Krakende vering simpel oplossen

Fabia 2 kraakte er flink op los. Rubbers worden ouder. Na bijna acht jaar is de af fabriek impregnering wel uitgewerkt en oxideert (verhard) het rubber met vervelende geluiden bij koude. Achter omhooggekrikt en alle rubber silent blocs bespoten met siliconenolie (rubber houdt niet van gewone olie of vet maar lijdt niet van siliconenolie of vet). Verder moet je siliconenolie ver bij je auto(lak) vandaan houden.! Smeren achter had geen enkel resultaat. Toen Voor omhoog gekrikt en wielen verwijderd. Alle draai en wringpunten van stabilisatorstang (gaat overdwars van ene wielophanging naar andere) en al iets ingescheurde silent blocks van draagarmen ingespoten. Testritje: Volledige stilte. Heerlijk. Probleem opgelost. Bij wisselen naar winterwielen in najaar weer een paar pufjes en we blijven in luxe rijden.
 

Highway

Forumguru
Bekend probleem. Seat van de vrouw heeft hier ook last van. Garage heft deze ingevet - was weer stil helaas na een aantal weeken komt het kraken weer terug. Dan is het vet eruit geduwd en begint het kraken weer.

We weten waardoor het kraken door wordt veroorzaakt, en zolang het niet te erg is laten we het zo.
 

Huibert

Forumguru
Is een heel bekend volkswagengroep probleem. Al twee fabia's gehad en bij allebei opgelost door kogellagervet er tussen te smeren en ook bij de ibiza van mijn zoon hetzelfde en op dezelfde manier opgelost. Heb nu een fabia 3 van 2015 en ook hetzelfde, nog garantie al geweest maar nog niet opgelost, ga er komende week weer langs, kijken wat ze dan gaan doen
 
Er zijn behoorlijk wat soorten rubber. Autofabrikanten horen de soort rubber te kiezen die compatibel is met de toepassing. Wel of geen contact met oliën en vetten (motorcompartiment). Wel of geen contact met UV straling/ ozon / licht / pekel (ruitenwissers, raamrubbers / banden). Hoge mechanische belasting (silent blocks, banden). Inkoopprijs. De keuze is altijd een concessie (als de keuze al goed gemaakt wordt). Een inkoopfoutje (of productiefout bij een toeleverancier) is zelfs bij een grote fabrikant snel gemaakt. Klassieke oliën en vetten zijn bij alle rubbers (op het erg dure Viton na) een bedreiging. Het rubber zwelt er door op en wordt zachter dan voor de toepassing de bedoeling is. Sommigen lossen simpelweg op in olie (siliconenrubber). Rubbers dus met puur siliconenvet of siliconenolie smeren en niet met kogellagervet of vaseline. Grafietpoeder of talkpoeder zijn ook OK maar kruipen niet naar lastig te bereiken (draai)punten van schokbrekers en stabilisatorstangen.
 

Huibert

Forumguru
Weet dat er heel veel rubbersoorten zijn voor verschillende toepassingen. Maar uit ervaring durf ik te zeggen dat kogellagervet bij de stabilisatorstang rubbers erg goed voldoet. Bij mijn eerste fabia, type2, heeft dit voor ruim 100.000 km het probleem verholpen, waarschijnlijk nog veel langer maar was toen niet meer in mijn bezit.
 
Er wordt in de automotive industrie veel met het brandstofbestendige NBR rubber gewerkt. Als het rubber van de stabilisatorstang daarvan gemaakt is -en daar lijkt het op gezien het feit dat het ongevoelig is voor kogellagervet- dan is er weinig op tegen om dit vet te gebruiken. Handig! Ik werk zelf liever met een dunne spray omdat die dieper in de draaipunten kruipt.
 

Huibert

Forumguru
Spray is het enige juiste wanneer je het niet loshaalt maar dit werkt maar vrij kort. Voor een langdurige oplossing zul je de rubbers moeten loshalen om het vet er tussen te smeren. Kostte mij op straat een ruim uurtje om te doen.
 

Eduardo

Forumguru
Heeft iemand een foto van die silent-blocks ?? Dan weet ik waar ik zijn moet.
Voldoen siliconenspray of vloeibaar kettingvet ook ??
 
Over olie en vet zijn we wel uitgepraat vind ik. Siliconenolie of siliconenvet heeft (mijn) voorkeur; ongeacht het soort rubber. In de praktijk hebben mensen ook goede ervaringen met "gewoon" vet. Waar zitten de smeerpunten? Voorwiel verwijderen: Dan zie je een vrij dunne stang die onder de motorruimte in loopt (dat doet verder alleen de veel dikkere aandrijfas). De bijlage toont een duidelijke foto (de link ernaartoe was idioot lang). De verdikkingen op het rechte deel van de stang zijn de te smeren punten en zitten goed zichtbaar net onder het binnendeel van het spatbord stabilisatorstang.jpg . De stang komt er aan de andere kant weer uit. Aan beide zijden is hij via een stang met kogelgewrichten verbonden met de veerpoten van beide voorwielen. Hij dempt het rollen over de lengteas van de auto in bochten en stuurwielbewegingen. De stang wordt in bedwang gehouden door scharnierpunten die we in deze draad gemakshalve maar silent blocks noemen (maar er zouden net zo goed glij- of kogellagers kunnen zitten zonder vermeerdering van geluiden). In feite wordt rubber hier misbruikt als glijlager! Maar het is een goedkope en goede oplossing; maar soms wat gekraak dus. Positief is dat dat gekraak opvalt doordat de rest van de auto zo stil is geworden.... Succes
 
In de reacties die ik kreeg op dit door mij aangezwengelde topic stond dat siliconenspray op de rubber silent blocs spuiten slechts een paar maanden zou werken. We zijn nu drie jaar verder ..... geen gekraak meer gehoord.
Groet, Gerard
 

Mr_Margucci

Actief lid
Aan de hand van dit verhaal vandaag op de brug de draagarmrubbers bespoten met siliconen spray maar bij mij blijft bij elke drempel dat irritante gekraak uiterst hoorbaar.

Dus mijn vragen zijn nu ?

Gebruik ik wel het juiste middel ? Is de siliconen spray van WD40 bijvoorbeeld gewoon geschikt ?

Is er iemand met foto's van de gemonteerde gedeelten die men zou moeten smeren ?

Want ik heb het gevoel dat ik wellicht niet op de juiste onderdelen heb gesprayed.
 

Tees

Donateur
Behalve de draagarmrubbers (die herken je wel, de draagarmen zijn die lompe grote dingen waar je hele ophanging aan vast zit), wil het ook nog wel eens de stabilisatorstangrubbers zijn. Draagarmrubbers zijn er overigens 2 per kant, en als ik me goed herinner kraakt meestal de voorste (die iets minder in t zicht staat).
WD40 siliconenolie is overigens prima.
 
Dag. Ik heb al veel geschreven over soorten rubbers en de comptabiliteit met chemicaliën UV straling enzovoorts. Nu is WD-40 ter sprake gebracht. Ik zelf vind WD-40 meer iets voor mensen die met een smeermiddeltje hun hele huishouden smeren. En dat kan het spul ook. Het bevat echter geen druppel siliconenolie. Niet geschikt voor de smering van een aantal rubbersoorten. Dit even ter correctie. WD-40 werd begin jaren vijftig samengesteld door een chemicus als universeel waterverdringend, kruipend (dus) dun smeermiddel. Groet Gerard
 
Bovenaan Onderaan