Lastige keuze, Skoda Fabia combi, Skoda Superb of Skoda Octavia

Havana

Forumguru
Qua techniek beter durf ik te betwijfelen. In die Dacia's wordt perfect uitontwikkelde Renault techniek toegepast, bv onderstel en motor van de Clio.

Octavia32

Forumguru
Persoonlijk vind ik een 3 cilinder met 998cc niet echt bijzonder los van het feit dat er een turbo inzit. 90 pk.... Maar goed ik ben een auto liefhebber en heb dus andere criteria dan iemand die auto heeft om van A naar B te gaan.

Hoogie

Nieuw lid
Het is inderdaad knap dat ze het kunnen maken een 0,9 liter. Maar goed het komt vooruit.
De bagageruimte daarentegen is super groot en dat is voor ons belangrijk.

Cordoba

Forumguru
Dacia is misschien een leuke auto als je 'm nieuw koopt, en binnen 3-5 jaar weer inruilt. Als je er veel km's mee maakt, of er te lang mee blijft rijden, verwacht ik dat de garagerekeningen flink oplopen.

Veel plezier met de Dacia @Hoogie en ik hoop dat je geen spijt krijgt van je keuze.

gbbosma

Forumguru
@Hoogie denk dat je een verstandige keuze hebt gemaakt, een nieuwe auto voor relatief weinig geld met volledige garantie :thumbsup:
Veel plezier met de Dacia gewenst, hier heb je jaren plezier aan.

Octavia32

Forumguru
Ja ik wens je ook veel reisplezier. Ik wil ook geen negatieve achterlaten en vind het inderdaad jammer dat je niet voor een skoda hebt gekozen...

Maar nogmaals veel plezier en km met je nieuwe auto :-)

Havana

Forumguru
Als je er veel km's mee maakt, of er te lang mee blijft rijden, verwacht ik dat de garagerekeningen flink oplopen.

Veel plezier met de Dacia @Hoogie en ik hoop dat je geen spijt krijgt van je keuze.
Ik waag dit te betwijfelen. Bovendien geldt voor een Skoda exact hetzelfde. Aircopomp, EGR, turbo, vliegwiel...

Wijnand850

Forumguru
Laatst werd in Autoweek een Logan MCV op de brug gezet die in een jaar of vijf 210.000km op lpg had gereden. Daar mankeerde vrijwel niets aan. Ook in de betrouwbaarheidstesten komt Dacia er over het algemeen positief af.

Veel plezier met de nieuwe mcv!

Desperado

Forumguru
Dacia is misschien een leuke auto als je 'm nieuw koopt, en binnen 3-5 jaar weer inruilt. Als je er veel km's mee maakt, of er te lang mee blijft rijden, verwacht ik dat de garagerekeningen flink oplopen.

Meerdere van die auto's in onderhoud gezien bij mijn vorige werkgever, van 5 jaar en ouder en allemaal zonder bijzondere problemen.

EdK

Forumguru
Ach er worden geen slechte wagens meer gemaakt word er tegenwoordig vaak geroepen.
Dus alles wat je meer uitgeeft dan je aan een Dacia uitgeeft geef je uit aan luxe en elektronica en dat soort luxe

Maar ook de Dacia zal je net als al die andere duurdere bolides gewoon van A naar B brengen en weer terug.

En meest leuke van al die Dacia opmerkingen die hier wel geopperd worden, vele jaren terug werd er ook zo over de Skoda gesproken........
En indien er niet Skoda rijders er nu zo over praten dan worden ze hier voor gek verklaard en weten niet waarover ze praten..

Wel..... zou het niet zomaar kunnen zijn dat dit ook voor Dacia geld ?? :lezen:

Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
@EdK gelijk heb je. Nu gelukkig is auto ook een stukje emotie en het ene merk of model heeft da wa meer of minder ... Maar nogmaals die Duster vind ik een schot in de roos, en blijkbaar ook veel SUV-kopers als je de statistieken erop nakijkt.

EdK

Forumguru
Emotie of status ??

maw wat zullen de buren denken als we met een Dacia aankomen die voor ons betaalbaar is of dan toch maar die VW polo waar we een lening voor moeten afsluiten maar die tenminste wel word geaccepteerd !

Denk dat vele mensen puur een wagen aanschaffen op status en dit dan emotie noemen..
Voor mezelf sprekend, mijn portomonee bepaald wat ik kan kopen aan wagen zonder een derde bank te moeten aanspreken.
Hierna komt de functionaliteit bij mij kijken om tot een beslissing te geraken.
En indien er dan nog wat euro's overblijven van het te besteden bedrag, dan ga ik eens kijken naar de extra luxe en gadgets.
Wat betreft de kleurkeuze is het niet zo moeilijk , als het maar geen groen / wit / zwart / rood of rose is......

het woord emotie komt bij mij pas kijken bij wagens als we over wagens gaan praten die wij allen helaas niet kunnen betalen.

Denkende dan aan bugatti , lambogini ( ken t niet eens schrijven ) en dat soort bolides

Hoogie

Nieuw lid
Helemaal mee eens, en ja wat de buren denken zit ik niet mee. Die hebben dan misschien een dikke bak waarvoor ze nog vele jaren de bank moeten terugbetalen

Cordoba

Forumguru
Allereerst wat betrouwbaarheidstesten betreft: als ik me niet vergis kijken die niet verder dan auto's van een jaar of 5-6, of kijken ze tegenwoordig verder? Japanse auto's eindigden jarenlang in de top als het over betrouwbaarheid gaat, maar als je diezelfde betrouwbare Japanners op een leeftijd van 7-10 jaar of ouder ging vergelijken met Europese leeftijdsgenoten, dan was de uitslag wel heel anders. In mijn idee, is het met Dacia vergelijkbaar, maar mogelijk zit ik verkeerd.

Wat status betreft: dat boeit mij niet, ik kijk naar wat ik krijg en voor hoeveel geld. Toen in in 1989 van VW overstapte naar Seat, was dat een merk waar veel mensen nog nooit van gehoord hadden (de helft dacht dat ik het over 'Fiat' had in plaats van 'Seat'), en op het moment dat Seat echt een gevestigd merk was geworden, koos ik weer voor een ander merk. Wat Skoda betreft: in de jaren 90 bij het uitkomen van de Felicia heb ik er naar gekeken, maar nog onvoldoende vertrouwen/geen snelle versie leverbaar, en toen ik in 2010 wel voor Skoda koos, had dat toch al een redelijke reputatie, hoewel het sindsdien nog weer sterk is verbeterd. Het feit dat ik nu Skoda rij, zie ik dus niet als bewijs dat ik voor auto's zonder status ga.

EdK

Forumguru
Ach betrouwbaarheids test.......... het zegt me zo weinig.
Het geeft een indicatie van wat je kunt verwachten maar een grote factor hierin is hoe de persoon met zijn wagen omgaat.
Dus net als met een rijderstest van een nieuwe wagen in een magazine lees ik het globaal en met dat in mijn achterhoofd gaat ik kijken en maak ik mijn eigen conclusie.

Want wat de één top vind kan ik wel bagger vinden, of andersom....

CDK

Forumguru
@Hoogie gefeliciteerd met de aanschaf van je Dacia, dat je er maar lang gelukkig mee mag zijn! Veel veilige en plezierige kilometers mee toegewenst!

Tom RS

Forumguru
Bij ons in de familie rijdt er ook een Duster 4x4 rond en dit al 4 jaar. Is in die 4 jaar compleet foutloos geweest, wat van veel van die andere (veel duurdere) bakken niet gezegd kan worden.
Veel plezier ermee.

Hoogie

Nieuw lid
Bedankt allemaal
Ik hou jullie zeker op de hoogte en wellicht wordt de volgende auto weer een Skoda!

Bovenaan Onderaan