Lamp unit bestuurderszijde Octavia 3 vervangen

Dag allemaal,

net telefoontje van het garagebedrijf die de beurt en APK uitvoeren voor de Octavia. Kennelijk heb ik bij de laatste keer het dimlicht vervangen niet goed opgelet en is de lamp intern tegen de behuizing terecht gekomen en heeft die de binnenzijde van de lamp unit beschadigd.

Kortom, nu afkeur voor de apk, en een nieuwe lampunit nodig! :oops::nailbiting:

Bonnetje: bijna 600 euro...

Nu heb ik op mijn Passat 3 BG en de Polo van m'n ouders ook al meerdere lamp units vervangen (inclusief verwijderen van hele bumperspel), dus lijkt me dat als ik een nette lampunit op de kop kan tikken, ik me dan in ieder geval de arbeidskosten enigszins kan besparen.

Vraag is echter, is er ergens een how to of video die laat zien hoe de lampunit eruit kan op mijn Octavia?
Ik heb al even getracht te zoeken in het forum, maar de meest hits tonen items over andere modellen (en dan zit het meestal toch nét anders) of over het vervangen van de gloei/led lamp en dat weet ik hoe dat moet (tenminste, dat dacht ik....).

Ik vond deze video:
maar hoop ergens dat het ook zou kunnen zonder de bumper eraf? (ziet er niet uit als n geinig klusje komende week in de huidige temperaturen... :eek:)
Ik las in enkele andere gerelateerde posts dat er voor sommige Skoda's een trucje zou zijn?

Kan iemand me op weg helpen of evt een beschrijving geven?

Dank!

Ai, ja, ik had inmiddels met iets meer zoektijd ook al de conclusie getrokken dat het waarschijnlijk niet kan zonder de bumper eraf te trekken....

Heeft iemand hier ervaring mee??

Na het kijken van enkel filmpjes ziet het er niet mega ingewikkeld uit, maar is het ook geen klusje van n uurtje wat je in deze tijd van het jaar zo even op de hoek vd straat doet. Heb helaas geen garage of iets dergelijks tot mn beschikking.

Ben woensdag lekker in het zonnetje aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat het al met al best meeviel!
Nu moest ik enkel mn linker lampunit vervangen en ik had gezien dat dat moest kunnen zonder de hele bumper eraf te halen.
Dat heb ik dus ook eerst geprobeerd en ging inderdaad prima!
Grootste uitdaging zijn de twee torx boutjes die de bumper aan het linker spatbord vasthouden. De achterste gaat nog wel, maar de voorste zit eigenlijk onder de koplamp. Door de lamp alvast helemaal los te maken kon ik er met een elleboogje en 2x verlenging uit mn doppen setje "gewoon" de torxbit erop zetten en heel langzaam alles losdraaien. Groot geluk dus dat alles niet verroest was oid, want als dit niet wil, ben je volgens mij echt de klos. In diverse videos zie je mensen ook met allerhande andere tooltjes rommelen om er bij te komen.
Lastigste vond ik eigenlijk nog de "hendel" vinden die je moet indrukken om de bumper los te klikken van het frame. Heb daar met een flink lange schroevendraaier maar wat in het donker geprikt en uiteindelijk iets gevonden wat klik zei en ruimte gaf. Dat aan beide zijden en vervolgens kom ik de bumper zover "buigen" dat de lamp unit eruit te halen was.
Mss nog tip, ik heb als allereerste de stekker van de lamp los gemaakt. Ik heb hele slechte ervaringen met stekkers die niet los willen (en er ook niet zon fancy tang voor), dus wilde zeker zijn dat de lamp nog wat weerstand gaf bij het lostrekken van de stekker. Ging uiteindelijk super eenvoudig, maar je zal net zien dat als je dat als laatste wilt doen, hij heel erg vast zit.

Daarna lampjes op mn gemak erin gezet (die waren nog heel), en lampunit erin. Toen wel wat moeten rommelen om alle boutgaten van de lamp netjes op zn plek te krijgen, heb denk ik iets te enthousiast al delen van de bumper weer op zn plek geschoven.

Als lamp heb ik bij parts&paint voor net geen €105 een TYC unit besteld. Garage had me Magneti Marelli geadviseerd, maar die had een levertijd van 2 tot 3 dagen én was ruim 2x duurder. Gezien het feit dat voor n flinke beurt en nieuw voorwiel lager ik al net 782 euro had afgetikt, heb ik het risico genomen en ben voor de budget optie gegaan.
En ik moet zeggen, dat valt niet tegen! Pasvorm wat mij betreft perfect en afstellen ging bij de garage (voor het afmelden voor de apk) ook heel snel en simpel. Tijd zal moeten leren wat de kwaliteit is, maar ik ben bang dat de rest vd auto dat niet zal halen.
Enige echte nadeel vind ik dat de lamp met de drie pootjes (is dat het dimlicht ) niet een vaste montage heeft, maar met een losse stekker en een ouderwetse veerbeugel zit. Echt budget dus.
Ik zag dat ik die montage van de oude lamp evt kon losmaken, maar gezien de tijdsdruk had ik geen zin om hiermee te gaan spelen.
Ik heb de kapotte unit nog, dus ga eerst eens zien hoe makkelijk die al dan niet open gaat.
Zo vaak vervang je tenslotte ook de lampjes niet, dus is ook ernstig te overzien...

Nou goed, heel verhaal, ben uiteindelijk blij dat het allemaal enigszins meegevallen is.
Mocht er nog iemand een keer tegen hetzelfde aanlopen, hoop ik dat ze hier iets aan hebben!

• Leuk
Waarderingen: EdK

hemi24

Donateur
Enige echte nadeel vind ik dat de lamp met de drie pootjes (is dat het dimlicht ) niet een vaste montage heeft, maar met een losse stekker en een ouderwetse veerbeugel zit. Echt budget dus.

Zo zit een H7 lamp toch in 9 van de 10 gevallen gemonteerd, of mis ik iets?

Klopt, zo ken ik het ook van diverse andere autos.
In deze O3 echter zit de ene lamp in een speciale "voet" waar je de drie pootjes in draait.
De andere wordt op zn plek gehouden op de randen door drie klemmetjes, net over de kraag heen.
Daar is het bij mij dus ook fout gegaan bij het wisselen van de lamp: dat is een vrij losse bevestiging die volgens de garage ook langzaam lam wordt.
Ik zal nog wel eens wat fotos maken van de oude lampunit met het verschil.

Bovenaan Onderaan