Lastig inruilen Superb Combi III 2.0 TDI DSG !?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even wat bevindingen spuien en horen of meerdere mensen wellicht gelijke ervaringen hebben.

Ik kocht mijn 2015 superb diesel eind 2018 omdat ik toen veel meer kilometers reed voor mn werk.

Nu met al het corona gedoe heb ik sinds maart dit jaar maar zo'n 3000km gereden, en ondanks het feit dat het break even point tussen (tweedehands) diesel en een benzine auto nog steeds zodanig laag ligt dat het met een laag aantal als 10.000km per jaar nog steeds niet veel uitmaakt in kosten (grootste klap afschrijving is al geweest en diesel brandstof prijs is enorm laag tegenwoordig) zit ik er toch aan te denken om m weg te doen en iets leuks te kopen.

Ben al jaren gek van porsche en een 996 is nu goed te betalen (en ja, ik ben volledig bekend met alle motor issues maar ook de mogelijke oplossingen hiervoor ;) ).

Echter, wanneer ik bij autobedrijven begin over inruil van de skoda, dan geven ze eigenlijk allemaal aan er geen interesse in te hebben. Of ze bieden echt achterlijk lage bedragen, minder dan 10.000eu ofzo...

Volgens de diverse koerslijsten zou een prijs van tussen de 15.000eu en 17.000eu inkoop realistisch moeten zijn, maar de markt ziet dit blijkbaar anders omdat het een diesel is dus...
Terwijl de auto zelf echt in top conditie is; 113.000km, volledig dealer onderhouden, JD tuning naar 190 PK, veren en dempers van Lowering.nl, zo goed al nieuwe 19inch velgen en banden (origenele er ook nog bij) etc.

Heb eigenlijk helemaal geen zin om op markplaats te moeten gaan leuren met dat ding.
Misschien hier maar eens een advertentie aanmaken?

Zijn er meer mensen hier die soortgelijke ervaringen hebben met het lastig afkomen van dikke diesels tegenwoordig?
 
Klopt, met "hier" bedoelde ik eigenlijk ook dit forum
Morgen es wat tijd voor vrijmaken. Goeie beschrijving, wat mooie plaatjes erbij en een prijs bedenken, en dan zien wat er gebeurt!
 

leon-cupra

Forumguru
De markt ligt ook gewoon op z'n gat. Zeer onzekere toekomst voor veel tweedehandsdealers, vandaar ook lage inruilprijzen. Vroeger wist je als dealer dat een wagen max 2 maanden op de oprit ging staan, nu ... groot vraagteken. :arghh:
En plus dat het uiteraard het een diesel is.
 

JeSko

Forumguru
Markt zit op zijn gat en je leurt zelf rond met een Diesel, dat die dik is of een 1600 zoals de mijne maakt niet langer uit, niemand wilt dat nog overnemen en er zelf met blijven zitten natuurlijk. De prijs van 15 k is vooral die van particulieren die hem nog willen slijten, je moet sjans hebben dat je een zot tegenkomt zoals ik die liever een goedkope mazoutstoof wilt vol opties, dan een kale naft :D
 

JeSko

Forumguru
@Peter-036

Het loopt echt de spuigaten uit met die Belgen hier ;)

Maar serieus, denk dat TS moest hij Belg geweest zijn nog eerder zijn Diesel kwijt zou zijn, in NL word de Diesel nog erger gepest, in BE word hij nog enigszins gedoogd. Als Nederlander denk ik dat het voor TS nog moeilijker zal zijn hem kwijt te geraken aan een degelijke prijs.
 

hemi24

Forumguru
Met een Superb diesel uit 2015 met behoorlijk foute velgen gaan shoppen voor een Porsche 996 (‘97-‘04)...

Veel incouranter kun je het eigenlijk niet verzinnen, en dat ga je terugzien in het geboden bedrag!

Waarom van alle 911 modellen überhaupt een 996?!?
 

leon-cupra

Forumguru
Wat is er zo fout aan de velgen @hemi24 ?Kwestie van smaak zeker?

En eerlijk gezegd, ik zou als handelaar meer vertrouwen hebben in @Stefan Erents zijn wagen aangezien je merkt aan de veranderingen aan zijn wagen en de potentiele opvolger dat je met een autoliefhebber te maken hebt. Een liefhebber soigneert zijn beestje wel wat beter dan de doorsnee eigenaar.
 

nakharry

Forumguru
Kreeg dezelfde verhalen te horen toen ik de 1.6 TDI in kwam ruilen. Toen ik hem niet lang daarvoor kocht bij dezelfde dealer was er niks aan de hand met de "dieselmarkt" en liepen ze nog als "warme broodjes".

Als je vroeger met een auto met 100.00 km aankwam was hij niks meer waard, en als je er 1 kwam kopen was hij net "ingereden".

Bankiers, verzekeraars en autoverkopers... allemaal louche gasten:deuk:
 

leon-cupra

Forumguru
Het blijft uiteraard een verhaal van inkopen en verkopen maar de markt is op zeer korte tijd zeer snel veranderd.
 

Tom D

Actief lid
Bekend probleem: diesel is al lang niet meer interessant voor dealers en handelaren: ze slijten ze alleen nog maar aan de export en de handelaren die ze willen kopen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Mijn Octavia3 1.6 tdi met alles erop en eraan van bijna 4 jaar oud in onberispelijke staat bracht met pijn en moeite 8500 euro op, bij 150.000 km en een nieuwprijs in nov.2016 van € 34.500. Dan schrijf je (nou niet ik, maar onze werkgever) dus 26 mille af in 46 maanden....
 

Kanerr

Forumguru
Dit was voor mij ook de rede om 'geforceerd' de overstap te maken van benzine naar diesel. Terwijl ik dieselen veel fijner vindt, wil ik niet onzeker rondrijden in deze tijden (afschrijving, mrb wat omhoog gaat, dieselprijs verschilt enorm). Toch kijk ik nog steeds stiekem rond voor een tdi.

Maar een Superb als de joune moet wel te verkopen zijn op Marktplaats of Autoscout. Het is alleen even geduld hebben. Het klopt dat de vraag naar diesel minder is geworden, maar het wordt extreem overdreven. Ik heb genoeg mensen in mijn omgeving die nog steeds dieselen en niets anders willen.
 

Ericw

Forumguru
Werk bij een bedrijf die redelijk conservatief is/was op het gebied van leaseregeling (tot vorig jaar alleen maar diesel, ongeacht hoeveel er gereden werd), maar zelfs hier zijn ze "helemaal" om: Diesel, benzine of Hybride is nu de keuze ongeacht het aantal km/jaar. En bijna niemand besteld nog een diesel, ik ben ook na ruim 20 jaar dieselen over naar een benzine model ondanks 60.000km/jaar.
De te verwachten restwaarde van een diesel is keihard naar beneden gegaan en daardoor het leasebedrag dus (behoorlijk) omhoog.
En hier heb jij als particuliere verkoper ook veel last van helaas....(wel een mooie wagen trouwens :D
 

SuperBeeb

Forumguru
Met een Superb diesel uit 2015 met behoorlijk foute velgen gaan shoppen voor een Porsche 996 (‘97-‘04)...

Veel incouranter kun je het eigenlijk niet verzinnen, en dat ga je terugzien in het geboden bedrag!

Waarom van alle 911 modellen überhaupt een 996?!?
Mee eens. Voor een goede 911 zal je toch bij een specialist (in Porsches of iig in vergelijkbare auto's) moeten aankloppen. Die zullen een dieselskoda waarschijnlijk weer in de handel doorverkopen, dus weinig marge.
Vergis je ook niet in t onderhoud van een Porsche: afgezien van de bekende risico's zijn de kosten veel hoger dan voor een 'normale' auto.
En de kofferbak is ook iets kleiner dan bij een Superb :D
op t Porscheforum kan je veel info vinden, is (bijna;)) net zo gezellig als hier.
 

guidoscm

Senior Member
Wij hebben in juli onze Golf 7 2.0 TDI (180.000km) uit 2014 ingeruild.
De verkoper vroeg welke prijs we in gedachten hadden.
Ik: de hoofdprijs.
Hij: ja diesels zijn momenteel moeilijk, de markt is slecht. Niet aantrekkelijk.
Ik: dat geld dan ook voor de Passat B8 diesel die we willen kopen.....

Dat was helaas natuurlijk niet zo.

Uiteindelijk wel een nette prijs betaald voor de Passat.

Volgens hem word de koerslijst gemaakt door mensen achter een bureau.
Ik snap dat Diesel auto's minder in trek zijn.
Daarnaast komen/kwamen veel Oostblok handelaren niet in Nederland ivm de cobid crisis.

Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
 

nakharry

Forumguru
Bekend probleem: diesel is al lang niet meer interessant voor dealers en handelaren: ze slijten ze alleen nog maar aan de export en de handelaren die ze willen kopen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Mijn Octavia3 1.6 tdi met alles erop en eraan van bijna 4 jaar oud in onberispelijke staat bracht met pijn en moeite 8500 euro op, bij 150.000 km en een nieuwprijs in nov.2016 van € 34.500. Dan schrijf je (nou niet ik, maar onze werkgever) dus 26 mille af in 46 maanden....


Weer een voordeel van Lease of PL t.o.v. eigendom... :maakmegek:

Sorry is een ander "hot" topic op het Forum.
 

leon-cupra

Forumguru
Als de restwaarde van een wagen zakt heeft dit ook invloed op de leaseprijs .... dieselleaserijders zullen nu per maand ook wel meer betalen :arghh:
 

nakharry

Forumguru
Als de restwaarde van een wagen zakt heeft dit ook invloed op de leaseprijs .... dieselleaserijders zullen nu per maand ook wel meer betalen :arghh:

Ja in de huidige situatie, maar in het verleden was het verlies voor de leasemaatschappij en heb je zelf geen last van de verminderde restwaarde bij inruil. En in de huidige situatie dat het te duur wordt gaat je werkgever vanzelf piepen of verbiedt een diesel helemaal.
 

nakharry

Forumguru
Ik hoor van vrienden om mij heen dat ze of helemaal geen diesel in de lease meer mogen rijden of alleen als ze meer dan 60.000 km per jaar rijden. Op mijn werk mag het ook niet meer.

Veel bedrijven proberen te voldoen aan SDG's (Sustainable Development Goals) en het zgn. vergroenen van een leasewagenpark is daar vaak een onderdeel van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan