LED verlichting interieur en exterieur O3 combi

Het zijn in ieder geval losse lampjes.
Ik dacht me te herinneren dat het een buis lampje was... Maar kan idd ook gewoon t10 zijn. Weet ik even niet zeker.
 

Smeeuwis

Donateur
ALleen vervangingslampjes. Complete units zijn absoluut niet nodig, zonde van het geld.

In de voetruimte verlichting zitten T10 lampjes, ook bekend als W5W. Let wel op dat je LED's bestelt die plat zijn zoals deze http://www.hypercolor.de/LED-lamp-W5W-T10-slim-side-Hypron-series, ze moeten namelijk naar beneden schijnen. Dit type moet ook in de spiegels, in de kofferruimte en het dashboardkastje.

Wil je de interieurverlichting (de vijf spots) ook doen, dan heb je andere nodig namelijk deze http://www.hypercolor.de/LED-lamp-W5W-T10-universal-Hypron-series. Deze moeten in de vijf interieurlampen in de ronde spots.

BEHALVE als je een panoramadak hebt (zowel de hatch als de combi), dan heb je de platte weer nodig voor de lampjes aan de zijkant achter. Kijk dus voor je bestelt even goed per montageplaats wat je nodig hebt.

Spiegels zijn doodsimpel, op Youtube (
) is een filmpje te vinden over de (de-)montage van de spiegelkappen.

Laatste opmerking: de links die ik hier vermeld heb betreffen LED lampjes ZONDER canbusaanpassingen, montage in kentekenverlichting of stadslicht vóór geeft onherroepelijk foutmeldingen.

Succes!
 

nietje72

Forumguru
Ik heb prima ervaringen met Hypercolor en in 2013 bij aanschaf van mijn O2 Combi FL alles voorzien van 6500K led verlichting. Het zag er prima uit, wat een bak licht! Ik heb sinds vorige week een O3 Combi met Panoramadak. Hier zit binnen helaas nog steeds halogeenverlichting in. Daarom heb ik zojuist bij Hypercolor weer een nieuwe led set gekocht. Op basis van de ervaringen van @Smeeuwis heb ik nu voor het interieur en de voetverlichting gekozen voor 4000K en voor de spiegels, kofferbak en handschoenenkastje voor 6500K.

Ik heb trouwens ook meteen de kentekenverlichting meegepakt. Daar had Hypercolor destijds led's voor met een aparte weerstand maar die hebben ze helaas niet meer. Daarom heb ik nu op basis van andere ervaringen gekozen voor deze set: https://www.ebay.de/itm/162331884468

Zodra alles erin zit volgen de foto's!
 

nietje72

Forumguru
Deze week de bestelling van Hypercolor en eBay binnen gekregen en meteen aan de slag gegaan. Hierbij een kort overzicht van mijn bevindingen:
  • De kenteken-units waren binnen 5 minuten vervangen en geven een klap licht! Heb er een set extra achteruitrij lampen bij :D

  • Kofferbak-verlichting was ook binnen 5 minuten gefixt. Units eruit wippen met een kleine schroevendraaier, lampje vervangen en weer terugplaatsen.

  • Dashboardkastje is ook snel gefixt. Zelfde unit als in de kofferbak.

  • Voetverlichting-units kon ik probleemloos verwijderen maar het vervangen van de lampjes kostte meer moeite want de units zitten in een aluminium omhulsel dat ik eerst los moest halen met een kleine schroevendraaier. Toen ik dat eenmaal door had was het zo gepiept. Het dimmen via de boordcomputer heeft echter (nog) geen effect. Kan het kloppen dat de leds niet dimbaar zijn?
  • Interieurverlichting achter kostte veel moeite want de units zitten met een ijzeren clipje muurvast aan 1 kant. Dit kostte me erg veel moeite om ze los te krijgen en ging uiteindelijk ten koste van die lipjes :nono:. Het vervangen van de lampjes ging vervolgens probleemloos. Omdat de clipjes dus ontbreken moest ik de units op een alternatieve manier vastzetten. Een stukje dik karton bood uitkomst. :jaja: Je ziet er absoluut niets van en het klemt prima.

  • Interieurverlichting voor moet nog gebeuren. Het zijn de twee ronde spotjes die alleen met een kleine schroevendraaier of mesje los te halen zijn. Ik ben bang dat ik ze beschadig dus vraag hierbij jullie advies. Haal je het glas eruit of ook de zilveren ring eromheen en waarmee doe je dat zonder het te beschadigen?

  • Buitenspiegelverlichting heb ik me ook niet aan gewaagd. Het YouTube filmpje is duidelijk maar ten eerste heb ik twee linker handen en ten tweede heb ik niet de juiste tools. Ook hiermee wacht ik graag op assistentie ;)
Tenslotte volgen hierbij de beloofde foto's.
 

Bijlagen

  • dashboardkastje.jpg
    dashboardkastje.jpg
    394,2 KB · Weergaven: 321
  • interieur+voet_achter.jpg
    interieur+voet_achter.jpg
    337,1 KB · Weergaven: 337
  • kenteken.jpg
    kenteken.jpg
    334,1 KB · Weergaven: 328
  • kofferbak.jpg
    kofferbak.jpg
    360,9 KB · Weergaven: 319
  • voet_voor.jpg
    voet_voor.jpg
    359,5 KB · Weergaven: 297
Zou je de linkjes willen posten en aantallen van de lampjes welke je besteld hebt? Ik zat ook te overwegen om de boel te vervangen en rijd ook een combi met panorama dak :)
 

nietje72

Forumguru
Ik heb ze bij Hypercolor besteld: https://www.hypercolor.de/Octavia-5E-Kombi-mit-Panoramadach

Hieronder een overzicht van de bestelling. Omdat ik zowel 6500K als 4000K lampjes wilde, heb ik ze afzonderlijk besteld en niet de package. Dan krijg je namelijk maar 1 sterkte voor alles.

* 2 St. Innenraum LED Lampe für Octavia 5E Kombi mit Panoramadach
Lichtfarbe: 4000 Kelvin (neutralweiß)
16,00 €

* 2 St. Fondbeleuchtung LED Lampe für Octavia 5E Kombi mit Panoramadach
Lichtfarbe: 4000 Kelvin (neutralweiß)
16,00 €

* 2 St. Kofferraum LED Lampe für Octavia 5E Kombi mit Panoramadach
Lichtfarbe: 6500 Kelvin (kaltweiß)
16,00 €

* 4 St. Fußraum LED Lampe für Octavia 5E Kombi mit Panoramadach
Lichtfarbe: 4000 Kelvin (neutralweiß)
28,00 €

1 St. Handschuhfach LED Lampe für Octavia 5E Kombi mit Panoramadach
Lichtfarbe: 6500 Kelvin (kaltweiß)
7,00 €

* 2 St. Umfeldbeleuchtung LED Lampe für Octavia 5E Kombi mit Panoramadach
Lichtfarbe: 6500 Kelvin (kaltweiß)
14,00 €

Verpackung und Versand (DHL EU Versand (Laufzeit 4-7 Tage)): 8,95 €
Summe Brutto (19,00%): 105,95 €
inkl. USt. (19,00%): 16,92 €
Gesamtsumme: 105,95 €
 
Enorm bedankt :)

Ik keek daar eerder; poosje terug al. maar toen hadden ze geen specifieke pagina voor het panorama dak. En ik wist niet welke lampjes daarin zaten en heb dat ook nog nooit bekeken in de auto zelf ;)
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Hier zocht ik ook al even naar! Iemand enig idee waarmee ik de 'MEGA POWER LED' verlichting van de kofferbak, voorste interieurverlichting, en de spiegelverlichting van SuperSkoda kan vergelijken?

Zal dit 4000K of 6500K zijn? Ik wil natuurlijk dat het zoveel mogelijk matcht!
 

nietje72

Forumguru
Als ik op de foto's af ga van SuperSkoda dan denk ik dat het 6500K is. Vanavond met de kofferbak open zie ik duidelijk verschil tussen de 6500K die ik daar heb gemonteerd en de 4000K die in de units boven de achterdeuren zitten. Die laatste zijn warmer en minder fel dan de 6500K. Overigens is het me ook gelukt om de voetverlichting te dimmen tijdens een ritje dat ik vandaag maakte. :jaja: Ik heb 'm op 20% gezet en dat was zelfs bij daglicht al fel genoeg.
 
Ja ik zat even te lezen op hypercolor maar de website gaf idd wél aan dat de leds dimbaar waren. Lampje vervangen van de spiegel lijkt mij niet zo moeilijk. Paar torx schroeven en het nodige losklikken. Enige wat wel beetje spannend is is het losklikken van het spiegelglas.
 
Laatst bewerkt:

Maartenvds

Forumguru
Als ik op de foto's af ga van SuperSkoda dan denk ik dat het 6500K is. Vanavond met de kofferbak open zie ik duidelijk verschil tussen de 6500K die ik daar heb gemonteerd en de 4000K die in de units boven de achterdeuren zitten. Die laatste zijn warmer en minder fel dan de 6500K. Overigens is het me ook gelukt om de voetverlichting te dimmen tijdens een ritje dat ik vandaag maakte. :jaja: Ik heb 'm op 20% gezet en dat was zelfs bij daglicht al fel genoeg.

Klopt op super skoda was van mijn 02 ook 6500K. Ik vind persoonlijk de 4000K meer passen in de auto en 6000K voor de kofferbak. Dus ook een uitstekende keus zo!
 

dimi74

Banned
Kan het achteruitrijlicht gewoon vervangen worden door een led lamp of geeft dit een storing?
Wat is eventueel een goed lampje hiervoor?
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb ze destijds bij Hypercolor.de besteld maar die leveren geen 'externe' verlichting meer. Andere optie zou ik zo niet weten, volgens mij kan je bij xenonlamp.nl aan de juiste komen alleen ik heb geen idee van de kwaliteit.

Bij mijn weten zitten de achteruitrijdlampen zodanig op de canbus dat ze een storing geven bij een kapot gloeilampje, dat zou betekenen dat je een LED met extra weerstand moet plaatsen die geschikt is voor de waarschuwingsfunctie.
 

Jorg Edelbloedt

Senior Member
  • Interieurverlichting achter kostte veel moeite want de units zitten met een ijzeren clipje muurvast aan 1 kant. Dit kostte me erg veel moeite om ze los te krijgen en ging uiteindelijk ten koste van die lipjes :nono:. Het vervangen van de lampjes ging vervolgens probleemloos. Omdat de clipjes dus ontbreken moest ik de units op een alternatieve manier vastzetten. Een stukje dik karton bood uitkomst. :jaja: Je ziet er absoluut niets van en het klemt prima.
  • Interieurverlichting voor moet nog gebeuren. Het zijn de twee ronde spotjes die alleen met een kleine schroevendraaier of mesje los te halen zijn. Ik ben bang dat ik ze beschadig dus vraag hierbij jullie advies. Haal je het glas eruit of ook de zilveren ring eromheen en waarmee doe je dat zonder het te beschadigen?
Ik wil deze ook vervangen, maar hoe demonteer je het geheel zonder iets te beschadigen??
 

nietje72

Forumguru
Dank! Omdat ik een afwijkende unit heb door o.a. een panodak, heb ik onderstaande instructie geprobeerd. Was inderdaad een beetje tricky en fröbelen maar opeens schoot-ie los. Lampjes zijn vervangen. Als het donker is volgt hier het resultaat. Nu nog de buitenspiegels...

 
Bovenaan Onderaan