Allereerst wat betrouwbaarheidstesten betreft: als ik me niet vergis kijken die niet verder dan auto's van een jaar of 5-6, of kijken ze tegenwoordig verder? Japanse auto's eindigden jarenlang in de top als het over betrouwbaarheid gaat, maar als je diezelfde betrouwbare Japanners op een leeftijd van 7-10 jaar of ouder ging vergelijken met Europese leeftijdsgenoten, dan was de uitslag wel heel anders. In mijn idee, is het met Dacia vergelijkbaar, maar mogelijk zit ik verkeerd.
Wat status betreft: dat boeit mij niet, ik kijk naar wat ik krijg en voor hoeveel geld. Toen in in 1989 van VW overstapte naar Seat, was dat een merk waar veel mensen nog nooit van gehoord hadden (de helft dacht dat ik het over 'Fiat' had in plaats van 'Seat'), en op het moment dat Seat echt een gevestigd merk was geworden, koos ik weer voor een ander merk. Wat Skoda betreft: in de jaren 90 bij het uitkomen van de Felicia heb ik er naar gekeken, maar nog onvoldoende vertrouwen/geen snelle versie leverbaar, en toen ik in 2010 wel voor Skoda koos, had dat toch al een redelijke reputatie, hoewel het sindsdien nog weer sterk is verbeterd. Het feit dat ik nu Skoda rij, zie ik dus niet als bewijs dat ik voor auto's zonder status ga.