Heb met aandacht, plezier, af en toe verwondering maar over het algemeen toch heel vermaakt al jullie reacties doorgelezen
Wat reacties op wat vragen of opmerkingen die ik voorbij zag komen:
1) de velgen: beauty is in the eye of the beholder. Ik vind deze replica BBS LM supergaaf maar kan me ook best voorstellen dat iemand het helemaal niks vindt. Daarom heb ik de originele 18" Zenith velgen er ook nog bij. Zijn onbeschadigd, maar de banden hebben hun beste tijd wel gehad.
Heb overigens ook de originele veren/dempers nog en die zijn ook in prima conditie, mocht iemand niet kunnen leven met de eibach veren/dempers.
2) waarom een 996?: wederom, beauty is in the eye of the beholder en ik vind een 996 gewoon een hele mooie auto. De overgang tussen lucht- en watergekoeld en toch nog analoog en ouderwets genoeg ipv de rijdende computers die de nieuwere versies zijn. En ik kan niet ontkennen dat budget ook mee speelt. Een goede 996 is prima te vinden voor rond de 25.000eu terwijl een goede 997 toch al gauw richting de 40.000eu gaat.
Ik ben helemaal op de hoogte van de issues met 996 modellen, maar weet ook dat daar zo goed al allemaal oplossingen voor zijn (ja, ik ben ook al lid van het porsche forum

heb in het verleden ooit es een 924 en een 944 gehad...)
Ik zoek bij zowel specialisten als bij universele garages. Bij universele garages een betere kans uberhaupt tot inruil de diesel, al blijkt dat ook tegen te vallen dus. En altijd onder de mottos "je hoeft maar 1 goede te vinden" en "een aankoopkeuring gaat sowieso gebeuren" . Wel zo fijn om te weten wat er op korte termijn om aandacht, reparatie of vervanging vraagt zodat dit meegenomen kan worden in de afweging van aanschafprijs.
3) Mazoutstoof: fantistisch woord. Ik ben (of eigenlijk was met dit corona gedoe....) regelmatig in belgie onderweg voor m'n werk maar deze had ik nog niet gehoord
4) break even point diesel vs benzine: Heb er een rekenmodelletje voor en een klein beetje afhankelijk van hoe ik posten als afschrijving en onderhoud mee neem ligt dit ongeveer bij een jaar kilometrage van 15.000km. Vorig jaar reed ik dik 35.000km, dit jaar tot nu toe rond de 10.000 en er zal niet heel veel meer bijkomen in de resterende maanden. Dus uitgemiddeld over 2 jaar bezit zit ik nog ruim boven de 15.000km per jaar, maar als dit nog een tijdje voortduurt dan duik ik er onder. Eigenlijk is elke km die ik nu rijd dus relatief duur.
5) inruilwaarde: Als ik de reacties zo lees dan hebben meer mensen dus ervaring met behoorlijk lage bedragen, al dan niet met slechte smoezen van de inkopende garages. Maar goed, we zullen er dus maar mee moeten leven.
Wanneer ik de diverse koerslijsten bekijk (voor wat het waard is...) dan zie ik bedragen varierend van 14.000eu (bovag) tot 17.000eu (anwb) bij inruil en op basis van 113.500km. Ik betaalde er 2 jaar geleden en met 66.000km op de klok 25.000eu voor.
Een afschrijving van 8000eu op 2 jaar en 47500km vind ik realistisch en had ik ook wel mee gerekend. Een afschrijving van 25 naar 14 (of misschien nog wel minder) vind ik echt te gortig.
6) conclusie: De superb bevalt eigenlijk zo ontzettend goed dat ik er zonder er een fatsoenlijke inruilwaarde voor te krijgen, nu sterk over zit te denken om m dan maar helemaal niet weg te doen, en eens te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om een 996 er bij te kopen. Praktische aandachtspunten; budget en parkeerplaats in de straat (in mijn garage staat al een kevertje uit 1961

). Voordeel is dan wel dat de 996 ook niet helemaal in topconditie hoeft te zijn omdat ik altijd de skoda nog heb om te gebruiken als de 996 in "behandeling" is. En natuurlijk het feit dat dan altijd nog die supercomfortabele, vlotte, verhuiswagen-ruimte tot m'n beschikking heb voor als het even wat minder hardcore moet dan rijden in een platgeslagen kever, of als ik iemand moet helpen verhuizen, of als de oude tuinbank naar de stort moet, of de nieuwe mee naar huis, of ..of...
Dan maar voor lief nemen dat bij een laag jaarkilometrage met de skoda de kosten per kilometer wat aan de hoge kant zijn (al valt dat best mee omdat ie niet zo zwaar is en omdat diesel geen moer kost momenteel..). En dan maar es kijken of de situatie over een half jaar ofzo beter is geworden op de 2e hands automarkt voor diesels, als mensen misschien toch weer wat meer gaan rijden.
En ik zal eens zien of ik m toch hier op het forum op de bazaar ga zetten, al is het maar als een soort van een interesse peiling. Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt (of was het nou andersom..?

)
Nouja, tot zover mijn hersenspinsels, enjoy
