Krassen na wasbox! (zwarte Skoda O3)

spruit89

Nieuw lid
waar worden er van deze sessies gehouden?
Afstand is niet echt een probleem, mijn Skoda is een bedrijfswagen met tankkaart bij.
Maar ondanks het een bedrijfswagen is wil ik dat hij straalt!
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben ook regelmatig te vinden op het forum van Carclean.nl en daar zijn ook behoorlijk wat Vlamingen actief. Ik zou zeggen kijk daar eens rond, meldt je aan, en vraag hulp. Er zijn diverse fanatieke Vlaamse detailers(poetsers) te vinden daar, waarvan er één al een tv-optreden gehaald heeft met zijn hobby/afwijking (afhankelijk van hoe je er tegenover staat).

Producten van Meguiar's zijn duur voor wat ze bieden, en ik zou UC (Ultimate Compound) niet direct aan bevelen voor een beginner. Ook de klei van Meguiar's zou ik je niet aan raden: teveel verhalen over marring, die dan weer weggepolijst moet worden (ik heb zelf geen ervaring met deze klei). Ik zou je de kleikit van Mother's aanbevelen, dat is een mooie zachte klei, die heel effectief is, en geen extra lakschade oplevert bij normaal gebruik. Zo'n kit (goed voor heel wat keren kleien) van Mother's bevat klei, bijbehorend 'glijmiddel'/spray en een goede microvezeldoek (MF-doek), kosten voor de set iets van 24 tot 30 euro.
 

Skodatek1

Forumguru
Wassen doe ik ALTIJD met de hand, die kl*** borstels zijn waardeloos af en toe zie je ze nog gewoon onder de modder zitten...niet normaal gewoon.

Wasstraat gebruik ik evenmin (ik vertrouw ze niet) en poets/was al jaren mijn auto's met de hand en NOOIT krassen of wat dan ook...voordeel is ook nog ik vind het leuk om het zelf te doen! Ik wil hem tenslotte zo lang mogelijk mooi houden ;)
 

Niels

Actief lid
Wastechniek is inderdaad erg belangrijk, maar ik heb het idee dat de lak van de Skoda O3 misschien wat gevoeliger is dan anderen. Ik was de auto altijd met de hand (2 emmer procedure etc.) en ook ik heb op mijn Race Blue O3 al last van (veel) swirls. Ter vergelijk: de Slopel Agila van mijn vrouw wordt ook altijd met de hand gewassen door mij op dezelfde manier, is nu 1,5 jaar oud en heeft weinig tot geen swirls. In ieder geval een stuk minder dan de O3 van een maand oud...
 

Joske

Forumguru
Dendermonde? Als we dan in forumtermen spreken ben ik bijna jouw dichtste buurman hoor :D

(heb nog in Lokeren gewoond btw en familie in Hamme-Zogge wonen ;) )

Maar kan je niet helpen met het detail-verhaal, daarvoor zitten de specialisten hier.
 

mikestar

Nieuw lid
ik zit dichter joske: zelzate en werk op overslag in de frituur:D
maar ben meer een:lezen: dan een poster

(eerste post trouwens:shutup:)
 

spruit89

Nieuw lid
Bij mij is het zelf de tweedemaal dat ik dit mee maak.
1ste: Toyota Auris verkeerd opgekrikt en beide voorste wielkasten beschadigd...
Nu is het gebeurd met het vekeerd afduwen van de zomerband...
Zowel vooraan rechts als vooraan links beschadigd.
 

Joske

Forumguru
ik zit dichter joske: zelzate en werk op overslag in de frituur:D
maar ben meer een:lezen: dan een poster

(eerste post trouwens:shutup:)
(hoog) tijd om je eens voor te stellen dan ;)

zeg geheel off topic natuurlijk, maarreuh Moerbeke ligt toch echt wel dichter dan Zelzate hoor :tongue: schilt 9 km

EDIT EDIT, snap het nu wel JIJ woont dichter bij mij dan de TS :D
aha, dan zal ik eens moeten passeren op Overslag ;)
 

Chatslet

Forumguru
Sowieso was je in de verkeerde volgorde. Je begint nooit met de borstel. Alstijd eerst met de spuit shampoo opbrengen, de hogedrukspuit zal dan zacht beginnen de spuiten en daarmee spuit je voorzichtig de hele auto in. Nadat je klaar bent laat je het 5 a 10 minuten inwerken. Vervolgens ga je verder met hoge drukwassen, het is dan verstandig om de borstel even op de grond te leggen en die meteen uit te spuiten met de hogedrukspuit voordat je aan de auto begint. Daarna werk je de auto van boven naar beneden af en hou je ongeveer 10cm afspand tussen de spuit en de auto. Alleen met hardnekkig vuil kom je dichterbij. Daarna spoel je de auto af (vergeet de wielkuipen en onderkant niet mee te nemen). Dan even de auto inspecteren op resten vuil, die ga je met de borstel die je zojuist schoongespoten hebt te lijf. Belangrijk is dat je de borstel alleen gebruikt als er schuim uit spuit en er direct mee stopt als de schuim stopt en je weer muntjes in mag gooien. Daarna opniew afspoelen. Is het dan in orde dan kies je het lakconserveringsprogramma en spuit je eerst even 5 seconden op de grond om de shampoo uit de spuit te krijgen. Vervolgens rustig de auto van boven naar onder inspuiten, 5 minuten laten inwerken en dan glansspoel programma kiezen en de hele auto afspoelen.

De auto is nu schoon maar er zit allemaal was op de ruiten. Die pak je aan met een zeem en een klein beetje glassex.
 

EdK

Forumguru
en 10 cm met de spuitlans van het object ................

No way, 20cm en liefst 30... dan maar niet alle lijkjes van de wagen af
 

Cordoba

Forumguru
afstand met hoge drukspuit is een combinatie van de lans (diameter sproeigat) en de druk. Op het werk, een echte HD pomp, en toen het toevallig zo uitkwam mijn auto wel eens afgespoten omdat ie dik onder de bagger zat. Spuitafstand: 2 tot 2.5 meter!!!

Overigens inschuimen doe je juist van onderaf, niet van bovenaf. De reden: als er iets teveel water in het schuim zit, loopt het schuim er direct af, als je bovenaan begint, en er komt iets teveel water mee, dan is de verblijftijd van het schuim zeer kort (water blijft langere tijd nalopen, en schuim wat je iets lager op de auto spuit, hecht niet door de waterfilm op de lak. Door van onderaf te werken met inschuimen, is de 'hechttijd' van het schuim wat langer als je op de halve hoogte een iets te waterig mengsel hebt. De 'hechttijd' van het schuim is belangrijk, omdat het schuim het vuil moet los weken, zodat het daarna zonder krassen, makkelijk verwijdert kan worden.
 

Jee13

Forumguru
Ik weet dat ik als fanatiek detailer anders naar dit soort dingen kijk.

Iedereen moet lekker met zijn auto doen wat hij wil. Ik was mijn auto voor velen op een extreme manier.
Een borstel geeft altijd swirls, deze zijn op iedere auto aanwezig, alleen als je auto regelmatig met borstel bewerkt of in een krasstraat met draaiende borstels laat bewerken worden die swirls dieper en beter zichtbaar. Op lichte kleuren valt dit minder op dan op donkere wagens.

Ik ben ook huiverig voor hogedruk, ik gebruik deze alleen in de winter met een foamgun en houd daarbij veilige afstand tot de lak.

Nogmaals, iedereen in zijn waarde, doe het op de manier die jou het beste lijkt.
Ik poets wekelijks autos van anderen die hun auto ook netjes dachten bij te houden, echter moet ik deze ook allemaal wasles geven om het resultaat zo lang mogelijk te behouden en ongewilde swirls/krasjes te voorkomen.
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
En ik die dacht dat hier geen Belgen zaten :)
Reken maar, hier zitten nog Belgen hoor, heb ook een zwarte O2, die steeds met de hand word gewassen.
Maar zou best ook wel eens zo een poetssessie willen meevolgen.

Tip om vliegjes te verwijderen op het front van je wagen, gebruik water en een nylonkous van mevrouw, maakt geen krassen.
 
Laatst bewerkt:

van_der_P

Senior Member
Je kunt er ook een natte krant of natte doek een tijdje (los weken) op leggen. Dan veeg je het erna ook zo vanaf.
Maar niet zoals mijn zwager met een schuursponsje. Want dat wordt helemaal niks:D
 
Bovenaan Onderaan