benzine of diesel.

Smokkelhybride

Om dat effect te minimaliseren, hebben autofabrikanten iets slims bedacht. Van Den Broeck: “De accu van een auto met start-stopsysteem is nooit helemaal opgeladen. Tijdens het remmen kan er daardoor middels een dynamo nog wat extra energie in opgeslagen worden. Die (rem)energie wordt gebruikt om de motor weer aan te zwengelen als het stoplicht op groen springt. Bij hybride auto’s is die techniek veel verder verfijnd. In feite is een start-stopsysteem een goedkope truc om hybridetechnologie in een auto te smokkelen.”

Al met al is zo’n start-stopsysteem al bij vrij korte onderbrekingen gunstig, meent Van Den Broeck. “Al bij een paar seconden, schat ik. Sta je korter stil, dan is het inderdaad de vraag of je verhoudingsgewijs niet te veel energie uit de accu moet trekken voor de startmotor.”

Twintig seconden

Autotechnoloog Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool vindt die inschatting te optimistisch. Tot voor kort kwamen auto’s met het systeem vrij goed uit tests, zegt hij. “Sinds vorig jaar moeten autofabrikanten de uitstoot volgens een nieuwe standaard meten, en scoren ze minder goed.” In 2017 werd de WLTP van kracht, de Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure. Die heeft de New European Driving Cycle (NEDC) vervangen. De WLTP-testprocedure is realistischer, aldus Pecqueur.

Volgens Pecqueur moet je toch algauw 20 seconden stilstaan voor een gunstig effect van het aan-uitsysteem. Als je wacht op iemand die laadt en lost, dan kom je daar gauw aan. Als je in de file rijdt en je moet om de haverklap op de rem, dan kun je het aan-uitsysteem volgens Pecqueur beter uitschakelen.

Bron: De Standaard
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn handgeschakelde Fabia hoefde ik het meestal niet uit te schakelen omdat ik bij korte stops (verkeerslichten, voorrang geven bij kruising of rotonde e.d.) gewoon de koppeling ingetrapt hield zodat ik ook direct weer weg kon rijden.

Nu met de DSG is het een ander verhaal: dat te pas en vooral te onpas stilvallen in combinatie met de voor mijn gevoel net iets te lange reactietijd maakt dat ik na het starten standaard het systeem uitzet. Wat wel helpt is het feit dat die knop in de Leon op een veel handiger plek zit dan in de Fabia, nl. net onder het infotainmentscherm inplaats van ergens onder de handremhendel.
 

MaxN

Donateur
Zoals heel vaak hier genoemd ben ik iemand die na het starten ongeveer gelijk op die knop druk.
Omdat ik geen zin heb om bij elke kruising/stoplicht zit te wachten op een afslaande motor.
 

AGTon

Forumguru
Bij langer stilstaan b.v. het stoplicht dat net op rood is gesprongen, maak ik er wel gebruik van in mijn Fabia, anders niet.

Ik vraag mij ook af hoe dit het leven van de startmotor gaat beïnvloeden. In een rit moet de motor al snel 5 a 6 keer vaker draaien dan normaal het geval zou zijn.
Milieu is leuk, maar als een kortere duur van de startmotor duurder is dan het beetje brandstof wat ik bespaar, dan weet ik het wel ;)
 

CharlesTucker

Forumguru
Met m'n vorige Octavia ruim 260.000 kilometer gereden in ongeveer 7 jaar, nooit een probleem gehad met het start/stop systeem, de startmotor deed het nog steeds prima, en ik heb nooit de acu hoeven vervangen. Ik schakelde het systeem vrijwel nooit uit, een hele enkele keer bij filerijden. Hoeveel brandstof het systeem me bespaard heeft, geen idee, vast niet heel veel als je ziet hoe weinig verbruikt wordt bij stationair lopen. Maar de stilte bij de stoplichten waardeerde ik altijd wel (was een 1.6TDI, die hoorde je wel een beetje, niet storend, maar toch, m'n huidige 1.5TSI is wat stiller, die hoor ik zowiezo nauwelijks bij het stoplicht).
 

brepus13

Forumguru
ik lees hier zaken over levensduur accu en startmotor maar in hoeverre heeft het constant stilzetten van de motor invloed op bijvoorbeeld je turbo? bij veel stoplicht rijden kan ik me niet voorstellen dat de turbo het fijn vind om steeds zonder smering te zitten. Dit is voor mij ook de voornaamste reden om het systeem zelden te gebruiken.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Volgens mij word dit electronisch geregeld zodat er nog wel wat smering bij je turbo zit.

Mijn gevoel is anders.. vandaar ook dat ik direct de start/stop indruk bij het wegrijden.
Het is nu een automatisme geworden.
 

brepus13

Forumguru
turbo draait toch niet bij stilstaan ??

als je net gereden hebt en bijvoorbeeld van stoplicht naar stoplicht ( jaja het zijn verkeerslichten ) rijdt dan is het heel goed mogelijk dat je turbo nog dusdanig veel toeren maakt dat die niet in 1 keer stil staat....

hieronder een stukje van het grote internet:

Het rotor toerental van een diesel Turbo motor kan een snelheid behalen van 200.000 toeren per minuut. Hierdoor behalen de vanen van het compressorwiel een snelheid van circa 1350 km per uur!

De nieuwe generatie gereviseerde Turbo’s kunnen een toerental bereiken van ruim 220.000 per minuut. Ter vergelijking; de rotor van een Boeiing 747 draait met ongeveer 7.000 toeren per minuut!

Een Turbo waarvan de rotor 20.000 toeren per minuut draait, accelereert in minder dan 1 seconde tot over de 150.000 toeren per minuut!

In een Turbo komt de aangezogen lucht binnen met een snelheid van bijna Mach 1.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat lijkt me een wat theoretische bezorgdheid. Die hoge toerentallen zijn immers alleen mogelijk door de geringe afmetingen en zeer beperkte massa van zo'n rotortje. Als hij veel groter en zwaarder was, zou hij uit elkaar spatten bij die 200.000 rpm...

Diezelfde relatief geringe massa houdt automatisch een beperking in van de kinetische energie, oftewel het vliegwieleffect is navenant gering waardoor de rotor niet alleen snel kan optoeren als dat nodig is, maar ook weer makkelijker naar lagere toerentallen terugvalt als de aandrijvende hoeveelheid uitlaatgas wordt verminderd.

Kortom: zolang je geen "launchcontrol-achtige sprintjes" toepast maar gewoon rustig van het ene verkeerslicht naar het volgende rijdt, hoef je m.i. niet zo bang voor te zijn voor turboschade bij het stilvallen van de motor. Trouwens, dat stilvallen gebeurt sowieso niet zonder dat er een stuk of 50 verschillende parameters allemaal aan bepaalde eisen voldoen.

De reactietijd voordat de motor aanslaat bij het loslaten van de rem en daadwerkelijk de auto weer in beweging zet (met dsg in mijn geval) is wat me in de praktijk het meeste irriteert. Het maakt 't lastiger om bv. op een drukke rotonde even snel in een gaatje te duiken dat door één of twee afslaande auto's wordt gecreëerd.
 

brepus13

Forumguru
Dank voor die uitleg @Canon-Eye het voelt ook zeker als theoretische angst hoor :-). Gelukkig heb ik een handbak dus ik zet hem alleen stop als ik rustig heb gereden en ik langer dan normaal stil moet staan.

Onze werk auto heeft idd ook dsg en daarbij vind ik het erg irritant dat hij te pas en te onpas zichzelf uitzet. Ik druk dus standaard de knop daarbij in.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je bedoeld je TomTom ?? :deuk::deuk:
Nee joh, want daar (bij de A-stijl) zitten helemaal geen knoppen "net onder".
En als ik die wel zou bedoelen, dan zou ik 'm ook zo benoemen. Ik probeer immers altijd om tamelijk accuraat te formuleren... :D
 

Cordoba

Forumguru
als je net gereden hebt en bijvoorbeeld van stoplicht naar stoplicht ( jaja het zijn verkeerslichten ) rijdt dan is het heel goed mogelijk dat je turbo nog dusdanig veel toeren maakt dat die niet in 1 keer stil staat....

hieronder een stukje van het grote internet:

Het rotor toerental van een diesel Turbo motor kan een snelheid behalen van 200.000 toeren per minuut. Hierdoor behalen de vanen van het compressorwiel een snelheid van circa 1350 km per uur!

De nieuwe generatie gereviseerde Turbo’s kunnen een toerental bereiken van ruim 220.000 per minuut. Ter vergelijking; de rotor van een Boeiing 747 draait met ongeveer 7.000 toeren per minuut!

Een Turbo waarvan de rotor 20.000 toeren per minuut draait, accelereert in minder dan 1 seconde tot over de 150.000 toeren per minuut!

In een Turbo komt de aangezogen lucht binnen met een snelheid van bijna Mach 1.


Eerlijk gezegd een beetje onzinnige getallen:
  • kleine turbo's halen inderdaad toerentallen van 150.000-200.000 rpm, maar omdat ze klein zijn, haal je die hoge snelheden die je noemt (gelukkig) niet, alleen al door de schokgolven doordat de vanen steeds door de geluidbarriére gaan, zou het materiaal het zeer snel mechanisch af laten weten.
  • motoren van grote passagiersvliegtuigen hebben niet één toerental, maar meestal 2-3 kernen die coaxiaal om elkaar heen gebouwd zijn en ook verschillende toerentallen kunnen draaien. Bovendien heeft een type vliegtuig niet één type motor, maar wordt in de loop van de tijd en afhankelijk van de eigenaar (luchtvaartmaatschappij) een bepaald merk/type motor aan het vliegtuig gehangen. De binnenste kern van een luchtvaartstraalmotor (compressor-verbrandingskamer-turbo) kan wel tot 250.000 rpm draaien, dat is ietsje anders dan 7000 rpm. 7000 rpm is meer voor een sportieve zuigermotor.
  • een turbo versnelt pas als er meer uitlaatgas door de turbo gaat, en dus ook door de motor
  • de aangezogen lucht heeft bij lange na niet de snelheid van het geluid, maar door de snelheid van de draaiende rotor komt de relatieve snelheid van de rotordelen (vanen) ten opzichte van de langzaam bewegende lucht in de buurt van de geluidssnelheid, en dat niet altijd maar onder bepaalde omstandigheden. Er wordt alles aan gedaan om te voorkomen dat er schokgolven (t.g.v. bereiken geluidssnelheid) optreden, omdat dit schade aan de turbo oplevert.
 

Cordoba

Forumguru
Nee joh, want daar (bij de A-stijl) zitten helemaal geen knoppen "net onder".
En als ik die wel zou bedoelen, dan zou ik 'm ook zo benoemen. Ik probeer immers altijd om tamelijk accuraat te formuleren... :D

Bij de Fabia III zit die knop wel net boven de lichtschakelaar, bij jouw vroegere F II blijkbaar niet. Zie de foto hieronder waar ik een rode cirkel om de schakelaar heb gezet:
fabia-fd-dash_0.jpg
 
Bovenaan Onderaan