Lampje motorstoring brandt

Sinds deze namiddag brand het motorstoringslampje van mijn O2 RS tdi.
Zonder aanwijsbare reden en de wagen rijdt nog steeds als voordien.
Nu wilde ik dat daarstraks even checken met mijn laptop en VCDS wat er weergegeven werd van eventuele foutmeldingen.
Ik heb zowat alles geprobeerd maar het lukt me niet meer om de auto uit te lezen.
Ik krijg altijd de melding "Port status: OK" "Interface: Not found"
Ik heb de VCDS versie die op de laptop heb, die overigens voordien perfekt werkte, al verwijderd en terug geïnstalleerd, de drivers van de kabel teruggezet en nog verschillende combinaties van heropstarten, kabel erin, eruit, niets helpt.
Als ik de kabel test als deze niet ingeplugd is de wagen dan krijg ik meldingen "Port staus: OK" " Interface: Found" "Not plugged into car".
Wat mij doet vermoeden dat de kabel wel nog gewoon werkt.
Van het moment dat ik de kabel in de wagen inplug krijg ik dus weer de eerst vermelde fouten.
Wie kan mij hiermee helpen aub ?
De auto is een Octavia 2 RS TDI van 2008 net geen 60000km, niet gechipt.
 

Antera

Donateur
stel je ook even voor


en ja een niet originele kabel kan wel eens problemen opleveren

selecteer je wel de juiste auto en heb je je deur gesloten?
 
Sorry ja, je hebt gelijk.

Mijn naam is Ronny P. afkomstig uit België, Wuustwezel.
IK ben sinds enkele maanden eigenaar van een Octavia combi RS TDI van 2008 in het mooie Race Bleu metallic.
De wagen heeft bijna 60000km gelopen nu.

Zoals eerder vermeld brandt het motorstoringslampje sinds gisteren.
Nu ben ik in het bezit van een werkende kabel en VCDS versie 10.6.5, die ik van de site heb gedownload.
Ik heb de kabel trouwens gebruikt om mijn trekhaak aan te melden ivm. de parkeersensoren en dat werkte zonder probleem.
Momenteel is het zo dat ik de kabel niet meer werkend krijg, hij kan niet meer verbinden met de auto.

Mijn eerste post kan je eigenlijk negeren, want daar was ik aan de gang met de foute kabel:mad:

De melding die ik nu krijg als ik de kabel test is nu"Portstatus: OK" "Interface: Found" "Not plugged into car"
Ik heb de kabel al verwijderd en terug geïnstalleerd op men laptop, geen verschil.
Het ledje op de kabel brandt vanaf het moment ik deze in de auto plug.
Ik heb ook de batterij van de auto afgekoppeld voor 15min, het lampje brandt nog steeds alsook het lampje van de airbag, de ASR en de bandendrukcontrole:confused:
Ik heb een vermoeden dat het probleem niet in de kabel zit maar effectief in de computer van de wagen zelf.
Als er iemand is die hierover enig inzicht heeft dan hoor ik het graag.
 

Antera

Donateur
Je hebt duidelijk geen originele kabel anders had je wel versie 11........


Accu los zal zeker van alles kunnen gaan branden. Hij is namelijk wat waardes kwijt en die moeten weer ingeregeld word of anders. Je zal vermoedelijk wel de accu hebben los getrokken met het contact aan daardoor is er een spanningdrop wat door diverse module's als storing word weg geschreven en gereset moet worden eventueel. Dit kan je allemaal in vagcom zien.

heb je geen originele kabel heb je hem met verkeerde software aan de gang willen helpen wat dan resulteerd in een niet bruikbare kabel. Ik zou zeggen neem en ritje naar breda en ik zal eens kijken met me originele kabel

en anders je kabel in een andere auto proberen maar verwacht geen wonderen
 
Antera, alvast bedankt voor het meedenken.
Het is me uiteindelijk toch gelukt om de kabel weer werkende te krijgen.
Het was eigenlijk ook gewoon men eigen stomme fout:ahum:
Ik was dus begonnen met een andere kabel die ik per ongeluk verkeerd uit de kast gehaald heb.
Dan ben ik beginnen knoeien met installeren en terug eraf gooien van software en kabel drivers en dergelijke, tot ik eigenlijk niet meer wist wat ik nu eigenlijk gedaan had en wat niet.
Daarnet toch maar weer van het begin begonnen en nu werkt alles weer.
De foutmelding was het nr.001137 exhaust pressure sensor (G450) implausible signal, deze fout stond er twee maal in hetzelfde tijdstip.
Ik heb deze nu gewist en alles blijft voorlopig normaal.
Nu weet ik tenminste waar ik moet beginnen als het nog terug komt.
Nogmaals bedankt voor je input.
Wordt waarschijnlijk nog vervolgd.
 

Race Eend

Forumguru
Dit is de drukverschilsensor van het roetfilter. Deze is defect en moet vervangen worden. Als deze sensor stuk is gaat de wagen veel vaker regenereren en mist hij vaak wat vermogen (motormanagement denkt dat het roetfilter vol zit). Deze sensoren gaan vaak stuk bij de 2.0 tdi 170pk pompverstuivers.
 
Ik heb de sensor vandaag vervangen.
Er was een nieuwer type met een ander onderdeelnummer beschikbaar.
Nu maar hopen dat het opgelost is.
 
Ik heb nu weer enkele honderden kilometers gereden en alles lijkt ok.
Wat ik wel duidelijk gemerkt heb is dat de auto veel "smoother" rijdt nu.
Vooral het aanpakken in lage toeren is er duidelijk op verbeterd.
Of dat nu aan de nieuwe sensor ligt, of aan het feit dat de dpf geregenereerd is, dat weet ik niet
Het zal wel opgelost zijn.
 

Race Eend

Forumguru
Dit komt door de sensor. Hij bleef hangen in de regeneratie stand zegmaar, waardoor hij continue een soort naverbranding doet en minder mooi loopt.
Mooi dat het opgelost is, goed topic om even hoog te houden voor andere 170pk TDI rijders met dergelijke problemen (komt nl veel voor dat deze sensor stuk is/gaat).
 
De auto gaf daarstraks alweer het lampje van de dpf aan.
Ik had het al gemerkt dat hij minder reed, gisteren.
Nu heeft hij weer geregenereerd en alles is terug normaal.
De waarde stond op 17,8%, kan het dat hij dan al aangeeft dat er geregenereerd moet worden?
Of is de nieuwe sensor die ik erin geplaatst heb ook alweer stuk, of stuk aan het gaan ?
Er werden geen foutmeldingen weergegeven.

Wel is de auto ondertussen gechipt naar 204pk.
Niet naar mijn volle tevredenheid overigens, volgende week vrijdag moet ik terug bij de tuner langsgaan voor eventuele aanpassingen.

Ik heb gisteren wel een beetje de auto afgebeuld, omdat ik de tuning nog een beetje wilde testen, om zeker te kunnen aangeven wat ik niet goed vond.
De auto was warm en zolang heeft het ook weer niet geduurd, maximaal 15min.
Ik heb wat testjes uitgevoerd ivm het koppel of eigenlijk het teveel aan koppel volgens mij.
Dus vanuit lage toeren optrekken remmen en weer optrekken, geen hoge toerentallen ofzo.

Ofwel is er toch iets mis met de dpf, ofwel is het een samenloop van omstandigheden ivm de tuning.
Ik hoop dat het niet erger wordt en dat de problemen met de tuning opgelost geraken.
 

Race Eend

Forumguru
Misschien toch wel handig om even te weten wie die tuner dan is, dan is het ook een beetje in te schatten of daar wat mis zou kunnen zijn. Bij VAG specialisten hoef je het daar vaak niet in te zoeken, maar goed, tuning kan je tegenwoordig overal doen.

Als hij simpelweg veel te veel diesel voor zijn kiezen krijgt, dan gaat het filter veel sneller vol zitten.
 
Ziptuning.
En ja, ik heb ondertussen de commentaren op het net ook gelezen.
Mijn vader zijn golf 5 170pk dsg is daar ook gedaan en naar volle tevredenheid.
Ik was van plan naar een andere tuner te gaan, maar na een lovende reactie op hun site van iemand met identiek dezelfde wagen als ik, heb ik het toch maar gewaagd.
Ik heb er nu dus ook al dik spijt van.
Ik ga proberen om volgende week de tuning eraf te krijgen en men centen terug te krijgen.
Of dat lukt blijft maar de vraag.
In principe heb je 7 dagen bedenktijd om van een koop af te zien, ik hoop dat dat lukt.

De auto rookt niet ofzo ivm teveel diesel, maar ik ben er bijna zeker van dat hij teveel koppel heeft om gezond te zijn.
De auto is in de drie eerste versnellingen niet te houden en ook niet te doseren.
Vanaf het moment dat je het gaspedaal voor 1/3 induwt dan schiet de auto vooruit, het is te zeggen dan slaat de tractioncontrole aan.
Gewoonweg irritant om rijden en dan heb ik nog niet in de regen gereden.
 

Race Eend

Forumguru
Goh, toevallig zelfde rijgedrag van een andere 170 pk tdi hier gehad. Ook heel koppel onderin en zenuwachtig gaspedaal.

Dit is een siemens computer, voor veel bedrijven moeilijk te tunen ;)

Je ziet het roet ook niet, door je roetfilter, maar zou je deze weghalen, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat hij extreem aan het roetten is.
 

Race Eend

Forumguru
Die wagen wordt binnenkort voorzien van een DPF vervanger en dan nieuwe motorsoftware, om dit probleem te verhelpen. (komt overigens van een andere tuner dan waar de jouwe is geweest).
 
Wat mij gisteren ook opviel was dat als ik de auto in vierde versnelling vanaf 1500 toeren laat optrekken, dat er door heel de auto een soort van brom/resonantie/davering weerklinkt.
Het is heel moeilijk om te omschrijven, maar héél duidelijk hoorbaar en voelbaar.
Dat kan echt niet gezond zijn voor het blok of de bak.
De koppeling slipt volgens mij niet.
Ik vermoed dat het de bak is die het koppel niet kan verdragen.
Dat is ook maar een gissing want zoveel verstand heb ik er ook niet van.
In de hogere versnellingen merk je het haast niet, en in de lagere ontstaat er gewoon wielspin en grijpt de tractiecontrole in.

Kunnen jullie de software van mijn wagen ook veranderen, ook al staat die van Ziptuning erop nu ?
 

VEEJAY

Forumguru
Klinkt allemaal niet al te best getuned, zou het maar snel weghalen voordat er serieus iets [URL="www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=76&t=77729&p=1087433&hilit=ziptuning#p1087433]kapot[/URL] gaat!
 

Race Eend

Forumguru
Dukerider,

Wat je voelt is het 2 massavliegwiel wat dit koppel niet aankan. Niet gezond voor het vliegwiel.

Het is inderdaad te verwijderen voor het origineel en vanuit daar prima weer te tunen.
 
Ja, daar was ik ook al aan het denken.

Ik ga proberen nog wat van men centen terug te krijgen bij Ziptuning en zo vlug mogelijk het hele spul van men auto af te krijgen.
 
Bovenaan Onderaan