Lampje motorstoring brandt

Race Eend

Forumguru
De diesel kranen staan wel aardig open onder de 2000rpm, de turbodruk is normaal, zelfs wat aan de lage kant als ik zie waar die loopt.

Een deel van de log is echter nog niet leesbaar, waardoor ik nog niet alles kan zeggen.

And the story continues.
Gisteren neem ik een bocht en hoor iets van de ene kant naar de andere kant rollen, vooraan net achter het dashboard.
Hmm raar, een bocht naar de andere kant hetzelfde.
Het lijkt wel te rollen over de gehele breedte van de wagen, ook bij optrekken hoor ik soms even iets tikken.
Deze middag maar eens even onder de kap gekeken en wat zie ik :shocked:
Blijkbaar heeft, de laatste keer dat ik bij Zitpuning was, die kerel die daar werkt de computer uit de auto gehaald om hem uit te lezen.
Allemaal goed en wel, maar dan is het ook de bedoeling dat je alle onderdelen terug monteert en op zen minst vast zet !!!
Om aan de computer te kunnen moet je eerst een rubber lostrekken en dan twee vijzen losdraaien om de beschermplaat die onder de voorruit zit te kunnen verwijderen, daarachter vindt je dan de computer naast de armen van de ruitenwissers.
Om er goed bij te kunnen moet je ook de rechter ruitenwisserarm verwijderen.
Dat zal hij dan ook gedaan hebben, maar het was blijkbaar niet nodig om de moer terug op de arm te plaatsen aangezien deze gemonteerd zat zonder moer en zonder het daarop behorende beschermdopje.
Ook de beschermplaat zat gewoon los en één van de vijzen lag dus te rollebollen onder de voorruit, de andere is tot nu toe onvindbaar..
Het rubber dat eerst verwijderd moest worden is al helemaal niet meer te vinden !!!!!
Nu is er her en der ook al wat lak afgeschuurd omdat de plaat heen en weer heeft liggen schuren, dit is wel onder de motorkap maar toch !!
Ik weet het niet meer.
Nu op het moment ben ik zo pissed dat het beter is dat ik even niet telefoneer of mail met Zitpuning.

Antera

Donateur
dat zijn minder leuke ervaringen. Ik kan me heel goed voorstellen hoe jij je voelt en ik zou het dan weer niet kunnen laten om dit eens netjes en docht duidelijk bij hun aan te kaarten.

balen

MarcoO2

Forumguru
Ongelooflijk.... en dat terwijl je al terugkwam met een klacht! Juist dan zou je zorgvuldigheid verwachten.

dat zijn minder leuke ervaringen. Ik kan me heel goed voorstellen hoe jij je voelt en ik zou het dan weer niet kunnen laten om dit eens netjes en docht duidelijk bij hun aan te kaarten.

balen
Ik heb al een mail gestuurd zowel naar Ziptuning België, waar ze de boel verziekt hebben als naar het hoofdkantoor in Nederland.
Ik ben benieuwd !!

Race Eend

Forumguru
Goh... je bent niet de enige die dit meemaakt hoor, ik heb zovaak auto's die delen missen die los moesten om bij de computer te komen, en zeer vaak komen deze van zip.

Vandaag gedaan wat ik eigenlijk al van de eerste keer had moeten doen.
De auto bij JD engeneering laten tunen.
Dus eerst het prutswerk van bij Ziptuning eraf, originele softwareversie erop, en dan de tuning van JD erop.
Het verschil is serieus.
Niet dat mijn auto daarvoor niet genoeg vermogen of koppel zou gehad hebben, maar der manier waarop hij nu rijdt, is veeeeel, veeeeeeeeel beter.
De doseerbaarheid is er met grote stappen op vooruit gegaan.
De auto rijdt nu veel comfortabeler dan voordien.
Bedankt Mark !
Van een tevreden klant.
Ik bezorg u binnenkort waarschijnlijk nog een klant.

Race Eend

Forumguru
Dat is nog eens een snelle update! Je hebt natuurlijk ook een lange terug reis gehad om het te testen.

Vrouwlief ook blij met de 1.6 TDI?

Nu toch weer wat minder goed nieuws.
Vorige week merkte ik dat mijn wagen wat van de soepelheid verloren was die ik hierboven aangaf.
Weer wat te abrupt aanpakken en turbodruk opbouwen lijkt het.
Voor de rest rijdt de auto goed vindt ik.
Nu ben ik woensdag naar Keulen gereden en heb ik toch de RS even laten lopen op de Autobahn:smirk:
230km/u vondt ik niet zo spectulair, maar het boeit me verder ook niet.
Wat me wel opviel is dat na de snelheidstest, je de turbo veel harder hoort fluiten dan voordien.
En het lijkt nog steeds luider te worden naarmate ik met de auto rijdt.
Het vermogen is er nog steeds en ik ben al op zoek geweest naar lekkkages in het systeem van turbo, intercooler en luchtfilter.
Tot hiertoe heb ik niets gevonden.

Wat je wel duidelijk hoort is als je gas geeft als de auto stilstaat, dat het lijkt dat de turbo terugblaast in de buis naar de luchtfilter, bij gas lossen.
Ik had zoiets al eens gemerkt toen ik met de auto reed met het venster open, als je dan het gas loste om op te schakelen naar 2de of 3de versnelling dan hoor je ook iets blazen.
Lijkt wel op zo'n blowoffvalve op een rallywagen ofzo, PSHHHH, maar dan wel veel stiller.

Ik heb ondertussen al een nieuwe N75 besteld, omdat ik vermoed dat de sturing van de turbo niet meer goed is, maar dat is eigenlijk meer een gok dan wetenschap.

Ik heb vanmiddag een paar logs gemaakt van de groepen 003, 008 en 011.
Ik ben daar niet veel wijzer uit geworden buiten het feit dat ik koppelwaarden zie verschijnen van boven de 450nm bij nog geen 1600omw, wat me eigenlijk nogal veel lijkt.
Mijn wagen zou op 420nm moeten uitkomen volgens JD.
Nog even ter informatie het gaat hier om een O2 RS TDI combi van 2008 met ongeveer 77500km op de klok.
Alle info is welkom, want ik vrees dat ofwel mijn turbo de geest aan het geven is, of dat ik hrm nu gewoon zelf naar de haaien help door met de wagen te rijden.

Antera

Donateur
de logfiles kunnen meer vertellen. Dat je turbo de geest aan het geven is geloof ik niet dit omdat hij duidelijk wel zijn druk haalt gezien het vermogen. maar logfile's zeggen meer dan gissen

Race Eend

Forumguru
Pas wel op dat je geen conclusies trekt die niet kloppen, zelf loggen is leuk, maar lees je wel eerst in wat hetgeen betekend.

De koppel waardes die je uitleest op meetwaardenblok 8 zijn de koppel begrenzers bij dat toerental. De LAAGSTE begrenser bepaald het koppel waar de auto op dat moment op loopt.
Geef je plankgas bij 1000rpm, dan zal je zien dat je gaspedaal koppelwaarde (eerste veld na toerental wat je uitleest), al direct op 450Nm geeft. Terwijl motortoerental en luchtmassameter waarden waarschijnlijk pas rond de 200Nm staan. Hij loopt dan dus op 200Nm niet op die 450Nm. (zelfs bij een originele auto staan deze waardes al op 400Nm, omdat hij op de andere velden lager staat.

Wat goed mogelijk is, is dat je de pakking op je spruitstuk tussen je egr pijp hebt weggeblazen. Of tussen turbo en roetfilter. dan krijg je dergelijke geluidjes, maar ook het opspoelen van je turbo wordt iets slechter (vandaar het 'ineens' oppakken onderuit).

Dat van die pakking zou wel eens een plausibele uitleg kunnen zijn want het wordt ook steeds erger.
Het geluidje wordt ook steeds anders, daarom ook het gevoel dat de turbo de geest geeft.
Ik zeg wel het gevoel, want hij heeft eigenlijk nog steeds voldoende vermogen.
Ik zal je de logs even mailen naar Race eend.
Ik trek ook geen conclusies uit de logs hoor, daar heb ik helemaal de kennis niet voor.
Het viel me gewoon op die koppelwaarde.

Race Eend

Forumguru
In de logs is niets geks te zien. Denk echt dat het fysiek bekeken moet worden onder de motorkap. Zoek even op roetsporen (als je uitlaatgassen zou verliezen).

Ik heb gisteren nog gezocht onder de kap en ik vindt niets van rare sporen;
Ik ga straks de EGR al eens loshalen, daar kan ik makkelijk bij om even te checken.
Het roetfilter zal minder simpel zijn.
Nu weet ik tenminste al meer, bedankt daarvoor.
Ik ga verder op zoek.

Daarnet de N75, maar helaas geen verschil merkbaar. Het was een gokje. Wel is er ondertussen een andere fluittoon bijgekomen tussen 1750 en 2500 toeren, meer een " fweeeuuut " in plaats van een " fwiiieeet " van de turbo. Het stopt ook telkens bij 2500 bij volgas optrekken. Ik vooals nog geen lekkages vinden of horen aan de turbo. Of het inlaatrajekt.
Dat wordt verder op zoek gaan.

Antera

Donateur
dat geluid zou wel eens kunnen betekenen dat er misschien een steeds groter wordend lek zich aan het openbaren is. Misschien een klem (intercooler traject) die niet goed meer afsluit. Had het ook en hoorde het ook tot een bepaald toerental daarna werd dat minder of was het weg vreemd genoeg. Lastige storingen om te zoeken

Tot hiertoe blijft alles hetzelfde.
Nog altijd die rare fluittoon bij het opspoelen van de turbo en het abrupt oppakken.
Ik heb de beschermplaat onderaan los gehad, maar heb daar eigenlijk ook niet veel fout kunnen ontdekken.
Enkel een stuk slang tussen de intercooler en een buis, dat niet helemaal perfect zat.
Ik heb dat losgehaald en terug goed en vast gezet, maar geen verschil gemerkt bij het rijden.
Wat ik wel gezien heb aan de turbo is dat waar de bediening in de turbo gaat om de schoepen te verstellen er wat roet te zien is.
Zou het kunnen dat het daar een beetje lekt ?
Of is dat normaal ?

Ook heb ik het roetfilter geregenereerd via VCDS.
Wat me wel opviel was dat nadat ik het roetfilter geregenereerd had, hij na ong. 250km al zelf terug begon te regenereren.
Zonder dat het lampje aanging op het dashboard, maar wel met de bekende brom in de uitlaat.
Misschien roet de auto nu veel meer dan voordien om één of andere reden.
Voorlopig blijf ik zo maar wat rijden, ik kan er verder niets aan vinden.
Ook nog steeds geen foutmeldingen in de ECU te vinden.

Bovenaan Onderaan