Kwaaltjes Skoda Octavia I

ventovice

Senior Member
Tja.... ik ben nogal benieuwd wat jullie ervaringen zijn...
Het gaat om het volgende:

Ik heb ruim 2,5 jaar geleden voor mijn Skoda Octavia I gekozen, voornamelijk omdat ik vertrouwen heb/had in Volkswagen en dus in alles van de VAG-groep. (Ik heb voornamelijk VW gereden)

Maar...
Mijn Skoda heeft/krijgt zo langzamerhand steeds meer (kleine?) probleempjes erbij, die ik nooit verwacht had ooit te zullen krijgen...
(voor de volledigheid: het zijn allemaal dingen die er bij de aankoop; toen nog geen 150K km, dus nog niet waren... de tellerstand is momenteel ca. 182K km, dus nog steeds niet heel hoog...)

Hier is mijn 'lijstje':
-Veer gebroken
Toen ik hem nèt had, reed ik door een plas waaronder een niet al te diepe kuil was; het gevolg was 'KLONK!', rechter vóórveer gebroken... maar dat is gewoon pech, waarschijnlijk!
-instrumentarium (tellers) die opeens af en toe plots uitvallen
Waardoor je dus niet meer weet hoe hard je rijdt of hoeveel benzine je nog hebt...
[de 'oplossing' was/is: desbetreffende zekering eruit, maar dat betekent dan wel dat mijn boordcomputer bij elke keer starten weer 'gereset' is... en bovendien het 'handige' verlichting-verklikker-zoemertje doet het dan ook niet meer... met alle gevolgen van dien, soms...]
-kachel die geen koude lucht meer blaast/ dus op 'heet' blijft staan...
Wàt je ook met de linker draaiknop doet; er gebeurt 'gewoon' niks meer... Lekker in de zomer... NOT!
-benzinedeksel CV defect; opeens werkte de knop om het benzine-dekseltje te ontgrendelen ook niet meer...; gelukkig(?) staat mijn dekseltje 'standaard' juist in de 'open'-stand nu..., zodat ik 'gewoon' kan tanken..., maar wel raar!
-Achterklep deed opeens niet meer mee met de CV; en dit is NIET tegelijk ontstaan met het benzineklepje... Het was eerst af en toe, maar nu blijft-ie altijd op slot staan... Er is geen draadbreuk en het mechanisme heb ik gedemonteerd en gecheckt; loopt allemaal gewoon lekker soepel.
-Soms doet de rechter achterdeur niet mee bij het op slot doen; dan hoor je 'klik-klak' (pinnetje naar beneden) en vlak erna weer 'klik-klak': het pinnetje komt doodleuk weer omhoog, terwijl de rest wel gewoon op slot blijft... heb ik de laatste tijd niet veel meer gehad, maar toch....
-vochtprobleem: ik vind de ontwaseming van mijn Skoda erg matig; waar ik de blower bij mijn VW-'s meestal op '2' zette, moet ik bij de Skoda 'full-power' blazen voor zelfs maar een béétje resultaat op regenachtige dagen. In de winter is de binnenkant(!) ijskrabben soms nodig... ik heb daarom standaard een 'trekkertje' voor de binnenkant in de aanslag...
Water ligt op de dorpels bij het openen van de deuren na een fikse regenbui...
Zucht...

Zijn dit nu kwaaltjes, typisch voor een Octavia I, of heb ik een 'maandagmorgen-model'?!

Ik moet ook zeggen:
Ik vind hem wel heerlijk rijden en mijn 2.0 AQY-motor is lekker krachtig; daar ben ik heel tevreden mee!!! Roest is hem ook totaal onbekend, ondanks z'n leeftijd van 16 jaar en ca. 182K km-'s.

Kortom:
Hebben jullie ook dit soort 'kwaaltjes'
of mss nog andere dingen meegemaakt, die je op z'n minst 'opmerkelijk' vindt voor wat betreft de Skoda Octavia I ?
Vertel het dan hier! Bedankt alvast voor jullie 'INPUT' !
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Tja @ventovice ik hoop niet dat ik nog vaak terug zal keren in dit topic :laugh:

Na bijna 5 jaar nagenoeg probleemloos met een Fabia I (6Y) gereden te hebben, merk ik ook dat de opvolger, de Octavia die ik net 2 maanden in bezit heb, ook al een aardige staat van dienst heeft.

Vergeleken met jouw lijst valt die van mij nog mee, maar ik ga er stiekem van uit dat ik nog wel meer problemen met deze auto zal krijgen. De vorige eigenaar heeft kennelijk toch wel bezuinigd op onderhoud, hoewel de auto bij een goede kennis in onderhoud is geweest (ex-monteur) Gezien de leeftijd en de km stand van de auto is die verwachting alleszins realistisch, vermoed ik. Nog altijd liever geld aan reparaties uitgeven dan aan (hoge) afschrijving, zo denk ik maar.


Mijn lijst met kwaaltjes van mijn Octavia I (1U5) Combi uit 2003 met ong. 2 ton op de teller:

  • raam in deur gevallen (typisch VAG kwaaltje bij een hoop modelsoorten rond dit bouwjaar) Helaas geen verbeterde metalen geleider beschikbaar, dus weer vervangen met een plastic variant en hopen daar weer een jaar of 5 mee vooruit te kunnen.
  • kachel radiateur lek (inmiddels verholpen door vakman; ivm airco is dat lastig zelf te doen)
  • roest op de achterklep op de rand onder de ruit (typisch bij de Combi modellen, zo begreep ik)
  • hikje in de motor rond 1500 tpm (niet altijd aanwezig, verder niet bekend bij dit type auto's geloof ik)
paar kleine dingetjes:
  • middenarmsteun valt open bij achteroverklappen (vervangend onderdeel heb ik al binnen)
  • temperatuurvoeler buitentemperatuur klopt niet, wijkt zo'n 2 tot 5 ºC af naar beneden (vervangend onderdeel heb ik al binnen)
  • wis/was installatie van de achterruit werkt niet, mogelijk knik of lek in de leiding (moet ik nog een keer opsporen)

Verder vind ik de sterkte van de koplampverlichting vergeleken met mijn Fabia erg tegenvallen. Ik lees wel eens over 'kaarsjes' met betrekking tot slechte verlichting (niet per-se over de Octavia) maar ik begrijp nu wat mensen daarmee bedoelen. Ik heb gezien dat modellen in Duitsland veel meer uitgerust zijn met af-fabriek Xenon verlichting, danwel met een koplamp met lens ipv reflector. Nieuw zijn die onbetaalbaar, maar ik blijf uitkijken naar een 2e hands betaalbaar setje.

Over de climatronic van de Octavie was ik tijdens de proefritten juist positief verrast tov mijn Fabia, maar dat was vooral omdat die stiller is. Of de voorruit ontwaseming naar wens is, zal ik komende winter ervaren.
 
Laatst bewerkt:

ventovice

Senior Member
Bedank Turboturbo!
Dat zijn ook een paar dingen idd...
Rare gewaarwording toch, als je járenlang probleemloos in een VAG (jij zelfs ook nog eens een Skoda!) hebt gereden?!

Dat raam, dat naar beneden valt is idd ook een bekend Golf IV-probleem!
Ik heb het nog niet gehad... ff afkloppen!

Dat de lichtopbrengst niet zo groot is, ben ik wel met je eens; soms denk ik echt:
'Heb ik de koplampen eigenlijk wel 'AAN' staan?'

Ik heb zelf ook Airco, maar die deed het van begin af aan al niet; als die wel werkte was het vochtprobleem mss wat minder geweest (airco is drogere lucht, toch) maar goed, dat zal ik nooit te weten komen...
Ik ga namelijk niet mijn Airco laten repareren als de koud-warm-knop tòch al niet werkt!
(=een dure reparatie met weinig effect, dan!)

Trouwens:
Ik was zelfs nòg wat probleempjes vergeten... (ik zet ze ook meteen bij de beginpost erbij)
-Achterklep deed opeens niet meer mee met de CV; en dit is NIET tegelijk ontstaan met het benzineklepje... was eerst af en toe, maar nu blijft-ie altijd op slot staan... Er is geen draadbreuk en het mechanisme heb ik gedemonteerd en gecheckt; loopt allemaal gewoon lekker soepel.
-Soms doet de rechter achterdeur niet mee bij het op slot doen; dan hoor je 'klik' (pinnetje naar beneden) en vlak erna weer 'klik': het pinnetje komt doodleuk weer omhoog, terwijl de rest wel gewoon op slot blijft... laatste tijd niet veel meer gehad, maar toch....
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@ventovice tja als je airco niet werkt, dan is het lastig je auto te ontwasemen. Ik kan me van de auto's van mijn ouders vroeger (zonder airco) ook herinneren dat dat altijd gedoe was in de winter. Tegenwoordig rijdt de hele familie auto's met airco en eigenlijk kun je niet meer zonder. Het is niet voor niks zo'n geweldige uitvinding.

Wat is precies stuk aan je airco? Misschien moet die alleen maar gevuld worden. Verder lijkt het erop dat de stappen motor stuk is van de klepjes die worden aangestuurd door de verwarmings-unit en zorgen voor de juiste mix warme/koude lucht. Dat is een vervelende en kostbare reparatie, maar als je de auto nog een tijdje houdt, zou ik het zeker laten repareren. Het is ook wel zelf te doen, alleen het is veel werk. Lees hier maar eens: Verwarming niet te regelen

En voor je slot probleem wordt het denk ik even met Apeldoorn bellen :) http://www.deurslotreparatie.nl
 

Cordoba

Forumguru
@ventovice Als ik je lijstje lees, is er eigenlijk weinig bij dat typerend is voor Skoda of voor de Octavia (ook al heb ik zelf geen Octavia ervaring, maar zwerf wel op verschillende VAG-fora rond.)

  • De gebroken veer is volgens mij typerend voor auto's rond bouwjaar 2000 als ik het goed heb, en kwam volgens mij vooral veel voor bij sommige auto's van Franse makelij, maar ook een paar VAG-modellen hadden er last van.
  • Uitvallende tellers durf ik geen uitspraak over te doen, komt een enkele keer voor bij diverse modellen, maar geen idee hoe dat in verhouding staat tot andere modellen en merken.
  • het kachel probleem dat je beschrijft lijkt inderdaad een probleem met de stelmotor van de kachel, en is eigenlijk typerend voor de Fabia I (pre-facelift), de overeenkomstige Seat Ibiza, Seat Cordoba, en VW Polo, en vaak gaat dat in combinatie met kapotte stelmotor voor de recirculatieklep. Probleem zit hier in het mechanische deel (kunststof tandwielen) van de stelmotor.
  • geen idee of de storing met de CV bij het tankklepje bij de O1 vaker voorkomt dan bij andere auto's.
  • achterklepstoring CV: heb je ook gecheck of er niets verbogen is of iets dergelijks
  • CV-storing achterportier: kan zijn dat er smering van het mechanisme nodig is (hoor je het motortje reageren, zelfde ook voor de achterklep)
  • het vochtprobleem kan wel eens mede veroorzaakt worden door het probleem met de kachelregeling en de airco: op het moment dat die goed werken kun je veel vocht buiten de auto houden als ie geparkeerd staat, maar de plassen op de deurdorpel zijn ook vaak een teken dat er in de portieren iets niet goed zit met de afdichting.

Wat de verschillende storingen met de CV betreft: ik vraag me af of er een probleem is met de stekkers van de CV-module of de module zelf. Als ie bij de O1 in het bestuurdersportier zit, kan ie misschien ook wel regelmatig onder water staan.:nailbiting:

Wat de verschillen met je VW's betreft: die hadden waarschijnlijk ook veel minder elektronica, en dat maakt auto's gewoon kwetsbaar. Mijn VW's waren destijds superkaal, en redelijk kaal, dus weinig elektronica die het af kon laten weten (geen elektrische ramen en spiegels, geen CV, niet allerlei intelligente hulpjes (zoals ABS of bijvoorbeeld achterwisser die inschakelt als je wisser voor aan hebt, en de achteruit inschakelt), kortom weinig dat kapot kon. De Seat's die ik had waren behoorlijk wat luxer uitgerust, en ook wat meer problemen, mijn Fabia heeft niet meer problemen maar wel duurdere gehad zoals die kapotte stelmotoren).
 

ventovice

Senior Member
hmmm, zijn er helemaal geen Octavia-eigenaren met probleempjes? Dat geloof ik niet...

Hoe klein ook, neem ff de moeite dat hier te melden!
 

TurboBooster

Forumguru
Ik heb ook een O1 bouwjaar 2001 gereden en heb daar in de jaren dat die in mijn bezit was vrijwel geen problemen mee gehad. Bij mij zijn alleen de bobines boven de bogies vervangen alsmede de waterpomp die een defect aan de schoepen had. Deze is gelijk met de distributie riem vervangen. Tevens een aandacht punt zijn de bevestigingsbeugels van de el. raambediening. Hierover is al meer geschreven.
 

Buster

Lid
Octavia Elegance uit januari 2002 (2.0 AQY); gekocht met 168000 km, nu ongeveer 215000 km

gebroken veren (re-voor, re-achter)
raamechaniek li-achter (gebroken plastic dingetje)
gebroken sluiting van de armsteun (voor een paar euro vervangen)

en sinds twee dagen doet mijn stoelverwarming het niet meer; ik ga kijken of de stekker los zit, de schakelaar kapot is en andres ga ik het missen!
 

woutr

Forumguru
Hier ook een 1.6 octavia combi uit 2002 in het bezit. Ik moet zeggen dat ik de meeste kwalen hierboven, gelukkig, niet ken. Behalve dan de dip in lage toeren wat vooral irritant is met achteruit rijden en soms met optrekken én uiteraard de krakende draagarmrubbers. Verder doet de auto het uitstekend, wel is de auto altijd netjes en op tijd onderhouden geweest dus wellicht dat dat scheelt. O ja, nog één dingetje.. hij lust best wel gemiddeld meer olie heb ik het idee..
 

GJ M

Forumguru
Heb een O1 combi diesel uit 2004 gehad. Het enige dat ik er echt mee gehad heb is de centrale vergrendeling. Volgens mij had de motor van het raam had problemen, waar ook de centrale vergrendeling op zat? :pieker:
 

Wilko

Senior Member
Ik heb een reeks van O1 4x4's gehad.
Allemaal hadden ze het water op de drempelsverhaal, maar pas na een tijdje (ik reed 100K km per jaar, waarvan een deel op onverharde wegen, in de blubber en sneeuw dus ze hadden het wel wat te verduren).
Bij twee roest op de achterklep omdat het raam te laag op de deur was gezet in de fabriek (verholpen door dealer).
Verder bij twee roestige pennetjes van de CV (in bestuurdersdeur). Eentje pennetjes geborsteld en bij de ander hele unit vervangen.
Uitvallen richtingaanwijzers (vond men bij skodagarage in CZ heel bekend probleem) bij alle drie de O1's, meestal rond 1500K km op de teller.
Uitvallen meters dashbord, kwam door niet meer goed bijladende accu, en te weinig stroom zorgde voor spontane uitval tijdens het rijden.
Stotteren motor na rijden door plas op snelweg: hadden ze allemaal last van (zowel 1.8T als 2.0benzine), en is regelmatig door garage naar gekeken, maar nooit een oplossing voor gekomen.
Uitvallen motor op snelweg: 2x gehad, zonder verklaarbare reden.
Breken lendensteun in voorstoelen. Hadden ze allemaal. Uiteindelijk maar niet meer laten repareren.
 

turboturbo

Forumguru
Dat is me een beste lijst met ervaringen!
Wat die roestende schroefjes van de CV betreft; is dat enigszins zelf te doen?
 

Wilko

Senior Member
Ik heb geen idee of dat de moeite waard is, gezien de tijd die er in gaat zitten en het feit dat je niet overal makkelijk bij kunt, zodat er altijd wat aanslag kan blijven zitten.
Daarvoor moet je die hele unit uit de deur halen, en dan pennetje voor pennetje en stekker voor stekker met een borsteltje met hele harde haren (de monteur die het liet zien had zo'n messingkleurige metaalharenborstel) aan de slag. Dat werd alleen gedaan omdat ik de dag erna voor drie weken de bergen in Griekenland in ging en ze niet op tijd een nieuwe unit binnen hadden.
Ik heb die (lease)auto een maand later ingeleverd, dus die vervanging kwam pas bij de volgende O1 4x4, die na ongeveer een jaar en enkele weken van regen op de drempels vinden hetzelfde euvel begon te vertonen.
 

DavidHaarlem

Nieuw lid
Hoi! Ik lees net dat je problemen hebt gehad met warm/koud, dat probleem heb ik laatst verholpen.. Laat je niet naaien door vw, waarschijnlijk is je meeneem-arm van de verwarming uit de as gevallen. Mocht je hulp nodig hebben, laat maar weten!
 

DavidHaarlem

Nieuw lid
Haha, ik bedoel de hevel. De kabels van de verwarming gaan naar een heveltje, dat zit bevestigd aan een klep waarmee de lucht gestuurd kan worden (warm/koud).. Maar ik heb ondekt dat er een ontwerpfout in zit. Dat heveltje zakt namelijk langzaam naar beneden (slechte 'klik' verbinding). Wanneer het heveltje genoeg is gezakt, dan heb je geen connectie meer met die klep. Ik heb de hele onderkant van het dashboard moeten uitbouwen om erbij te komen. Dat heveltje was niet los te koop voor mijn model, en een hele unit.. dat was een bedrag met 3 cijfers.. niet te beginnen met een 1.. Op de sloop uit verschillende VW etc uiteindelijk een heveltje gevonden. En deze was BETER (lees sterker) ontworpen. Het kostte mij 5 euro, ipv 300 euro aan onderdelen alleen, laat staan de uren. Middagje werk, en sindsdien geen problemen meer :)
 
Bovenaan Onderaan