Kwaaltjes Skoda Octavia I

Wilko

Senior Member
David, heb je misschien wat meer informatie, zoals uit welke VW je dat heveltje hebt gehaald en misschien een foto van het skoda en VWheveltje naast elkaar? Ik kan me voorstellen dat je daar mensen die hetzelfde euvel hebben een groot plezier mee zult doen.
 

Wouter1

Forumguru
Onze vorige auto was een O1 1.6 combi comfort uit 2003 hebben we van 2009 tot maart 2015 gehad. Ook niet geheel probleemloos helaas.
Een raam mechanische achter defect gehad.
Behoorlijke lekkage na een bezoek aan de wasstraat.
Motor thermostaat defect, de motor werd niet goed warm.
Aansluiting een remblokcensoreren waren erg vocht gevoelig en gaven regelmatig storingsmeldingen.
Hoogte verstelling koplamp defect.
En een keer een nieuwe accu.
En de geheugen functie van de cruise control werkte niet goed.
We hebben de auto hoofdzakelijk als gezinsauto gebruikt, er was bij verkoop ca 115000 km mee gereden.

In de zelfde periode hadden we ook een Seat Leon (eerste type)1.9 TDI uit 2004. deze had ook last van vocht, hier heb ik de kachel ventilator + weerstanden van vervangen. De weerstanden waren erg roestig, en ik was bezorgd om de staat van de rest van de elektronica o.a. daarom de auto ingeruild op een nieuwe Citigo.
 
Ventovice, het probleem met de uitvallende instrumenten herken ik van mijn eerste Octavia (1999). Toen die nog geen jaar oud was klonk op een keer een geluidsignaal en viel de wijzer van de benzinemeter terug naar nul, vreemde gewaarwording voor een bijna nieuwe auto ( dus daar hoeft een Octavia niet oud voor te zijn). Binnen enkele seconden kwam de wijzer weer terug. Ook de vergrendeling van de achterklep van die auto is kapot geweest. Die auto heb ik ingeruild toen hij een jaar was (hij schakelde stroef in 2) voor een O1 met automaat waar ik vijf jaar vrijwel probleemloos mee gereden heb. Het enige probleem van die auto was dat er boombladeren veel te gemakkelijk in de parafan-bak onder de voorruit konden komen (ontwerpfout) waardoor die verstopte en het water in het interieur liep. De huidige (O2 2005) heeft van nieuw af aan veel vocht in het interieur gehad, maar daar is verder niets aan gedaan.
 
Hier ook een 1.6 octavia combi uit 2002 in het bezit. Ik moet zeggen dat ik de meeste kwalen hierboven, gelukkig, niet ken. Behalve dan de dip in lage toeren wat vooral irritant is met achteruit rijden en soms met optrekken én uiteraard de krakende draagarmrubbers. Verder doet de auto het uitstekend, wel is de auto altijd netjes en op tijd onderhouden geweest dus wellicht dat dat scheelt. O ja, nog één dingetje.. hij lust best wel gemiddeld meer olie heb ik het idee..
 

eriktv

Forumguru
Ik zal het lijstje nog even aanvullen, na 3 jaren in een O1 1.9TDI (110pk ASV) en O1 1.8T RS, beide Combi's:

de diesel (3 jaar, 100.000km):
  • Koplamphoogtestelmotor (zelf vervangen)
  • Knipperlichtrelais (=driehoekig knopje voor knipperlichten) (zelf vervangen)
  • Vrijlooppoelie dynamo defect (en hierdoor de dynamo helaas ook)
de RS (3 jaar, 40.000km):
  • Achterklep roestte aan de bovenzijde, net onder het raam (zelf vervangen)
  • Gebroken veer
  • Scheur carterventilatieslang (waarvan ik nog steeds een steenmarter verdenk)
Weinig bijzonders dus...
 
Bovenaan Onderaan