Krakende rubbers?

De motor zelf is toch ook aan slijtage onderhevig? En op de motor krijg je wel garantie.

Het lijkt mij dat de rubbers niet al na 10 maanden versleten mogen zijn, tenzij je enorm veel kilometers hebt gemaakt.
 

MarcoO2

Forumguru
Op de slijtagedelen van de motor krijg je ook geen garantie, denk ik. En je kunt discussieren over de vraag of die rubbers versleten zijn als ze kraken, of dat het afgedaan kan worden als een producteigenschap.
 
Krijg je geen garantie op slijtage onderdelen van de motor?

Houdt dit automatisch in dat geen enkele van alle bewegende onderdelen van de auto onder garantie vallen?

Zou wel apart zijn, lijkt mij zo. Je verwacht een deugdelijk product, maar als een bewegend (slijtend) onderdeel defect raakt, binnen garantietermijn en -kilometrage, dan mag je zelf gaan betalen?
 

MarcoO2

Forumguru
Ik citeer uit de folder:

Aanspraak op garantie is tevens uitgesloten indien de oorzaak van het defect
het gevolg is van:
• Onderhouds- en reparatie-werkzaamheden die niet bij een offciele
Škodavestiging zijn uitgevoerd.
• Verwaarlozing en/of gebrekkig onderhoud.
• H et niet volgens de fabrieksvoorschriften onderhouden van de auto
(zie hiervoor uw voertuigdocumentatie)
• Oneigenlijk gebruik of overbelasting
• H et deelnemen aan autosportevenementen, bijv. rally’s en races
• H et gebruik van niet originele Škoda onderdelen
• Veranderingen aan de auto die zonder toestemming van de fabrikant zijn
uitgevoerd.
• Invloeden van buitenaf
• N ormale slijtage.

en, relevanter:

Normale slijtage
Slijtage aan rem- en koppelingsvoering, remblokken en schijven, banden, ruitenwisserbladen,
enz. vallen niet onder de garantie. Ook wordt vroegtijdig slijten
van motor of delen daarvan, als gevolg van onderhoud dat niet volgens de
fabrieksvoorschriften is uitgevoerd, niet onder garantie vergoed. Hetzelfde geldt
bij voortijdige onderdeelslijtage die terug te voeren is op omstandigheden als
hiervoor genoemd, alsmede abnormale rij- en bedieningsstijl.

Of slijtage onder garantie wordt vergoed, hangt dus af van de omstandigheden van het geval.
 
Hmm, erg opmerkelijk. Een en ander is ook weer voor veel verschillende uitleg vatbaar en multi-interpretabel.

Lief zijn tegen de dealer dan maar, en hopen dat hij het ziet zoals ik het zie: een onderdeel zoals dit zou niet binnen deze termijn versleten moeten zijn, ook al is het een bekend 'Skoda-euvel' en zou mijns insziens binnen de garantie moeten vallen. Benieuwd wat de dealer gaat zeggen.
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, dat is altijd zo als je praat over algemene voorwaarden of garantiebepalingen. Dat is altijd casuistisch.

Succes met lief zijn bij de dealer ;) en ik hoop voor je dat hij een beetje soepel is!
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou zeggen, dat uitlubberde rubbers onder normale slijtage vallen. Dat vind ik wel zo normaal. Ja, een motor slijt ook, dus na 5 ton moet je niet aankomen met: hij doet het niet meer. Dat een motor na 5 ton op / versleten is, is eigenlijk volgens verwachting / normaal. Als dat na 10.00km al het geval zou zijn, is het wat anders; dan betreft het immers geen normale slijtage.

Het kraken van de rubbers is denk ik idd een producteigenschap die je als vervelend kunt ervaren, maar het product zelf is niet kapot. Het doet wat het moet doen. Het is geen doffe verlichting ofzo (hij moet goed en fel schijnen, maar doet dat niet) - ik zeg maar wat...
 

Ridley

Forumguru
Als de mijne na 10 mnd gaan kraken en de dealer doet er niets aan, rij ik de Faab door de raam de showroom in! Dan mogen ze hem houden. Al schat ik in dat mijn dealer geen discussie aan zou gaan met me.
 

Chatslet

Forumguru
Als de auto 10 maanden oud is, is het inderdaad niet normaal als de rubbers dan al op zijn. Dit zijn zaken die pas na iets van 7 jaar vervangen moeten worden.
Piepen en kraken na 10 maanden, tja hangt er van af, we hebben een strenge winter gehad en met al die pekel bende kunnen de rubbers inderdaad wel een beetje opdrogen. Of het zelf inspuiten/invetten de garantie doet vervallen? Tja, valt dat onder onderhoud wat je alleen door de dealer mag laten doen? Je vult toch ook zelf je motor olie bij? Dat is ook onderhoud, ik zie niet in waarom je zelf geen rubbers in zou ogen vetten.
Aan de andere kant, bij een auto van 10 maanden oud zou je verwachten dat de dealer hier wat aan doet en je in ieder geval serieus neemt als klant. Dat lijkt me bij deze dealer niet het geval. Voor mij reden om de auto bij een andere dealer te laten onderhouden.
 

MacManiac78

Forumguru
Tja... als je fijn even een stukje door de showroom rijdt en iemand gooit dan nog eens even een barkruk naar je auto, dan zou ik die persoon ook meteen achterna rijden.:xyxthumbs:
 

Chatslet

Forumguru
Ligt er aan hoe gelukkig je met je auto bent. Dat ik mijn huidige auto had gekocht was ik 2 maanden later en ruim 2000 euro aan (gevaarlijke) gebreken verder terwijl de verkoper niet thuis gaf ook in staat om die even van voor naar achter door zijn showroom heen te rammen. Ik heb het natuurlijk niet gedaan maar een barkruk op de auto had mij dan niet echt kunnen boeien.
 

bluskabouter

Forumguru
UP-DATE:

vandaag de eerste beurt gedaan met onze fabia.
gelijk vermeld dat het kraken nog steeds niet weg was.
nadat de monteur de nodige handelingen van de beurt had uitgevoerd samen een proefrit gemaakt.
en wat schertst mijn verbazing.... GEEN gekraak meer te horen.
waarschijnlijk doordat de auto "uit"de veren is gekomen tijdens het omhoog gaan op de brug zij de rubbers zich gaan zetten.
tot op heden geen gekraak te horen, met de monteur afgesproken dat als het zich weer voordoet ga ik terug.
 

piair1982

Forumguru
Bij mij zijn de rubbers ook vervangen. Twijfel alleen even of het de stabilisatiestang rubbers waren of de aanslag rubbers bij de voor veren.

Anyway, probleem heb ik al meer dan een jaar niet meer gehoord na de vervanging van de rubbers.

Mijn garage vertelde wel dat dit een ander type rubber is die minder snel kraakt....
 
Bovenaan Onderaan