Led dimlicht?

Wilko

Senior Member
Ik heb een hoofdlampje met 3 X een Cree XML U2 led. Die geven samen meer licht dan 1 zo'n "dimlicht" voor in de koplamp. Volgens mij kun je dat ongeveer vergelijken met een 30W halogeen autolamp (ik meen dat er standaard een 70W of 90W halogeen autolamp in zit, maar daar kan iemand anders hier vast wel meer over vertellen). Niet echt veel licht voor mijn gevoel. Dus ik zou nog even een tijdje geduld hebben voor ik in mijn auto aan ledlampen voor dimlicht begon. Voor dagrijverlichting heb ik wel ledlampen.

gose

Nieuw lid
Nou de gene die u op alibaba aangeeft zijn niet de zelfde, ik heb deze ook bij autoledplaza.nl gehaald en ben er dik tevreden over, als je goed kijk zie je dat de led op alibaba vlak is , dus gewoon een smd chip.
terwijl de lamp van auto led plaza een bolling heeft voor meer licht verstrooiing. Ik vind het zijn geld wel waard, als je beseft dat een xenon setje ook zo rond de 150,- kost ( een goede dus) en dan verkleuren ze ook nog. Dat gebeurd bij LED niet. Het verschil van hier en china is , dat als er een probleem is , je de spullen niet naar china kunt sturen, en bij auto led plaza dus wel. Ik kreeg daar goede info en begeleiding over de hele installatie . Al met al heb ik niet meer dan lof over hun zaken doen.

CDK

Forumguru
Zou wel gaaf zijn als je dit zou kunnen toepassen in de huidige auto's, vereiste is natuurlijk wel dat je beter lichtbeeld moet krijgen als je huidige, dat zal met aftermarket spul uit China niet meevallen denk ik, ook zal het niet geschikt zijn voor voertuigen met bi-xenon verwacht ik....

motomarz

Senior Member
@Wilko : je moet niet het vermogen met elkaar vergelijken.
Een 55W gloeilamp geeft veel minder licht dan een 55W halogeenlamp,
een 55W xenonlamp geeft nog heel veel meer licht.
Vandaar dat bij xenon ook 35W gebruikt wordt.
Minder energieverbruik bij alsnog meer lichtopbrengst.

Met LEDs is dat ook zo, redelijk effeciënte omzetting naar licht
(in verhouding weinig warmte-ontwikkeling).

Dus op basis van het opgenomen vermogen kun je dit niet vergelijken.

Waar je naar moet kijken is de lichtopbrengst: het aantal lumen.
Beide hierboven genoemde setjes zeggen 1800lm op te leveren.
Maar wat er al opgemerkt wordt:
De lenzen voor de LEDs kunnen een beter lichtbeeld geven.
En dat hangt ook nog eens van de reflector...

@Corné de Kluijver : waarom zou je dit als vervanging van bi-xenon willen gebruiken?

micky

Forumguru
@motomarz , wellicht omdat het bij de hele dure auto's ook al toegepast wordt ipv Xenon, dus zal het wel beter zijn/meer licht opbrengen bij minder verbruik.

CDK

Forumguru
@motomarz, insinueer ik dan dat ik dat zou willen? :)
Nee ik heb bi-xenon en ga niet prutsen met aftermarket 'rommel' maar als je gloei of halogeenlampen zou hebben dan zou ik het wél in overweging nemen.

motomarz

Senior Member
Nou ja, je stelling "ook zal het niet geschikt zijn voor voertuigen met bi-xenon verwacht ik...."
zou wel die kant op kunnen wijzen :pieker:

Trouwens, bi-xenon gebruikt nog steeds dezelfde xenonlamp toch?
Het is toch het mechanisme eromheen dat het "bi" maakt???

En @micky : Dat kan inderdaad, maar xenon verbruikt al minder dan halogeen/gloeilamp.
Dat kan natuurlijk nog verder omlaag met LED, maar of je met LED nog meer licht krijgt dan met xenon weet ik niet zo.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Alles is afhankelijk van het rendement van de lichtbron. Een grofweg zit een gloeilamp op (nog geen) 10%, Xenon op 40% en LED op 50%. Dus zoveel winst zit er niet meer van Xenon naar LED tov halogeen naar Xenon.

1800lumen LED koplamp heb je dus niets aan tov een goed normaal H7 lampje. Omdat die net zoveel lumen oplevert. Alleen wat minder rendement dus afval=warmte. Maar goed, je dynamo draait toch altijd mee als je motor loopt. Ik zie zelf problemen omdat de LED lichtbron de warmte op een zeer klein oppervlak ontwikkeld waardoor actieve koeling wellicht nodig is en een normale H7 lamp door het glas de warmte beter kwijt kan in de behuizing.

floyd2

Forumguru
Ik denk dat de warmteafvoer problematisch wordt van zo'n lamp,vooral bij armaturen die door middel van een dop afgesloten worden.
De grote fabrikanten hebben er al moeite mee en ik geloof niet dat de één of andere chinees lampje dat ineens stukken beter kan.
Ook zet ik mijn vraagtekens bij het lichtbeeld.
Er staat nu wel een leuke foto waarbij ie op de muur schijnt maar voor m'n gevoel is het nogal vlekkerig.(auto staat ook eigenlijk te dichtbij dus is het niet helemaal goed te beoordelen)
En volgens mij schijnt ie ook niet 360graden rond waardoor je gewoon stukken reflector niet gebruikt.

Wilko

Senior Member
@Wilko : je moet niet het vermogen met elkaar vergelijken.

Motomarz, ik weet heel goed hoe het werkt met lumen en wattage van verschillende lampen.
Mijn punt was dat een LEDlamp van 30W ongeveer hetzelfde aantal lumen (rond de 1800) oplevert als de drie Cree XML U2 leds van mijn hoofdlamp samen.

Ik zou dan dus ook niet met dergelijke ledlampen als dimlicht willen rondrijden, omdat ze voor mijn gevoel veel te weinig licht geven. Lenzen e.d. veranderen niks aan de hoeveelheid lumen, ze bundelen alleen maar het licht.

Bakkertje

Forumguru
@gose onderstaande zijn net zo plat als die uit China hoor :D
http://www.autoledplaza.nl/c-166831/1200-lm-h7-led-head-light

Die andere heb ik voor het gemak ook even opgesnord:
http://store.shopping.yahoo.co.jp/autosite/0200-pled25w-.html
Uit Japan voor 70 euro.

En nog een keertje uit China voor max 50 dollar..
http://www.alibaba.com/product-detail/New-Cree-1512-headlight-50w-led_1106445807.html

Tip: Als je dergelijke spullen aanbiedt gebruik dan geen plaatjes uit China, dat maakt het zoeken erg makkelijk ;)

Zwapp

Forumguru
@gose
Ik begrijp dat jij deze leds er nu in hebt zitten? Is het lichtbeeld verbeterd ten opzichte van halogeen?

floyd2

Forumguru
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar pics van leden die wel op waarheid zijn gebaseerd

Ja inderdaad,en dan nog voor het mooie foto's van voor en na de ombouw.
Op een verkoopsite is alles (bijna)altijd mooier en beter dan de werkelijkheid en worden er voor het gemak de negatieve aspecten weggelaten.

royb95

Forumguru
ik heb led dimlicht erin zitten.
beeld is best mooi. maar mist zicht op de lange afstand.

Bovenaan Onderaan