Lekkage via ontwateringskanaal panoramadak

willemdortu

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Superb 2 en bijrijderskant staat sinds een week vol met water (voor en achter).

Na een dag zoeken lijkt het probleem het ontwateringskanaal te zijn dat in rijrichting rechtsvoor bij het panoramadak begint en eindigt bij het scharnier van de rechter voordeur. Als ik water op het ontwateringsgat giet dan wordt een deel via de ontwateringsplug zoals het hoort naar buiten geevacueerd, maar zeker de helft lekt achter het dashboard door naar binnen.

Hoe kan dat in godsnaam? Is er een aftakking in dat kanaal en zo ja waarom een aftakking naar de cabine toe?! Ik stelde hetzelfde vast aan de linkerkant (maar minder heftig), maar links is verder alles droog op de bodem. Iemand een idee?

Bovendien vertelde skoda me dat het ontwateringskanaal door de stijl loopt waaraan de gordel is bevestigd...is dat een tweede ontwateringskanaal dan? kan daar ook nog een probleem zijn?

Tevens stelde ik vast dat daar waar de aircolucht onder de bijrijderstoel de auto in komt ook wat water lijkt te lekken. Links droog. Skoda zegt echter dat dat helemaal niet kan….iemand een idee?

Gr. Willem
 

Antera

Donateur
Er zit zeker geen aftakking de cabine in. vermoedelijk slang kapot of een verstopping.

daar waar de airco zit zal het niet zomaar gaan lekken daar zit een heel kleppen mechanisme voor. misschien eens je Parafan schoon maken
 

willemdortu

Nieuw lid
Ja slang kapot klinkt dan het meest plausibel. Bij een verstopping zou je lekkage direkt vanuit het panoramadak moeten komen lijkt me...
 

Quadran

Nieuw lid
Heb dit enkele maanden geleden ook voor gehad. Bij mij was het aan de bestuurderskant. Lek komt er doordat het flexibel gedeelte van de afwaterslang los gekomen is van het vast gedeelte. Slang is eigenlijk ook iets te kort naar mijn mening!
Oplossing is redelijk makelijk zelf uit te voeren. Handvat in dakbekleding eruit halen en zonnenklep ook dan voorzichtig dakbekleding beetje bij beetje proberen open te zetten/houden zodat je aan de slang kan en leiding er terug op drukken. Tip misschien spanbandjes/tiewraps rond doen.
Succes.
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb dit nu twee keer gehad bij mijn huidige auto. Twee keer geheel nieuw pano dak erin moeten laten zetten omdat de lekkage uit een andere rand weg kwam die niet te repareren was. Ik heb 1 keer lekkage links voor bestuurders kant gehad en 1 keer liep het water uit de sigaretten aansteker in de kofferbak.
 

JannekevdG

Nieuw lid
Ik heb hier hetzelfde probleem. Bij een flinke regenbui is de bodem van de bijrijderskant volledig doorweekt. Het loopt vanachter het dashboard zo naar binnen. We hebben getest bij droog weer en dan water eroverheen gieten maar ik denk dat dat te weinig was want zo konden we niets vinden.

@willemdortu, is het probleem opgelost door een van de oplossingen hier?
 
Ik heb nu al 2 keer lekkage gehad. Men zegt bij dealer hier in brabant dat het nu gemaakt is. Maar wat ze hebben gedaan vertellen ze niet. 2 dagen kwijt geweest. Maar nu zie ik dat vuil op de ondermat als kleine steentjes er nog liggen, als je bekleding deels eruit trekt dan vallen die naar 1 kant , dus grote rwijfels. Heb wel weer panodak besteld nu heb ik octavia dadelijk kodiaq hoop dat het dan niet is. En hopen dat deze snel komt want dit is niks
 

JeSko

Forumguru
Ik heb dit nu twee keer gehad bij mijn huidige auto. Twee keer geheel nieuw pano dak erin moeten laten zetten omdat de lekkage uit een andere rand weg kwam die niet te repareren was. Ik heb 1 keer lekkage links voor bestuurders kant gehad en 1 keer liep het water uit de sigaretten aansteker in de kofferbak.


Zelf moeten betalen of fout van de fabrikant en dus garantie? Ik begin door al die verhalen al spijt te krijgen van mijn pano dak.
 

EdK

Forumguru
Als ik goed heb zijn de lekkage problemen met de pano daken die open kunnen
De pano daken die niet open kunnen hebben dit probleem niet omdat ze gewoon als een ruit zitten geplakt....
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Nee nee onmogelijk, mijn vrouw mag onze auto niet poetsen, dat is mijn territorium! Ik vraag me tot op vandaag nog steeds af waarom ze dat zo snel aanvaarde... Meestal is er meer tegengas:pieker::laugh:
 

willemdortu

Nieuw lid
De plastic aansluiting die de auto met de slang verbindt was gebarsten.

Voor 640 euro laten repareren en daarbij uit voorzorg alle andere aansluitingen en slangen laten vervangen.

Gr.
 

JeSko

Forumguru
Als ik goed heb zijn de lekkage problemen met de pano daken die open kunnen
De pano daken die niet open kunnen hebben dit probleem niet omdat ze gewoon als een ruit zitten geplakt....

Oud topic maar bon, mijn Pano kan wel open :D...... :nailbiting:
 

hendrik38

Forumguru
Bij mij was het garantiewerk destijds. Gebeurde binnen 6 maand na aankoop van de tweedehands Passat. Hij was toen 4 jaar oud. De tweede vervanging was garantie op de eerste vervanging. Beide keren ongeveer 2200 euro, m.n. door uurloon a 120 euro.
 

JeSko

Forumguru
@hendrik38

Dat zoiets duur is had ik al gedacht, bij mij zou het indien kapot nog een half jaar onder garantie zijn denk ik, naja hopelijk gaat het niet kapot zoals bij de meesten. Degene waarbij het wel kapot gaat zullen wel in de minderheid zijn neem ik aan, zou het ook kunnen helpen dat ik de allerlaatste bouw heb van de S2? Deze staan meestal beter op punt doordat ze door en uitontwikkeld zijn.
 

De Stip

Forumguru
Mijn Octavia 2 EBL 1.8 TSI DSG combi had die problemen ook. Tijdens het rijden viel er opeens een plons water op de bagage rollo. Het bleek uiteindelijk door verkeerd onderhoud aan de neopreen water afvoer te zijn. De monteur in kwestie had ze beschadigd bij het doorsteken. Schijnt met een speciaal stuk gereedschap te moeten gebeuren en dat had hij dus verzuimd...
Er zijn een nieuwe hemel en wat van die slangen in gekomen. Uiteraard op kosten van de dealer en zo was de auto na een weekje weer droog en gerepareerd terug bij ons.

Hopelijk blijven ons deze problemen bij de huidige Karoq met panoramadak bespaard.....
 
Bovenaan Onderaan