Lakschade door vogelpoep!

Bartez

Lid
Heren,

Sinds maart ben ik in het troste bezit van een prachtige donkerblauwe SuperB. Nu heb ik vandaag een vervelende ontdekking gedaan. Ik kwam erachter dat er vogelpoep op mijn motorkap zat. Op zich niets bijzonders natuurlijk, maar ik dacht, laat ik dat er maar snel afhalen voordat dat op zijn tijd gaat inbijten.....

Ik er natte doek opgelegd en de boel los laten weken en verwijderd....wat denk je...heel de lak naar de mallemoere....

Mijn vraag is nu natuurlijk....mag dat zomaar met een hagelnieuwe auto van nog geen half jaar oud....ik bedoel....vorige auto's hebben ook wel eens vogelpoep op de lak gehad en zelfs veel langer, maar nooit heb ik echte schade ondervonden....ik vind het eigenlijk ronduit belachelijk dat na een beetje vogelpoep de lak zo enorm beschadigd is....

Zie de foto's voor het krankzinnige resultaat....
 

Bijlagen

  • Motorkap1.JPG
    Motorkap1.JPG
    69,2 KB · Weergaven: 250
  • Motorkap2.JPG
    Motorkap2.JPG
    58 KB · Weergaven: 214
  • Motorkap3.JPG
    Motorkap3.JPG
    66 KB · Weergaven: 262

Gieliovd

Forumguru
Ja, maar Sonax had hier ook niet meer geholpen.... De zuren in de vogelpoep hebben gewoon de lak aangetast en zodoende zit er een plek in...

Ik weet niet wat voor rotlaagje lak erop zit?
 

Maarten

Forumguru
Dat is inderdaad wel echt bizar!
Die vogel heeft volgens mij accuzuur gedronken.
Wat zegt de dealer?
 

Mr_McPhisto

Actief lid
inderdaad balen

Heren,

Sinds maart ben ik in het troste bezit van een prachtige donkerblauwe SuperB. Nu heb ik vandaag een vervelende ontdekking gedaan. Ik kwam erachter dat er vogelpoep op mijn motorkap zat. Op zich niets bijzonders natuurlijk, maar ik dacht, laat ik dat er maar snel afhalen voordat dat op zijn tijd gaat inbijten.....

Ik er natte doek opgelegd en de boel los laten weken en verwijderd....wat denk je...heel de lak naar de mallemoere....

Mijn vraag is nu natuurlijk....mag dat zomaar met een hagelnieuwe auto van nog geen half jaar oud....ik bedoel....vorige auto's hebben ook wel eens vogelpoep op de lak gehad en zelfs veel langer, maar nooit heb ik echte schade ondervonden....ik vind het eigenlijk ronduit belachelijk dat na een beetje vogelpoep de lak zo enorm beschadigd is....

Zie de foto's voor het krankzinnige resultaat....




Ik heb ook wel meerdere malen vogelpoep er op gehad, maar heb het er inderdaad ook afgehaald met nat wc papier en geen schade of zo. Ik heb een zwarte superb. Het lijkt wel of de lak niet echt beste kwaliteit is geweest? Wat zegt de dealer inderdaad? Kunnen ze niet bijwerken bij een poetser? succes
 

LenK

Forumguru
Mevrouw LenK heeft het jaren geleden ook een keer gehad.
En weet je wat de overeenkomst is? Dat is was ook geen metallic lak net als bij jou niet. Denk dat daar de crux inzit. Uni lak heeft voor zover ik weet geen kleurloze beschermlaag zoals metallic, parelmoer en mica kleuren.

Maar ik denk dat het doordat het uni lak is wel gemakkelijker eruit te poetsen is. Succes
 

Constant

Erelid
Het kan ook zijn dat je gewoon heel erg pech hebt gehad. Ik heb op mijn vorige auto (VW Golf met ouderwetse metalic lak en altijd goed in de wax gezet) ook een keer een vogelpoep gehad die op vergelijkbare wijze als bij jou in de lak is gevreten. Honderden keren niets aan de hand (ik woonde dichtbij IJmuiden dus altijd veel meeuwen), maar die ene keer zal die meeuw wel last hebben gehad van brandend maagzuur ofzo. Volle zon erop en na een paar uur ben je er al te laat bij. Overigens was mijn auto toen al 7 of 8 jaar oud.

Met colorwax kun je dit soort schade goed verbergen.
 

Bartez

Lid
Ja, maar Sonax had hier ook niet meer geholpen.... De zuren in de vogelpoep hebben gewoon de lak aangetast en zodoende zit er een plek in...

Ik weet niet wat voor rotlaagje lak erop zit?

Volgens mij een echt heel erg rotlaagje....

Dat is inderdaad wel echt bizar!
Die vogel heeft volgens mij accuzuur gedronken.
Wat zegt de dealer?
Ik heb ook wel meerdere malen vogelpoep er op gehad, maar heb het er inderdaad ook afgehaald met nat wc papier en geen schade of zo. Ik heb een zwarte superb. Het lijkt wel of de lak niet echt beste kwaliteit is geweest? Wat zegt de dealer inderdaad? Kunnen ze niet bijwerken bij een poetser? succes

Moet ik toevallig maandagochtend naar toe en ga het ze voorleggen....ik vind eigenlijk dat hier toch wel een stukje garantie aan toehoort....dit moet simpelweg toch niet kunnen lijkt me!

Mevrouw LenK heeft het jaren geleden ook een keer gehad.
En weet je wat de overeenkomst is? Dat is was ook geen metallic lak net als bij jou niet. Denk dat daar de crux inzit. Uni lak heeft voor zover ik weet geen kleurloze beschermlaag zoals metallic, parelmoer en mica kleuren.

Maar ik denk dat het doordat het uni lak is wel gemakkelijker eruit te poetsen is. Succes

Laten we het hopen, wellicht hebben ze een idee om het te fixen....
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat dit is te wijten aan een z.g. "watergedragen lak" , welke lang niet de resistentie heeft dan een z.g. 2 K(omponenten) lak die vroeger gebruikt werd, en waar een lakverharder aan toegevoegd werd. Af fabriek worden tegenwoordig de meest auto's met deze lak op waterbasis afgeleverd vanwege de schadelijke stoffen in de 2K lakken.
Laat je dit weer repareren, zal er door de spuiter wel een 2K lak opgespoten worden.
 

Bartez

Lid
Ik denk dat dit is te wijten aan een z.g. "watergedragen lak" , welke lang niet de resistentie heeft dan een z.g. 2 K(omponenten) lak die vroeger gebruikt werd, en waar een lakverharder aan toegevoegd werd. Af fabriek worden tegenwoordig de meest auto's met deze lak op waterbasis afgeleverd vanwege de schadelijke stoffen in de 2K lakken.
Laat je dit weer repareren, zal er door de spuiter wel een 2K lak opgespoten worden.

Zou dit onder garantie kunnen vallen??? Ik vind het dus beschamend dat dit kan gebeuren met een behoorlijk nieuwe en klasse auto....ik ben benieuuwd hoe hij er over 4 jaar uit ziet.....een grote vlekkenbak ofzo???
 

Gieliovd

Forumguru
Er kan een soort van airbrush techniek worden toegepast om héél plaatselijk opnieuw te spuiten. Ik heb dit wel eens eerder gezien.

Maar ja, je geeft eigenlijk aan dat er nog maar heel kort poep op de kap zat, want je bewondert toch elke dag wel je auto (:tongue:). En als dat al zo snel klaar is, dan is de laklaag dus van inferieure kwaliteit en/of dikte. Voornamelijk de blanke lak bedoel ik dan.

Nouja... sterkte!
 

Ronnie

Forumguru
Zou dit onder garantie kunnen vallen??? Ik vind het dus beschamend dat dit kan gebeuren met een behoorlijk nieuwe en klasse auto....ik ben benieuuwd hoe hij er over 4 jaar uit ziet.....een grote vlekkenbak ofzo???
Ik heb een tijdje in Duesseldorf gewoond, had toen een witte Audi, na een half jaar zaten de liggende(motorkap-dak-kofferklep)delen onder de brandgaten van koperdeeltjes van de bovenleiding van de trams.
Dit heeft toen de verzekering betaald.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik had ook lakschade, vorig jaar in Italie opgelopen waarschijnlijk en ik weet niet wat het was. Hars, verf of poep ?
Leasewagen natuurlijk dus 3 dagen mijn auto naar de spuiterij en weg was het ! Maar als je goed kijkt zie ik nog iets zitten. Maar dat zie je alleen als je het weet. Ik ben terug gegaan en ze krijgen het niet beter, zeggen ze.
Laat maar gaan. Leasmy geïnformeerd en die zeggen idem laat maar gaan ? :ahum:
 

skodaoctavia2

Actief lid
even langs de dealer, dit mag in mijn ogen niet voorkomen. erg cheap charlie blanke lak.
Of is deze vogelpoep van een gemuteerde soort.:confused:
 

Bartez

Lid
even langs de dealer, dit mag in mijn ogen niet voorkomen. erg cheap charlie blanke lak.
Of is deze vogelpoep van een gemuteerde soort.:confused:

Zou zomaar kunnen dat het een gemuteerde vogel is....hopelijk krijg die vogel geen griep....want dan hebben we de poppen aan het dansen met een of andere vage variant van de vogelgriep :winkie:
 

Constant

Erelid
even langs de dealer, dit mag in mijn ogen niet voorkomen. erg cheap charlie blanke lak.
Of is deze vogelpoep van een gemuteerde soort.:confused:
Ik hoor dit soort lakschade verhalen al mijn hele leven, voor zover ik weet bestaat er geen autolak die bestand is tegen een stevige kwak vloeibare meeuwenpoep in volle zon. Bij bepaalde kleuren zie je de schade bovendien beter.
 

Ted

Forumguru
Mijn effen blauwe lak is geheel voorzien van een blanke lak laag. Dus dat moet mijn inziens bij praktisch alle kleuren en types zo zijn. Bij Ford is dat bij de meeste effen kleuren ook zo.
 

Hetzer

Forumguru
Alle moderne auto's zijn voorzien van die "drama" lak op water basis, geld trouwens ook voor lichtmetalen velgen ook deze worden gespoten met lak op water basis,

lakken op water basis zouden beter zijn voor het milieu, maar deze lakken kunnen nergens meer tegen!!!!, oude lakken rond jaar 2000 zijn echt veel beter en harder
Mijn vorige donker rode metallic Roomster had zo ook 2 plekken lak schade veroorzaakt door vogelpoep, ik kreeg dat ook niet er uit gepoetst met cleaner en was. Op mijn huidige zilver metaalic combi, had ik ook zo'n plekje op de motorkap, en met deze kleur kreeg ik het na veel poetsen en zweten er gelukkig wel uitgepoetst.

Ik denk dan ook dat de donkere kleuren hier meer last van hebben, of dat je daar beter bij ziet.
 
Bovenaan Onderaan