KWh verbruik PHEV (2025>)

Jeroen van Arkel

Senior Member
Hallo als het in het verkeerde sub menu staat verplaats het dan maar. Maar mijn vraag. Met een Tesla3, een ID4 en ID3 reed ik altijd ongeveer 18kwh per 100 km. Wat volgens mij wel netjes is. Echter met mijn PHEV verbruik ik 22/23kwh per 100. Is dat omdat de motor kleiner is en maar 115pk en omdat ik hem pas sinds januari 2026 heb. Want ik doe geen andere zaken dan normaal en dus af en toe stoel verwarming en gewoon automatisch airco gebruik. Of zakt dat gemiddelde nog naar pak hem 20 of lager als je wat langere meet periode hebt. Ik kan mij voorstellen dat een kleinere 115pk motor met een DSG en grote zware auto altijd slechter scoort dan een pure EV. Wat is jullie ervaring of menig?

Tees

Donateur
Geen ervaring, wel mening: volgens mij is een BEV een stuk zwaarder dan een PHEV, dus dat zou het niet verklaren. En een kleine, zwakkere motor zou logischerwijs niet méér vermogen moeten kunnen gebruiken dan een sterkere motor.

Dan rest als enige de aandrijflijn: een PHEV werkt via een versnellingsbak op een relatief complexe aandrijflijn, tegelijk een BEV veel eenvoudiger en directer aandrijft. Zou mij niet verbazen als dat 10-15% efficiëntie kan schelen. Dus ik gok dat het daaraan ligt en daarom de PHEV ook op langere termijn niet zo laag uit zal komen.

Bovenaan Onderaan