Lekkage via ontwateringskanaal panoramadak

ertromp

Forumguru
Ik heb het al vaker her en der hier op het forum geroepen maar regulier onderhoud met het juiste gereedschap voorkomt een hoop.
Schaf zelf een VAS 6620 tool aan en trek zeker 1x per jaar die door de afwateringskanalen en eea gaat tenminste niet verstopt raken en de kanalen raken niet beschadigd.
In 2015 kocht ik die tool voor ca €20,- Bij de dealer
 

EdK

Forumguru
voorkomt een hoop.
ellende ??

Het verstoppen van die kanalen is niet alleen door vuil van bladeren of dergelijke
Maar algengroei in de slang kan ook een boel ellende veroorzaken...
Op werk hebben we kasten met ook afwaterkanalen voor condenswater en regenwater wat is ingeregend door slechte rubbers.
En bij onderhoud was er een collega die alleen de rubbers verving maar het reinigen van de slang niet deed.
Wel een jaar erna kon je de slang zeker schoonmaken cq vervangen, gewoon verstopt door algen aangroei en fijn vuil wat er weer aan bleef hangen....
 

immert

Nieuw lid
Ik heb toevallig net bij een O3 ook de voorste twee ontwaterings leidingen ontstopt. Met een zogenoemde nylon veer lukte dit niet. Het probleem was de ventielen waarmee de slang door het chassis onder de parafaan uit komt. Deze zaten verstopt en zijn te bereiken door de parafaan iets op te tillen. Deze schoonmaken scheelt je veel water in het interieur.
 

gehaktbal

Forumguru
Jazeker. Onder het paravaan zit geen los vuil. Het afvoertje wat onder uit komt, loopt gewoon door. Wellicht alsnog niet snel genoeg voor de hoeveelheid die de wasbox geeft……
 

Www0

Lid
Aangekoekt vet aan de rubbers van het beweegbare raam/dakdeel? kwam ergens tegen dat hierdoor het water niet goed naar de slangetjes zou kunnen lopen en dan een andere weg kies. (Heb zelf een O3 met zo’n dak en recent ook lekkage gehad)
 

gehaktbal

Forumguru
Dat klinkt als een goede mogelijkheid. Oud hard vet zit er genoeg in de sponning zo te zien.

Afspraak met de garage staat. Verzocht om t ding helemaal te reinigen, controleren en een zeer grote onderhoudsbeurt te geven.
 

gehaktbal

Forumguru
Heb het hemeltje gedemonteerd en ben eens gaan testen. Afvoeren lopen goed af. Maar als ik dan toch te snel/veel water er in giet, komt het alsnog op de hoek naar binnen. Kan me voorstellen dat dat in de wasstraat ook gebeurt…

Iemand mss tips?

34D4FFA7-A3E2-4653-BEF4-A1BC395C619F.jpeg
 

gehaktbal

Forumguru
Ja heb ik gedaan. Maar wat heeft dat met bovenstaande te maken? In mijn test was het water alleen voor in de sponning.
 
Bovenaan Onderaan