Krakende vering simpel oplossen

Tees

Donateur
@lnibara de 'gewone' WD40 in de blauw-gele bus is idd een heel slecht smerend spul. Maar WD40 heeft ook siliconenolie (puur toevallig is mijn spuitbus sikiconenolie ook van WD40, en dat is een zilveren bus), en allerlei andere olies. Dus toen @Mr_Margucci aangaf 'de sliconenolie van WD40' ga ik ervanuit dat dat echt siliconenolie is.

Edit:mad:Highway was me net voor :-)
 

EdK

Forumguru
@Inibara ik vermoed dat je niet op de hoogte bent met het assortiment van WD40
Maar het is niet meer het busje in de uitvoering Blauw/geel en de rode dop hoor...
Ikzelf ken het vanuit de vliegtuig industrie, daar ben ik er in de begin jaren 80 mee in aanraking gekomen en toen was het zeker nog geen gemeengoed in de ijzerwaren handel....

 

Mr_Margucci

Actief lid
49377-25nba wd-40 specialist siliconenspray 400 ml.jpg-1920x1080-f177937c8d.jpg Ik bedoelde indd de siliconen spray van het merk WD40. Maar ik snap de verwarring aangezien WD40 meer begrip dan merk is. Toch blijft bij mij de vraag; is siliconenspray hetzelfde als siliconenolie ? En zou deze dan het probleem kunnen verhelpen. Volgens de monteur zou het probleem overigens niet veroorzaakt kunnen worden door de stabilisator stangen omdat hij dit vaker heeft verholpen door bv de draagarmrubbers te vervangen zegt hij. Maar goed ik ga toch een poging wagen die stangen maar eens onder te sprayen hopelijk ben ik dan van het gekraak af. Valt me trouwens wel op dat het voorheen alleen bij echt koud weer was en nu met 15° nog steeds duidelijk hoorbaar.
 
Ik was niet op de hoogte van het feit dat WD-40 inmiddels een merknaam is en dat ze ook siliconenspray verkopen. Het verschil tussen een spray en een olie (of zelfs vet in sprayvorm) is dat de olie of het vet vermengd wordt met een erg vluchtig oplosmiddel dat snel verdampt wanneer het verneveld is. Vandaar dat het even behoorlijk bruist waarna het echte product ((vaseline of kettingvet) achterblijft. De siliconenolie hoeft alleen op de draaipunten van de stabilisatorstang met de rubbers gespoten te worden (zichtbaar vanuit de wielkasten). Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de rubbers van de wieldraagarmen -als ze niet kapot zijn- gekraak kunnen veroorzaken. Er zijn wel auto’s (meestal snelle versies van een model) die bij de achteras ook een stabilisatorstang hebben. Tegenwoordig zie je overigens vaak een achteras bestaande uit een U balk. Daaraan zitten de wieldraagarmen gelast. De U vorm staat precies de hoeveelheid torsie en daardoor lengterol toe die de ontwerper aan de auto wil geven zonder een extra torsiestang. Slim!
 

Tees

Donateur
Dat gekraak van de draagarmrubbers is toch echt een gekend VAG probleem wat al zeker 15 jaar optreedt. Inspuiten werkt tijdelijk, en vervangen is de definitieve oplossing. Als dat gekraak begint zijn ze nog zeker niet gescheurd oid, dat duurt meestal nog behoorlijk lang.
Vele monteurs weten dat gelukkig ook, zo ook die van mijn garage toen ik dat gekraak een keer aanstipte (en toen ik nog niet zelf aan de auto sleutelde). Hij had m ingespoten en toen was t weer een jaar weg. Maar het werd in de 5 jaar erna wel steeds erger helaas.
 

Tees

Donateur
Vervangen is idd veel werk en dus duur, dacht zo rond de €800 (heb t gelukkig zelf nooit hoeven doen). De rubbers zelf zijn de kosten niet.
 

Erik_NL

Forumguru
WD-40 tast weekmakers in kunststof aan.
Ik spuit bij het wisselen van zomer- naar winterwielen en v.v. sinds jaar & dag Ballistol op de ophangingsrubbers. Effectief en kost niet veel.
 

Tees

Donateur
@Erik_NL voor de helderheid: dat geldt dus voor de standaard WD40 kruipolie. Dat spul kan je idd beter niet in de buurt van kunststoffen en rubbers hebben.
 

eriktv

Forumguru
Bij mij zijn net (na 10 jaar/240.000km) de volledige draagarmen vervangen, was rond de €550 incl. montage bij de dealer. Ik heb toen ik me erin verdiepte gelezen dat los rubbers vervangen wel kan, maar relatief veel werk is met het risico dat de draagarm iets buigt/verdraait, waardoor ze liever het hele onderdeel vervangen. Onderdeel zelf was €154 per kant ex. BTW. Overigens was bij mij één van de achterste rubbers eruit geschoten, ik weet niet of dan niet juist die relatief meer kraken, i.p.v. de voorste wat @Tees zei..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik weet t ook niet meer zeker welke het grootste probleem waren. Ik heb er bij m'n Fabia last van gehad, en die is alweer een dik half jaar de deur uit. Ik spoot sowieso alle 4 de rubbers standaard in, als je geen verkeerde olie (zoals de normale WD40 gebruikt) kan t ook niet echt kwaad.
 

Highway

Forumguru
Ik heb hier zelf 2 keer de voorste draagarmen van mijn S2 uit 2010 vervangen. Op de oprit, omhoog gezet met de krik, assteunen eronder en de draagarmen verwijderen.

Draagarmen heb ik nieuw gekocht, inc alle rubbers erin. Kosten waren iets van rond de 60 per stuk, dus 120 euro. Daarbij een aantal bouten vervangen, ook nog een paar euro. Had ongeveer een halve dag nodig.

Daarna dient de auto wel te worden uitgelijnd.

Ik had ook last van kraken, dat geluid is nu helemaal weg.

2 keer gedaan - de eerste keer had ik zelf andere rubbers erin geplaatst maar deze bevielen niet.
 
De rubbers die de stabilisatorstang vasthouden worden mechanisch weinig belast. Hier wordt het kraken veroorzaakt door het wringen van de stang in de vast erom heen klemmende rubberen ogen. Vooral wanneer het rubber na een aantal jaren wat oxideert en er ook roestvorming op de stang optreedt. Je krijgt dan een hard laagje dat kan kraken. De rubbers van de wieldraagarmen echter krijgen bij elke richel in het wegdek en elk plotse remactie een flinke beuk. Er draait niks dus dat kan geen gekraak opleveren. Wel kan het rubber van deze silent blocks (die rolgeluiden moeten isoleren van de carrosserie) op den duur scheuren en zijn kracht verliezen. Je kunt dan metaal op metaal geluiden krijgen bij optrekken remmen en richels. Ook is het denkbaar dat de stalen huls van het block losschiet of juist de centrale pen ruimte krijgt om te gaan rammelen. Dan moet je snel in (laten) grijpen! Bij inspectie van deze rubbers mogen er best wat scheurtjes te zien zijn maar de functionaliteit mag niet aangetast zijn. Bij mijn Fabia 2 die net 200000km gelopen heeft (waarvan 70000 met een caravan) zijn ze nog acceptabel. Gerard
 

Cordoba

Forumguru
Vervangen is idd veel werk en dus duur, dacht zo rond de €800 (heb t gelukkig zelf nooit hoeven doen). De rubbers zelf zijn de kosten niet.
Bij mijn vorige Fabia de achterste rubbers laten vervangen door zogenaamde Cupra-D rubbers, die waren een stuk steviger een pietsje duurder met strakker sturen als gevolg. Kosten waren 185 euro (nagezocht in mijn oude Spritmonitor gegevens). Vervangen van de rubbers of vervangen van de complete draagarm met nieuwe rubbers kost ongeveer hetzelfde, is dus ook afhankelijk van de aanwezige vaardigheden/apparatuur, wat de beste keuze is.
 

Tees

Donateur
Oh, dat valt heel erg mee! Had ik toch een totaal verkeerd bedrag in m'n hoofd zitten :bloos:
 
Bovenaan Onderaan