Krassen na wasbox! (zwarte Skoda O3)

spruit89

Nieuw lid
Zonet mijn auto zelf gaan wassen in een wasbox.
1. Inzepen met borstel
2. afspoelen
3. hot wax
Bij het thuiskomen gemerkt dat de auto vol kleine krassen staat...
Waarschijnlijk door de borstel
Enig idee hoe dit op te lossen?
 

Noord26

Forumguru
Polijsten en poetsen. Dat is ook meteen de reden dat ik nooit de krasborstel gebruik in een wasbox. Je wilt niet weten hoe smerig de auto's zijn die daar soms mee af gedaan worden..
 

spruit89

Nieuw lid
inderdaad maar het probleem was dat men auto gereinigd moest zijn.
Ze hebben namelijk mijn velgen beschadigd bij het opleggen van mijn winterbanden...
De velgen moesten daardoor dus tegen morgen gereinigd worden...
 

Noord26

Forumguru
Ik begrijp je situatie. Je bent niet de eerste die melding maakt dat er velgen beschadigd zijn tijdens opleggen van winterbanden.

Succes met beide afhandelingen.

Voor krasjes is het beste de auto te polijsten. Met poetsen zullen ze ook verdwijnen, echter maar tijdelijk.
 

s-line

Forumguru
Die borstels liggen ook regelmatig op de grond! Maar ik zou hem laten polijsten meestal krijg je ze prima uit.
Of zelf machinaal polijsten of langs een schadebedrijf gaan of autopoets bedrijf.
 

Noord26

Forumguru
Polijsten is wel een vak appart en je moet geduld hebben. Ik durf er zelf niet aan te beginnen. Andere leden kunnen je wellicht wel helpen met tips. Gebruik de zoekfunctie eens op bijvoorbeeld 'polijsten'. Je zal veel vinden. En dan vind je ook leden die actief zijn in die topics waar je specifiek hulp kunt vragen. @Cordoba is uit mijn hoofd iemand die er meer vanaf weet.
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad die borstels in die boxen daar moet je de oprit nog niet mee willen schrobben!
Gelukkig heeft Noord26 je al op het pad gezet voor de poetstips. Op het forum hebben we @Steve die je de juiste middelen kan adviseren en verkopen
 

van_der_P

Senior Member
Inderdaad polijsten, en daarna een goede autowax gebruiken. Zwart is echt zo'n kleur waar je werkelijk alles op ziet.
Mijn auto heeft de krasstraat ook nog nooit van binnen gezien. Poets hem niet vaak maar altijd met de hand. En zet hem bij bijna elke poetsbeurt in de wax. Meestal meer dan een halve dag werk. Maar dan heb je wel echt eer van je werk.
En als je niet regelmatig wil poetsen moet je je autokleur daar aan aanpassen. Dan blijft die langer 'schoon'.
 

Noord26

Forumguru
Zwart blijft idd een bi#@tch.. Des te meer voldoening geeft het echter als hij dan weer blinkt tov een grijze muis.
 

Bakkertje

Forumguru
Als ik in een wasbox de borstel gebruik dan spuit ik hem eerst schoon met de hoge druk reiniger, in de hoop de ergste vuiligheid eruit te spoelen.
Daarna auto voor wassen met hoge druk, vervolgens actief schuim (lage druk) en dan pas met de borstel..
 

Kippie-style

Forumguru
Zonet mijn auto zelf gaan wassen in een wasbox.
1. Inzepen met borstel
2. afspoelen
3. hot wax
Bij het thuiskomen gemerkt dat de auto vol kleine krassen staat...
Waarschijnlijk door de borstel
Enig idee hoe dit op te lossen?


Das mooi Censored komt zoiezo door de borstel.
Polijsten is de enige optie om ze weer te verwijderen, voor info mag altijd pm.
 

Cordoba

Forumguru
Hm, de borstel zal zeker niet helpen, maar of dat nu de (enige) schuldige is? Het beste is gewoon om NOOIT een borstel te gebruiken voor het wassen van de lak (velgen is een ander verhaal), alle mooie verhalen van borstel-verkopers ten spijt. Kun je wat foto's plaatsen van de krassen? Is het een soort spinneweb, dat je alleen ziet bij veel helder licht (dus bijvoorbeeld in de volle zon, en vooral in de zomermaanden), of zijn het echt 'aanwijsbare' krassen? Het eerste (spinneweb-krassen) worden swirls genoemd, en zijn meestal een kwestie van verkeerde wastechniek, hoewel je ze nooit volledig kan voorkomen. Echte krassen dat is een ander verhaal, en dan kun je meestal wel vrij makkelijk aanwijzen, waar het fout is gegaan.

Wat polijsten betreft: er zijn diverse zwaartes in middelen, de lichtste middelen die door fabrikanten 'polijst' worden genoemd, zijn vrijwel altijd cleaners en geen polijstmiddel (ze nemen absoluut geen lak weg). Dan heb je lichte, middelzware en zware polijstmiddelen, en je moet weten of je met een afbrekende korrel (korrels worden tijdens gebruik steeds kleiner) waardoor afname steeds langzamer gaat, of een niet-afbrekende korrel te maken hebt. Het risico om te lang door te gaan bij een niet afbrekende korrel, is voor onervaren gebruikers veel groter, bij een afbrekende korrel heb je steeds minder effect van het doorgaan, waardoor het risico erg klein is.
Grove polijstmiddelen alleen gebruiken als je een (geschikte) machine hebt: bij handmatig gebruik krijg je het namelijk niet meer mooi glanzend. Verder is het effect van een bepaald polijstmiddel afhankelijk van de gebruikte pad(hardheid en structuur) en de hardheid van de lak, en daarnaast natuurlijk de druk en het aantal bewegingen.

Persoonlijk ben ik nogal een fan van de polijstmiddelen van Monello: ze breken mooi af, en zijn behoorlijk 'fool proof'.

Overigens is het van belang om vóór het polijsten eerst de lak te kleien: vuildeeltjes die aan de lak kleven, en bij wassen blijven zitten, worden dan verwijderd. Als je dat niet doet, komen die vuildeeltjes los bij het polijsten, en maken nieuwe krassen tijdens het polijsten.
 

spruit89

Nieuw lid
Ik heb even liggen google en ik denk de volgende stappen toe te passen:
- grondig met de HAND wassen. :D
- Clayen met meguiar's quick detailer
- polishen met meguiars ultimate compound
(op 0:38 zo zien mijn krasjes eruit)
- ten slot een degelijke wax laag

wat denken jullie?
 

Jee13

Forumguru
Welke regio woon je.?
Zaterdag heb ik weer een detail staan op lokatie Capelle ad IJssel, 2 weken geleden nog een nieuwe O3 gedaan.

Je bent welkom om te komen kijken/praatje/koffie hoor
 

spruit89

Nieuw lid
Ik ben van de regio Dendermonde, maar dit weekend heb ik een weekendje met de mobilhome gepland naar noord Frankrijk.
 

Jee13

Forumguru
Dat is niet echt in de buurt -:), maar er moeten ook vast poetsers bij jou in de buurt zijn.

Zoals ik het lees moet je auto machinaal gepolijst worden en moet jij op wasles
 
Bovenaan Onderaan