Leon-cupra's BMW M3 touring aka "der Transporter"

JeSko

Forumguru
Is het heel gek dat ik het niet zo gek vind dat een officiële Audi dealer niet staat te springen om een BMW over te nemen?

• Leuk
Waarderingen: Okki

Tees

Donateur
En dan nog een paar generaties ouder @SuperBeeb en dan wordt het weer écht mooi klassiek 911. Hoe verder de lampen 'los' liggen van de carrosserie, hoe meer ik t nog een klassieke 911 vind.

leon-cupra

Forumguru
Vond het “kunstgegeven” ook een slechte ingeving van mijn madam maar het is een mogelijkheid in de fiscaliteit. De fiscaliteit heeft wel regels maar de regels zijn op bepaalde vlakken serieus interpreteerbaar, zeker als het over “kunst” gaat. En heb je controle, trek je wss toch aan het kortste eind.
Maar had bovenstaande reacties wel verwacht :tongue:

MarcoO2

Forumguru
Ik kan me zomaar voorstellen dat bij de beoordeling of een auto kwalificeert als een kunstobject ook het gebruik een belangrijke factor is. Staat'ie ergens netjes in een droge, verwarmde opslagplaats stilletjes in waarde te stijgen, of wordt de auto gewoon gebruikt voor pretritjes. Dat maakt nogal verschil, lijkt mij.

leon-cupra

Forumguru
Ook ik ben geen fan van de dealers en verkopers van tegenwoordig. Maar als jij daar net zo binnen komt als dat je soms hier overkomt dan snap ik ze wel weer.
Hoeda? Ik kom enkel maar een garage binnen wanneer ik een aankoopintentie heb. Als ik niet de zin of het geld heb voor een andere wagen zal ik nooit een garage binnen stappen. Heb zelf jaren in de verkoop gezeten en weet hoe vervelend het is om tijd te verspillen en deals te mislopen met mensen die in geen 100j een aankoopintentie hebben.

Ben altijd open en eerlijk in dergelijke zaken. Net zoals ik hier veel uit de doeken doe. Dat jij meer low profil doet terwijl iedereen al weet dat je enorm vermogend bent, tja, dat is ieder zijn keuze. Ik doe mij ook zeker niet beter voor dan wie ik ben … heb gewoon altijd keihard gewerkt en kan er nu de vruchten van plukken.

leon-cupra

Forumguru
Is het heel gek dat ik het niet zo gek vind dat een officiële Audi dealer niet staat te springen om een BMW over te nemen?
Als je als dealer zo reageert ga je niet veel extra wagens verkopen. Uiteraard nemen ze hem zelf niet op in hun voorraad maar als je als verkoper eerst met de grote toer uithaalt dat je een purchase manager van een luxe dealer hebt binnengehaald , dat die een zeer laag bod uitbrengt om dan te zeggen we zouden hem ook op een platform kunnen aanbieden (zoals elke handelaar doet) daar is de kans op een beter bod mogelijk maar het niet doet …. Tja … verkoop dan geen wagen. Nu, had de tweedehandsprijzen ook wel nagezien, op dat platform ging dat bod niet veel hoger zijn vandaar ook maar gerust gelaten.

leon-cupra

Forumguru
Ik kan me zomaar voorstellen dat bij de beoordeling of een auto kwalificeert als een kunstobject ook het gebruik een belangrijke factor is. Staat'ie ergens netjes in een droge, verwarmde opslagplaats stilletjes in waarde te stijgen, of wordt de auto gewoon gebruikt voor pretritjes. Dat maakt nogal verschil, lijkt mij.
Wet geeft aan dat een wagen die als kunstobject aangekocht is ook voor professionele doeleinden mag gebruikt worden. Dus rijden mag je ermee, uiteraard zijn de pretritjes dan “verboden” .. maar dat is ook een regel die ruim interpreteerbaar is. Doe je een rondrit , kan ook perfect professioneel verklaard worden .. “netwerken”.

Dus tja, deze optie is gewoon alleen maar voor discussie vatbaar bij controle en dan verlies je toch altijd van een controleur. Tegenwoordig is hun wil meer en meer wet (of je moet hun besluiten gerechtelijk aanvechten).

Vond het gewoon een leuke om te vermelden … hoe bizar soms de wetgeving is.

Herperduin

Forumguru
@leon-cupra bestaat er in België niet zoiets als vooroverleg met de inspecteur? Je kan dan namelijk vooraf je plan met de inspecteur bespreken en kijken of het volgens de inspecteur onder welke voorwaarden wordt toegestaan. De inspecteur zal een eerlijk en goed onderbouwd antwoord moeten geven. Ook als er een grijs gebied is kan je alsnog zelf een pleitbaar standpunt innemen en het alsnog doen. Bij controle kan je dan in ieder geval bewijzen dat er overleg geweest is en het toen is geaccordeerd of dat het een grijs gebied was en voorkom je, ook als uiteindelijk alsnog niet toegestaan, een vergrijpboete.

leon-cupra

Forumguru
Ik houd er wel van, om binnen de fiscale kaders te kijken welke speelruimte er is. De wet gebruiken is wat mij betreft een uitdaging, misbruiken niet.
Probeer dat ook wel te doen maar dat wordt niet altijd hartelijk ontvangen ;)
Daarnaast is zelf binnen het wettelijk kader het nemen van een bepaald risico. Wetten zijn teveel interpreteerbaar.
Heb nog een andere legale constructie (steek een 911 in de verhuur) maar daar is dan de vraag “hoeveel klanten moet je hebben om het aanvaardbaar te krijgen”. Is 1 klant voldoende of moet je er minstens 10 hebben …

leon-cupra

Forumguru
@Herperduin daarvoor heb je een accountant. Snap perfect wat je bedoelt en is zeker geen slechte gedachte maar we gaan ook geen slapende honden wakker maken. Dat mijn dossier maar mooi onderaan de hoop blijft liggen ;)
En je mag van persoon A een positief antwoord krijgen maar als controleur B de wetten en de situatie anders interpreteert, ben je weinig met het antwoord van persoon A.

Fmoon

Forumguru
@leon-cupra Ik bedoelde het niet zoals het mogelijk over komt. Bedoelde meer en gewoon grappig; Ben je verkoper, komt iemand binnen die een kunst item ervan wil maken…

Het lukt me niet om het goed te verwoorden. Maar bedoelde het op een goede manier.

leon-cupra

Forumguru
Ahh ok … @Fmoon, duidelijk.

Neen, ben uiteraard niet met het verhaal van kunstobject naar de verkoper gegaan. Op dat moment met de verkoper was dat ook nog niet aan de orde. RS5 is alle verte geen kunstobject.

Maar denk dat als zaakvoerder het geen onzinnige vraag is om dergelijke case voor te leggen aan een handelaar die in het hoger segment zit , vb die caviarz. Die mannen doen alleen maar het duurder segment. Die zullen ook wel ervaring hebben met ondernemers die geen zin hebben in teveel belastingen te betalen.

Fmoon

Forumguru
Ja exact.

Ben voor m’n pa ook bezig met een EV5. Ze bieden bij sommige dealers hier “3k extra” inruilpremie. Ben natuurlijk al even elders wezen kijken voor hem en hij krijgt elders 27~28 terug voor zijn auto. Bij de Kia dealer? 24… oh en dan met 3k extra 27!.

Ben er dan ook snel klaar mee.

leon-cupra

Forumguru
Inruilen … altijd dezelfde miserie. Altijd te weinig. En vroeger deden dealers nog wat moeite met de wagen zelf te verkopen maar nu zetten ze de wagen veel liever op een platform en hebben ze 0 risico. Maja op die biedingsplatformen moet je dan geluk hebben dat er net die ene interessante opkoper tussen zit …

En mbt de M3, tja, gewoon een heel slecht moment. Ze hebben net hun dip gekend (aanbod is veel groter geworden) en als je dan nu een te jonge wagen wilt verkopen … tja , had er sowieso niet veel verwachtingen van. Moest een 911 erdoor komen, mss de M3 particulier verkopen. Duurt het dan 6 maanden, no worries …

Bovenaan Onderaan