Hm, de borstel zal zeker niet helpen, maar of dat nu de (enige) schuldige is? Het beste is gewoon om NOOIT een borstel te gebruiken voor het wassen van de lak (velgen is een ander verhaal), alle mooie verhalen van borstel-verkopers ten spijt. Kun je wat foto's plaatsen van de krassen? Is het een soort spinneweb, dat je alleen ziet bij veel helder licht (dus bijvoorbeeld in de volle zon, en vooral in de zomermaanden), of zijn het echt 'aanwijsbare' krassen? Het eerste (spinneweb-krassen) worden swirls genoemd, en zijn meestal een kwestie van verkeerde wastechniek, hoewel je ze nooit volledig kan voorkomen. Echte krassen dat is een ander verhaal, en dan kun je meestal wel vrij makkelijk aanwijzen, waar het fout is gegaan.
Wat polijsten betreft: er zijn diverse zwaartes in middelen, de lichtste middelen die door fabrikanten 'polijst' worden genoemd, zijn vrijwel altijd cleaners en geen polijstmiddel (ze nemen absoluut geen lak weg). Dan heb je lichte, middelzware en zware polijstmiddelen, en je moet weten of je met een afbrekende korrel (korrels worden tijdens gebruik steeds kleiner) waardoor afname steeds langzamer gaat, of een niet-afbrekende korrel te maken hebt. Het risico om te lang door te gaan bij een niet afbrekende korrel, is voor onervaren gebruikers veel groter, bij een afbrekende korrel heb je steeds minder effect van het doorgaan, waardoor het risico erg klein is.
Grove polijstmiddelen alleen gebruiken als je een (geschikte) machine hebt: bij handmatig gebruik krijg je het namelijk niet meer mooi glanzend. Verder is het effect van een bepaald polijstmiddel afhankelijk van de gebruikte pad(hardheid en structuur) en de hardheid van de lak, en daarnaast natuurlijk de druk en het aantal bewegingen.
Persoonlijk ben ik nogal een fan van de polijstmiddelen van Monello: ze breken mooi af, en zijn behoorlijk 'fool proof'.
Overigens is het van belang om vóór het polijsten eerst de lak te kleien: vuildeeltjes die aan de lak kleven, en bij wassen blijven zitten, worden dan verwijderd. Als je dat niet doet, komen die vuildeeltjes los bij het polijsten, en maken nieuwe krassen tijdens het polijsten.