Led achterlichten Litec

koreaan

Forumguru
Heren,

Ik zag enige tijd geleden een octavia rijden met led achterlichten.
Begreep dat dit Litec achterlichten zijn, nu heb ik Antara reeds benaderd echter geeft hij aan deze lampen niet meer te leveren vanwege een grote kans op storing.

Heeft iemand deze lampen toch succesvol kunnen installeren.

Ik hoor graag van jullie.

ertromp

Forumguru
Ik heb de lampen van Dectane voor de O2 nog op de Motorshow in Essen eind 2013 gezien.
Buitenzijde ziet er redelijk uit al zou mijn persoonlijke voorkeur uitgaan naar een baan van licht zoals de led-lampen op de O3.
De elektra aan de binnenkant vind ik er "gekunsteld" uitzien en ik zet m'n vraagtekens bij kwaliteit en betrouwbaarheid en de Can-bus geschiktheid. Ook ik ben benieuwd of er forumleden rondrijden met deze lampen :D

motomarz

Senior Member
Ik heb ze, en geen problemen er mee, behalve dat de stadslichten foutmelding op de canbus aangaven.
Dit ging dan om het deel dat met de t10 stekkers vast zit.
Per unit zijn dat er twee.

Aan elke kant heb ik nu 1 (!) weerstandkabel ala:
http://www.leddel.nl/a-113012/t10-w5w-led-weerstand-kabel/

geplaatst, en weg is de foutmelding.

Let trouwens goed op waar je de lampen besteld, er kan nogal prijsverschil in zitten.

Ik heb ze hier vandaan:
http://www.cargoods.nl/shop/led-achterlichten/8235-led-achterlichten-skoda-octavia-1z-station/

Bijlagen

• IMG_0487kl.JPG
    IMG_0487kl.JPG
    86,2 KB · Weergaven: 127
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Dus toch een Can bus probleem die je zelf moest oplossen.
Op de beurs gaven ze aan dat ze helemaal Can bus geschikt zijn waar ik toen al m'n vraagtekens bij zette.

Je zit de lampen hier nagenoeg niet

koreaan

Forumguru
Beste Motomarz, dank voor je bericht.
Ik vind de helder rode mooi, echter heb ik geen enkele ervaring met de installatie.

Jij woont zeker niet toevallig in de buurt van Friesland :)

Joske

Forumguru
op zich is een achterlichtunit verwisselen niet zo moeilijk dacht ik.. zou eens moeten kijken in Elsa wat er juist aan te pas komt, maar moeilijk is het volgens mij niet

ertromp

Forumguru
Die achterlichten demonteren / monteren stelt niets voor.

Dat is een kwestie van de moertjes (nr. 5 / A) in bijgevoegde afbeeldingen losdraaien.

Post hier het eindresultaat :D

Bijlagen

• Montageoverzicht achterlichten.pdf
    99,1 KB · Weergaven: 13
  • Achterlicht uit- en inbouwen.pdf
    102,5 KB · Weergaven: 13

rampie

Senior Member
Neen, gewoon wat TEC7 erop, dan moet je niets meer vastdraaien. Ben je zeker dat het goed vastzit ook en heb je geen gedoe met vastdraaien.... (Altijd weer die correcte sleutel vinden is dan ook niet meer nodig)

motomarz

Senior Member
Die moertjes zitten anders best op een net niet handige plaats.

Maar goed, @koreaan : Heerenveen is hier ongeveer 45 minuten vandaan dus, wat noem je "in de buurt"?

Je bent welkom hoor, hier in de polder.

Kiswum

Forumguru
De
Dus toch een Can bus probleem die je zelf moest oplossen.
Op de beurs gaven ze aan dat ze helemaal Can bus geschikt zijn waar ik toen al m'n vraagtekens bij zette.

Volgens mij is er geen canbus foutmeldingen bij de achterlichten, maar bij de stadslichten. Deze zitten altijd in de koplampen.
In principe zou je dus geen foutmelding moeten krijgen met deze achterlichten.
@motomarz, hoe lang heb je deze lampen al ongeveer in gebruik? Ik heb dit merk regelmatig voorbij zien komen, zelfs voor de HB/limousine, maar ik vraag me af of deze er na 1-2 jaar nog steeds goed uit zien.

Kiswum

Forumguru
[Betweter modus aan]
Stadslicht is het W5W//T10 lampje dat vaak in koplamp zit en deze wordt geactiveerd in standje 1 en hiermee mag je niet rondrijden (alleen in combinatie met dimlicht).
In je achterlichten zit geen koplamp, maar ook hier kan wel datzelfde W5W lampje ingebouwd worden, maar het heet dan achterlicht en in sommige gevallen parkeerlicht, maar geen stadslicht
[Betweter modus uit]

Als ik post #3 teruglees, worden met de "stadslichten" de (in mijn geval) 2x2 w5w lampjes bedoelt, die in het achterlicht zitten.

dirkkroneman

Forumguru
Klopt Kiswum, maar zoals je zelf al aangeeft zitten die achter ook. En volgens mij vormen die samen (voor en achter) samen met de "gewone" andere gloeilampen (BAZ15d als ik mij niet vergis) het stadslicht ;) Ook wel parkeerverlichting genoemd. Maar het gaat niet om de benaming hier maar om de functionaliteit ;)

Kiswum

Forumguru
Pff, BAZ15D, wat een crime om daar goed aan te komen met Canbus en schappelijke prijzen.
Het klopt in ieder geval dat je met 4x BAZ 15D's en 4x 5w5 lampjes je achterlichten kunt laten weergeven.

Nu verder ontopic, ik ben benieuwd hoe lang deze 3rd party lampen eigenlijk meegaan. 200-230 euro is een hoop geld als ze maar 1-2 jaar mee zouden gaan.

Bovenaan Onderaan