Lastig inruilen Superb Combi III 2.0 TDI DSG !?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smeeuwis

Donateur
Grote diesels zijn al jaren niet meer in trek tweedehands, om dezelfde reden als jij hem weg wil doen: de particulier die ze koopt rijdt niet genoeg km's per jaar om het break even point te halen, milieuzones en teveel aanbod, daardoor zijn de biedingen laag.

Daarom ook bij leasemaatschappijen in de ban, door die hoge afschrijving en dus een veel hoger omslagpunt is het maandbedrag voor de lessee gewoon veel te hoog geworden. Bij ons bedrijf pas diesel als je >50k per jaar rijdt. Anders alles benzine, elektrisch of hybride.

Ik heb twee jaar met mijn vorige privé auto langer door gereden dan gepland om dezelfde reden (Peugeot 407 SW HDI). Twee jaar terug kreeg ik een bod bij inruil waar ik uiteindelijk niet mee akkoord ging, afgelopen juli bij inruil op de Ford S-Max kreeg ik hetzelfde bedrag! 2 jaar en 20.000 km later dus, hetzelfde bizar lage bedrag. Dus met 0 extra afschrijving en nauwelijks onderhoudskosten toch twee jaar langer doorgereden...
 

Cordoba

Forumguru
Koerslijsten gaan te veel uit van gemiddelde percentages, maar een auto van gewild model en merk is na een aantal jaren en km's nu eenmaal duurder dan een auto van merk/model dat absoluut niet in trek is, ook al was de nieuwprijs en de afmetingen vergelijkbaar toen de auto's nieuw waren.

Naast de 'fout' in de koerslijst, is het gewoon zo dat een grote auto naar verhouding veel meer afschrijft dan een kleinere auto (meer vraag naar kleine occasions), combineer dat met het negatieve diesel sentiment, en het is duidelijk dat je een grote diesel niet zomaar verkoopt voor een goede prijs. In de huidige coronatijd, is thuiswerken steeds meer de norm waardoor ook km-vreters serieus minder km's maken, en ook dat maakt dat een diesel minder gevraagd (rendabel) is. Het is zuur als het je treft, aan de andere kant zijn deze ontwikkelingen al jaren gaande, en worden deze af en toe met een flinke sprong versnelt. De richting van de ontwikkeling mag dus niet verbazen, hooguit de snelheid en heftigheid waarmee het gebeurt.
 

Greenliner

Senior Member
Bij mij ook een bedroevend inruilvoorstel op een nieuwe Karoq. 7.000 euro voor een S2 combi facelift 2.0 met net 100.000 km. Net een grote beurt, nieuwe remblokken en 4 nieuwe banden. Volgens de dealer zijn de diesels aan de straatstenen niet kwijt te raken en gaan ze direct naar de handel. Particulier verkopen is dan de enige optie vrees ik.

Zet hem maar eens op het forum, ik zou best van S2 naar S3 willen promoveren.

Nog altijd dik tevreden met een “mazoutstoof”
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@Greenliner Wow; wat een bijzonder Belgisch woord 'mazoutstoven'.
Ik moest ff opzoeken wat dat betekende... ;)

En iedereen maar denken dat afschrijving van automobielen verwaarloosbaar is... Ahum... :koffie:
 

Greenliner

Senior Member
Ja, schitterend woord. Dit werd door “JeSko” aan het begin van dit draadje genoemd. Afgezet tegen een “naft”.
 

Cordoba

Forumguru
Mazoutstoof op wielen, niet te verwarren met een gewone mazoutstoof:
mazoutstoof.jpg
 

nakharry

Forumguru
Kreeg nog 15,5K voor de Golf Variant 1.6 TDI van bijna 4 jaar oud en net geen 100.000 km en had hem ook ongeveer voor dat bedrag gekocht een paar maanden ervoor (DSG gezeik). Moest er wel een nieuwe Karoq voor terugkopen.

Achteraf mag ik dus nog in mn handen knijpen als ik dit zo lees...
 
Heb met aandacht, plezier, af en toe verwondering maar over het algemeen toch heel vermaakt al jullie reacties doorgelezen :D

Wat reacties op wat vragen of opmerkingen die ik voorbij zag komen:

1) de velgen: beauty is in the eye of the beholder. Ik vind deze replica BBS LM supergaaf maar kan me ook best voorstellen dat iemand het helemaal niks vindt. Daarom heb ik de originele 18" Zenith velgen er ook nog bij. Zijn onbeschadigd, maar de banden hebben hun beste tijd wel gehad.
Heb overigens ook de originele veren/dempers nog en die zijn ook in prima conditie, mocht iemand niet kunnen leven met de eibach veren/dempers.

2) waarom een 996?: wederom, beauty is in the eye of the beholder en ik vind een 996 gewoon een hele mooie auto. De overgang tussen lucht- en watergekoeld en toch nog analoog en ouderwets genoeg ipv de rijdende computers die de nieuwere versies zijn. En ik kan niet ontkennen dat budget ook mee speelt. Een goede 996 is prima te vinden voor rond de 25.000eu terwijl een goede 997 toch al gauw richting de 40.000eu gaat.
Ik ben helemaal op de hoogte van de issues met 996 modellen, maar weet ook dat daar zo goed al allemaal oplossingen voor zijn (ja, ik ben ook al lid van het porsche forum :cheer:heb in het verleden ooit es een 924 en een 944 gehad...)
Ik zoek bij zowel specialisten als bij universele garages. Bij universele garages een betere kans uberhaupt tot inruil de diesel, al blijkt dat ook tegen te vallen dus. En altijd onder de mottos "je hoeft maar 1 goede te vinden" en "een aankoopkeuring gaat sowieso gebeuren" . Wel zo fijn om te weten wat er op korte termijn om aandacht, reparatie of vervanging vraagt zodat dit meegenomen kan worden in de afweging van aanschafprijs.

3) Mazoutstoof: fantistisch woord. Ik ben (of eigenlijk was met dit corona gedoe....) regelmatig in belgie onderweg voor m'n werk maar deze had ik nog niet gehoord :maakmegek:

4) break even point diesel vs benzine: Heb er een rekenmodelletje voor en een klein beetje afhankelijk van hoe ik posten als afschrijving en onderhoud mee neem ligt dit ongeveer bij een jaar kilometrage van 15.000km. Vorig jaar reed ik dik 35.000km, dit jaar tot nu toe rond de 10.000 en er zal niet heel veel meer bijkomen in de resterende maanden. Dus uitgemiddeld over 2 jaar bezit zit ik nog ruim boven de 15.000km per jaar, maar als dit nog een tijdje voortduurt dan duik ik er onder. Eigenlijk is elke km die ik nu rijd dus relatief duur.

5) inruilwaarde: Als ik de reacties zo lees dan hebben meer mensen dus ervaring met behoorlijk lage bedragen, al dan niet met slechte smoezen van de inkopende garages. Maar goed, we zullen er dus maar mee moeten leven.
Wanneer ik de diverse koerslijsten bekijk (voor wat het waard is...) dan zie ik bedragen varierend van 14.000eu (bovag) tot 17.000eu (anwb) bij inruil en op basis van 113.500km. Ik betaalde er 2 jaar geleden en met 66.000km op de klok 25.000eu voor.
Een afschrijving van 8000eu op 2 jaar en 47500km vind ik realistisch en had ik ook wel mee gerekend. Een afschrijving van 25 naar 14 (of misschien nog wel minder) vind ik echt te gortig.

6) conclusie: De superb bevalt eigenlijk zo ontzettend goed dat ik er zonder er een fatsoenlijke inruilwaarde voor te krijgen, nu sterk over zit te denken om m dan maar helemaal niet weg te doen, en eens te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om een 996 er bij te kopen. Praktische aandachtspunten; budget en parkeerplaats in de straat (in mijn garage staat al een kevertje uit 1961 :D). Voordeel is dan wel dat de 996 ook niet helemaal in topconditie hoeft te zijn omdat ik altijd de skoda nog heb om te gebruiken als de 996 in "behandeling" is. En natuurlijk het feit dat dan altijd nog die supercomfortabele, vlotte, verhuiswagen-ruimte tot m'n beschikking heb voor als het even wat minder hardcore moet dan rijden in een platgeslagen kever, of als ik iemand moet helpen verhuizen, of als de oude tuinbank naar de stort moet, of de nieuwe mee naar huis, of ..of... :D

Dan maar voor lief nemen dat bij een laag jaarkilometrage met de skoda de kosten per kilometer wat aan de hoge kant zijn (al valt dat best mee omdat ie niet zo zwaar is en omdat diesel geen moer kost momenteel..). En dan maar es kijken of de situatie over een half jaar ofzo beter is geworden op de 2e hands automarkt voor diesels, als mensen misschien toch weer wat meer gaan rijden.

En ik zal eens zien of ik m toch hier op het forum op de bazaar ga zetten, al is het maar als een soort van een interesse peiling. Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt (of was het nou andersom..? :wacht:)

Nouja, tot zover mijn hersenspinsels, enjoy :bloemen:
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Diesels zijn uit de gratie. De garage waar ik de F2 heb gekocht wil ze niet eens inruilen. Die vraagt op voorhand al aan mensen die interesse hebben in een auto of het een diesel is en zegt het dan ook dat hij geen interesse heeft.
 

Greenliner

Senior Member
@Stefan Erents,

Heb je al eens aan een Porsche Panamera gedacht? Ruimer dan een Superb, los van de kofferruimte. Ik heb er in proefgereden (diesel, 2012). Wat een auto!! Nog enigszins beheersbaar qua kosten als je niet teveel rijdt...
 
Nou, dat is interessant dat je dit zegt. Heb er inderdaad wel es aan gedacht. Schitterende auto's inderdaad. Dat interieur lijkt wel de cockpit van een vliegtuig. Maar dan geen diesel maar een benzine of wellicht een hybride. Een beetje nette is wel nog flink prijzig trouwens, wil je tenminste geen afgetrapte en slecht onderhouden bak.
En tsja het is niet de 911 uit m'n jongensdroom....
 

Cordoba

Forumguru
Fraai zo'n echt ouderwetse kever, ik dacht even dat ie net als de kever die mijn vader ooit had uit eind jaren 50 was, maar ik zie dat deze uit '61 is. Ongewoon kleurtje ook, en volgens mij waren de stalen velgen origineel allemaal wit.
 
Fraai zo'n echt ouderwetse kever, ik dacht even dat ie net als de kever die mijn vader ooit had uit eind jaren 50 was, maar ik zie dat deze uit '61 is. Ongewoon kleurtje ook, en volgens mij waren de stalen velgen origineel allemaal wit.

Als het een 50-er was, dan was het er waarschijnlijk eentje met een ovaal achterraam?

De kleurcombinatie op de velgen klopt voor dit bouwjaar.
Begin jaren 60 hadden ze leuke kleurcombinaties op de kever, zo zijn bij mijn beryl groene kever het stuur, de versnellingspook, de handrem en de richtingaanwizer stengel een soort van olijfgroen. De treeplanken zijn "zitrus gelb" een heel licht soort groen, en het hart van de velgen dus ook in kleur meegespoten.

Alles zoals het hoort :-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan