Led achteruitrijlampen

cali05

Forumguru
Nu het weer donker is merk ik weer dat de achteruitrijverlichting van de citigo slecht is. Wie kan mij helpen de juiste led achteruitrijlampen te kiezen. Maat? type? merk? etc.

alvast dank
 

JeroenHamann

Forumguru
@cali05 Als je weet welke fittingen er in zitten? Vaak kan je lampje er even uithalen en dan staat de fitting maat erop.
Anders misschien in je boekje van de auto?
Ik heb mijn leds allemaal besteld bij xenonlamp.nl

Lees veel mensen die bij Alieexpress bestellen zelf geen lampjes besteld geen idee hoe goed en lang deze werken
 

turboturbo

Forumguru
Ik zag laatst foto's hier van een forumlid met een Rapid met een zeer felle achteruitverlichting! Dacht in topic led project oid...
 

andrehj

Forumguru
Alleen al het feit dat die prutsers niet eens het werkelijk vermogen van de lamp opgeven (is vele malen minder dan 90W, want waarom zou je anders nog weerstanden parallel moeten schakelen om foutmeldingen te voorkomen?) doet mij al met een grote boog om die zooi heenlopen.
Toch jammer, want ik zou ook wel graag mijn achteruitrijlampen door iets willen vervangen wat meer licht geeft. Maar dan wel graag met een gelijk opgenomen vermogen, zodat ik niet hoef te knippen in de bedrading en te prutsen met de weerstanden.
 

B.Stuurder

Forumguru
@andrehj als je het over de lampen hebt die ik aangaf, deze zitten bij @Smeeuwis in de achterlampen, branden zonder problemen of aanpassingen en geven een enorme bak licht. Ik heb er zelf naar staan kijken.
Maar zoek lekker verder.....
 

Taffy

Forumguru
@andrehj als je het over de lampen hebt die ik aangaf, deze zitten bij @Smeeuwis in de achterlampen, branden zonder problemen of aanpassingen en geven een enorme bak licht. Ik heb er zelf naar staan kijken.
Maar zoek lekker verder.....

Zal hij ook wel moeten, want deze lampen passen niet in de S2combi :nono:
Hij heeft n w16w nodig.....
 

turboturbo

Forumguru
Als je zeker weten iets wilt dat geen Chinese Ali meuk is @andrehj (Nb ik koop daar zelf ook genoeg zooi hoor) dan moet je de Philips X-Treme LED nemen. Wel zelf importeren uit de USA (kostbaar) want vooralsnog niet in de EU te koop....

Hier een review van iemand die vele led lampjes test op zijn YouTube kanaal, en zijn bevindingen op het gebied van stroomverbruik e.d. van deze lampjes (weliswaar de rode P12/5W variant, maar ze zijn er ook in andere fittingen (achteruitrij verlichting, knipperlichten)

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
@andrehj als je het over de lampen hebt die ik aangaf, deze zitten bij @Smeeuwis in de achterlampen, branden zonder problemen of aanpassingen en geven een enorme bak licht. Ik heb er zelf naar staan kijken.
Maar zoek lekker verder.....
Sorry, maar ik ben gewoon erg allergisch voor die idiote 40W! en 90W! aanduidingen op de verpakking die nergens op slaan. Lichtopbrengst druk je uit in Lumen, en vermogen W. Dan kun je netjes het rendement berekenen en weet je wat je met de LED opschiet.
Zo is de standaard datasheet van een W16W lampje hier bij Osram te downloaden. Deze heeft bij 13.5V een opgenomen vermogen van 19.4 W, en geeft 310 Lumen licht. Dat is een rendement van 16 Lumen/W.
Osram levert ook een W16W lampje in LED, de LEDriving Premium. Deze verbruikt slechts 3W, maar geeft met 230 Lumen ook veel minder licht dan de gloeilamp. Daar schiet je dus niets mee op.
 

B.Stuurder

Forumguru
@andrehj ik kijk zelf ook naar lumen, sinds ik een LED zaklamp heb aangeschaft die max 1100 lumen geeft en dus een bak licht. Aanleiding was dat ik ook had gemerkt dat de ene Watt de andere niet was.
Deze heb ik echter gezien en die geven echt een bak licht, maar ik begrijp net dat jij daar niks aan hebt met jouw voertuig.
 

floyd2

Forumguru
dan moet je de Philips X-Treme Vision led's nemen. Wel zelf importeren uit de USA (kostbaar)

Dat zijn mooie lampjes!!die had ik nog niet gezien.
Eén ding baart me wel zorgen bij dit lampje en dat is of hij wel door het gat past van de reflector.
En ze zijn wel wat duur inderdaad :cry:
 

Wilko

Senior Member

turboturbo

Forumguru
is of hij wel door het gat past van de reflector
Het past zeker - de afmetingen zijn niet groter dan de halogeen versie! Wat ik uit eigen ervaring kan bevestigen, want ik heb ze zelf ;)

@Wilko de W5W lampjes kan je hier wel vinden, maar de P21 / P21/5 PY21 etc fittingen ga je hier niet vinden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Sorry, maar ik ben gewoon erg allergisch voor die idiote 40W! en 90W! aanduidingen op de verpakking die nergens op slaan. Lichtopbrengst druk je uit in Lumen, en vermogen W. Dan kun je netjes het rendement berekenen en weet je wat je met de LED opschiet.

Nou, als niet-technische gebruiker van licht, vind ik de weergave in gloeilamp-Watt toch wel handig. Hoe (technisch gezien) onjuist ook, geeft die weergave mij een idee van de lichtopbrengst die ik kan verwachten. Ik heb immers de laatste 49 jaar de lichtopbrengst van een lamp gerelateerd aan de hoeveelheid Watt. Het is een beetje net als van pk naar Kw of van gulden naar Euro: je moet gedurende een overgangsperiode wennen aan de nieuwe maatvoering. Bij licht is voor mij die overgangsperiode zeker nog niet voorbij.
 

cali05

Forumguru
had een setje besteld bij led-voordeel (canbus) dingen bleken te knipperen. Mijn vrouw is aangehouden op de snelweg omdat de lampen zich gedroegen als flitsers van de politiewagen. Oude gloeilampen er weer in en lampjes retour
 

Smeeuwis

Donateur
Ik snap de reactie van @andrehj wel, maar wat de fabrikant van de LED's hier waarschijnlijk bedoelt is de vergelijking met de lichtopbrengst van een incandescentlamp (gloeidraad dus) met een vermogen van 90 watt. @B.Stuurder heeft mijn achteruitrijlicht LIVE gezien en zei toen (quote): hier heb je een zonnebril bij nodig. Ik heb de LED's besteld naar aanleiding van de ervaringen van @blauwkeut en ik ben er super tevreden over. Daarvoor had ik Ali achtige zooi voor de helft van de prijs maar totaal geen zicht. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden, dus hierbij ff een foto.
IMG_3599.JPG
Misschien dat dit dan overtuigt :jaja:
 

Smeeuwis

Donateur
Ter aanvulling, deze LED's zijn van zeer hoog kwaliteitsniveau, geven geen storingen (ze zitten ook in mijn richtingaanwijzers achter, de oranje versie dan) en passen uitstekend in de fitting en de lens van de lampen. Ja, ze zijn duur en je moet er een week op wachten maar het is mij de investering meer dan waard gebleken. En mind you, vergelijkbaar met 90 watt, standaard halogeen koplampen zijn 55 watt, meer vermogen mág niet eens vanuit de APK... Dus over de lichtopbrengst echt geen zorgen. Zelfs met de donkere sunset ramen nog meer dan genoeg zicht. Alleen Xenon geeft misschien nog meer licht...


Hoewel mijn LED's aardig in de buurt komen. Ik zal ook eens zo'n filmpje maken.
 

turboturbo

Forumguru
Standaard achteruit rij lampjes zijn toch 21 wat? (Halogeen)

Dat is echt mega fel. Ik denk zelfs feller dan mijn Philips lampjes.
 

Smeeuwis

Donateur
Overigens ging dit topic van start met de Citigo van @cali05. Volgens de Osram lampengids (die je hier kan vinden: https://am-application.osram.info/en) heeft een Citigo een 12V 10W BA15s lamp in het achteruitrijlicht zitten. Dat zijn dezelfde als in de Octavia III en dus klopt de link die @B.Stuurder eerder al postte. Als je er nog over nadenkt, deze zijn echt supergoed. Succes!
 
Bovenaan Onderaan