Krakende rubbers?

bluskabouter

Forumguru
hallo forumleden:

wie herkent dit?

als ik een drempels of een klein kuiltje meepak, uiteraard met een lage snelheid, hoor ik waarschijnlijk linksvoor een tik/klap/kraak geluid.
ik heb dit bij de dealer aangekaart en hun reactie was: hebben zoveel skoda`s, kan wel de rubbers gaan vervangen maar over een jaartje heb je dit weer.
ben er zelf niet van overtuigd dat het i.d.d. de rubbers zijn,daarnaast is de auto bijna 10 maand oud en het stoort mij, je hebt per slot van rekening geen nieuwe auto gekocht om rond te rijden met een kraak.

wie heeft hierop een antwoord wat het kan zijn of heeft dit ook geconstateerd aan zijn/haar fabia II?

b.v.d.
 

bluskabouter

Forumguru
misschien niet de juiste woorkeus gebruikt, maar bij invoeren van krakende rubbers gaf hij geen overeenkomst.
 

MarcoO2

Forumguru
Da's heel raar, want als ik alleen de twee woorden "krakende rubbers" invoer, krijg ik 270 resultaten!
 

bluskabouter

Forumguru
kunnen de gemonteerde hulpveren, ( eigen zijn het vervangende veren want de originele kreeg ik mee) invloed hebben op de rubbers?
 

MarcoO2

Forumguru
Dat lijkt mij niet, ik kan tenminste niet verzinnen welke invloed dat zou kunnen zijn.

Heb je de zoekresultaten nu inmiddels wel gevonden?
 

Jasper02

Banned
Even de rubbers van je stabilisator stang lekker knspuiten of vervangen... Of eraf halen en jn een bakje vet leggen...
 

turboturbo

Forumguru
Bij mijn Fabia I moesten de draagarmrubbers vervangen worden voor de APK. Ik had ze tot die tijd nog nooit gehoord. Nog geen 3 maanden nadat de nieuwe erop zaten, hoor ik ze regelmatig kraken. Vooral bij lage snelheden en drempels. Het lijkt vooral bij bepaalde weertypen erger te zijn. Bij vochtig weer (dus niet bij lage temperaturen of per-se regen, maar ook op warme vochtige dagen bijvoorbeeld) hoor ik ze vaak goed.
Is idd een bekende kwaal bij VAG auto's, helaas, wat ik er zo van lees.

Echter de Opel Astra (2004) van mijn broer heeft het nog veel erger, kwam ik een paar weken geleden achter.... Dus het treft niet alleen het VAG concern denk ik...
 

Jasper02

Banned
Mijn vectra gts uit 2004 ook haha... Daarom ken ik dit probleem. Het is verder niks ergs.. Alleen klinkt het niet lekker. Vervangen kan je blijven doen... Gewoon lekker invetten af en toe.
 

Max5

Senior Member
Dat lijkt mij niet, ik kan tenminste niet verzinnen welke invloed dat zou kunnen zijn.

Heb je de zoekresultaten nu inmiddels wel gevonden?

Als je zoekt op krakende rubbers in de Fabia, vind je ze vooral in de Fab1.
En daar mogen ze wat mij betreft blijven! :winkie:
 

MarcoO2

Forumguru
Dat klopt, het is vooral de Fabia 1 en de Octavia II. Maar de oplossing is vaak wél hetzelfde.
 

turboturbo

Forumguru
pssst... rubbers van de Seat Ibiza (cupra) of VW Polo gebruiken! (tip die uit de andere draadjes naar voren komt voor de Fab I) Mogelijk zijn deze onderdelen bij de Fabia II en de nieuwere Ibiza's / Polo's ook wel uitwisselbaar.
Als ik het tijdig geweten had..... iets met koe in z'n reet enz.. maar dat ga ik volgende keer ook doen.
 

Chatslet

Forumguru
Het is echt het weer dat ze laat kraken, is bij alle auto's zo. Op den duur drogen ze uit en gaan ze scheuren zodat ze vervangen moeten worden. De enige oplossing is inderdaad goed vet houden, dus regelmatig in vetten.
 

turboturbo

Forumguru
Dat vet houden, kan je bijv. van buitenaf (als je je stuur even helemaal links en rechts uitslaat) er een beetje bij om er bijv. iets op te spuiten? En wat is dan 'goed'? WD40? Siliconen?
 

Chatslet

Forumguru
Hangt af van de auto maar meestal kun je er aardig bij. Anders even naar een hobby garage rijden daar kun je voor 10 euro een brug huren voor een half uur of een uur. Meer dan 10 minuten ben je sowieso niet bezig. WD40 kun je beter niet doen, dat is namelijk een kruipolie en rubber + olie is geen goede combi. Siliconenspray zou ik ook niet doen want dat gaat als een gek piepen en kraken als of je met ballonnen over elkaar wrijft. Probeer het hier maar eens mee: Valma Rubber spray - 250ml : VT0110 Carclean.nl
 

MacManiac78

Forumguru
Mag ik jullie tippen door in het vervolg de standaard rubbers te laten vervangen voor Polyurethane. Dit gaat een levenlang mee, piep en kraakt niet, droogt niet uit, scheurt niet. Het komt uit de autosport om het onderstel zo stijf mogelijk te krijgen en te houden.

Powerflex is een bekende fabrikant.
 

bluskabouter

Forumguru
Het is echt het weer dat ze laat kraken, is bij alle auto's zo. Op den duur drogen ze uit en gaan ze scheuren zodat ze vervangen moeten worden. De enige oplossing is inderdaad goed vet houden, dus regelmatig in vetten.

ik wil met alle plezier de rubbers invetten/inspuiten maar de auto is bijna 10 maand oud,dus nog vol in de fabrieksgarantie, vindt dat skoda hier ondertussen al een oplossing voor kon bedenken gezien het feit dat er vanaf fabia I dit probleem zich al voor doet.
auto is nieuw gekocht en als ik nu in de weer ga met allerlei spuitspray en ik heb straks voordat de garantie afloopt problemen met de rubbers dan gaan ze waarschijnlijk zeggen: ja eigen schuld, je hebt eigenhandig dat of dat spul gebruikt.
 

turboturbo

Forumguru
en ik heb straks voordat de garantie afloopt problemen met de rubbers dan gaan ze waarschijnlijk zeggen: ja eigen schuld, je hebt eigenhandig dat of dat spul gebruikt.
Ik geef je 100% gelijk. Laat hen maar spuiten. Maar vergeet niet dat als de rubbers vervangen moeten worden binnen de garantieperiode, ze gerust kunnen zeggen, 'ja, dit is een slijtage onderdeel, dat is normaal, en valt niet onder fabrieksgarantie'....
 
Bovenaan Onderaan