Krakende deur en andere klachten.

FreekDW

Nieuw lid
Dat is apart. Bij de vorige generaties Fabia was de vering meer op comfort afgestemd dan de Polo of Ibiza van dezelfde generatie.
Ik voel toch elke oneffenheid in de weg redelijk goed. Het rijgevoel doet me een beetje denken aan dat van een Mini.
 

Pindasaus

Forumguru
Het hangt er ook maar net van af wat je vergelijkingsmateriaal is. Mogelijk had je hiervoor een grotere auto of misschien een wat oudere met versleten schokdempers?

Eventuele grotere velgen (= lagere banden) helpen ook niet mee met het comfort.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Het scheelt ook idd aan de banden en de afmetingen van de banden.
De F1 en F2 vond ik idd comfortabeler dan de F3. Maar daar had ik een andere maat onder.
Overigens was ik daar vrij snel aan gewoon geraakt.
Nu vind ik de Scala met standaard velgen weer meer comfortabel, een limousine meer.
 

FreekDW

Nieuw lid
Oei, ik haal mijn Fabia 4 komende vrijdag op, ik hoop zonder kraakjes en piepjes.
Dag Citigo,

Hoe is het bij jouw Fabia? Hopelijk geen kraakjes?

Bij mij is het probleem helaas weer helemaal terug. Ik heb opnieuw contact opgenomen met de dealer.
 

CITIGO

Senior Member
Nu een paar dagen mee gereden, geen kraakjes, ik ben er erg blij mee, voor het eerst een automaat wat me erg goed bevalt. Toch een vooruitgang met de fabia 3, dit is een wat meer completere en forsere auto.
 

FreekDW

Nieuw lid
Onnodig citaat, verwijderd!
Fijn om te horen dat bij jou alles oké is.

Hoor je helemaal niks van geluiden? Ik hoor naast krakend plastic ook vaak iets rammelen. Ik vermoed ofwel de hoedenplank achteraan, ofwel de deur rechts achteraan.

Ik kan eerlijk gezegd moeilijk inschatten wat aanvaardbaar is. Ik kom van een redelijk goed uitgeruste Volvo. Daar rammelde werkelijk niets, ook niet op een wat slechter wegdek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

CITIGO

Senior Member
Ik weet niet waar je woont, anders zou je eens met mij mee moeten rijden.
Ik woon in Drenthe
 

FreekDW

Nieuw lid
Bedankt voor het aanbod, maar dat is een beetje ver. Ik woon in België :D

Maar eigenlijk heb ik al vergelijkingsmateriaal. In de testwagen rammelde of kraakte eigenlijk helemaal niks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

CITIGO

Senior Member
Hallo Freek, Hoe gaat het nu met je Fabia, ik rijd er nu 3 weken in en het bevalt me uitstekend, geen gerammel of gedoe. Alleen in het begin wat problemen gehad met het koppelen van de telefoons, koppelde soms wel en soms niet met allerlei uitval van hulpsystemen, heeft zich in de loop van de tijd zelf opgelost. Gaat nu prima. Krijg er dinsdag all season banden onder.
 

FreekDW

Nieuw lid
Fijn dat het bij jou wel allemaal oké is. Stemt me hoopvol dat het bij mij op termijn toch ook in orde moet komen. Want helaas, mijn Fabia is na amper een week weer beginnen kraken. Ik moet er binnenkort weer mee naar de dealer.
 

moek

Lid
Bij kraakt soms het midden console… soms wel soms niet… snap wat je bedoelt, rete-irritant.

Radio wat harder :cheer:
 

jt kia

Lid
Bij onze nieuwe Fabia Business Edition helaas precies hetzelfde geval, als je zachtjes over een klinkerweg rijd, of stapvoets in parkeert in carport, waarbij de straat wel iets scheef ligt, kraakt het echt niet normaal, vind het persoonlijk heel jammer. (vorige 3 Fabia s nooit gehad)
Ga kijken of het erger word of minder.
Vind persoonlijk ook bij de nieuwe Fabia heel weinig achteruitrijverlichting, als je in echt donker op vreemde plek parkeert zie je bijna niets, helaas ook geen camera door chip tekort .
Je hoef ook niet in de rechtse kant van kofferklep te kijken of je daar nog iets kan aansluiten van verlichting voor achteruit, want er zit helemaal niets om eventueel iets aan te sluiten, is een compleet nep achterlicht rood/wit.
De allereerste Fabia Business Edition modellen bij de dealer hebben ook de prachtige led strip doorlopen in deze lamp, maar heeft onze helaas ook niet gekregen, en er zit ook geen stroomdraad om in toekomst alsnog led achterlicht aan te sluiten.
Er is veel (weg) bezuinigd, op een totaal toch veel duurdere Fabia, dan de vorige Fabia.
Auto rijd goed, maar deze dingen zijn wel jammer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vind persoonlijk ook bij de nieuwe Fabia heel weinig achteruitrijverlichting
Dat was bij de vorige Fabia (2 dus) al volledig kl*te: een soort van sigarettepeukje in het rechter achterlicht waarvan het effect zeker in de linker buitenspiegel totaal onzichtbaar was. Reden voor mij om op de achterklep 2 vierkante LED-armaturen van ca. 8x8 cm te laten monteren als extra achteruitrijlampen. In 24V-uitvoering zitten die ook wel op vrachtwagens.
Dát gaf tenminste licht - en dat een aantal medeforummers dat niet zo mooi vonden ;) (en dat ook in allerlei toonaarden lieten weten) speelde geen rol in de besluitvorming. Jaren plezier van gehad: "form follows function", niet andersom...
 

jt kia

Lid
Update over kraken van onze Fabia,
Heb vandaag nog iets geprobeerd, voor dat ik volgende naar dealer zou gaan.
Heb de deurrubbers in vaseline gesmeerd, wat ik altijd doe voor de winter, maar hij kraakte daarna nog steeds, en heb toen
aan buitenzijde aan bovenkant van alle 4 de ramen geduwd, en hoorde toen hetzelfde gekraak, alleen buiten hoor je het minder dan binnen,
Dus bovenste rubbers die sluiten onder dakrand iets ingesmeerd, en het probleem is echt helemaal weg.
werd er al beetje verdrietig van waarom deze Fabia zo giga kraak geluid maakte bij iets schuine hoogjes of klinkerwegen.
Dus bij mij is flink gekraak helemaal opgelost, in eigenlijk heel klein beetje werk.
Heel blij mee, misschien heeft iemand wat aan deze tip.
 

Bijlagen

  • 20221105_160604 raamrubber.jpg
    20221105_160604 raamrubber.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 26
Bovenaan Onderaan