Krakende deur en andere klachten.

FreekDW

Nieuw lid
Hallo iedereen,

Ik heb sinds juli een nieuw Fabia. Ik keek enorm uit naar de levering maar helaas doken er vrijwel onmiddellijk enkele problemen op waardoor het plezier om met een nieuwe auto te rijden de kop werd ingedrukt.

Eén van de problemen is dat de auto kraakt. Ik heb de indruk dat het van de linker achterdeur komt. Het gaat om krakend, wringend geluid. Ik hoor het als ik optrek of een bocht neem. Het gaat dus niet om trillinggeluiden door bijvoorbeeld slecht wegdek. Het gekraak is er ook als ik over perfect asfalt rijd. Het klinkt alsof er ergens plastic wringt en zijn weg zoekt wanneer ik een bocht neem op vertrek aan een verkeerslicht.

Ik vond op dit forum een aantal gelijkaardige verhalen maar die gaan meestal over gekraak bij het dichtslaan van de deuren of door tegen een deur aan te leunen. Dat is bij mij niet het geval.

Vorige vrijdag ben ik er mee naar de dealer geweest. Die liet weten dat het probleem opgelost is, maar toen ik er op de parkeerplaats mee vertrok hoorde ik het gekraak al meteen weer. Erg jammer en vervelend.

Iemand hier ervaring mee?
 

Thijs4motion

Forumguru
heb je het al gelijk weer gemeld, persoonlijk was ik het parkeerterrein niet afgereden.
komt het geluid ook voor met meerdere mensen in de auto, anders zou ik zeggen laad de auto vol met mensen
en ga een rondje rijden om het geluid te lokaliseren


het lijkt mij raar dat je body beweegt bij optrekken\bocht maken.
is het geen deurpaneel wat klem zit?
 

Cordoba

Forumguru
Stap eens achterin en probeer of je het geluid stilstaand kunt reproduceren: bijvoorbeeld door aan de deurgreep te trekken (naar binnen, naar achteren/voren, naar onder/boven).
 

FreekDW

Nieuw lid
Een auto hoort niet te kraken, en zeker een nieuwe niet. En wat zijn de andere problemen?
Ik heb problemen met de wireless Carplay. De verbinding is soms instabiel of valt volledig weg. Hier zegt de garage dat het moeilijk uit te maken valt of het aan de auto ligt of aan mijn telefoon Ik koop dit najaar sowieso nog een nieuwe telefoon dus wacht nog even af.

Voorts zijn er problemen met de parkeersensoren vooraan. Die zijn nageplaatst en de dealer heeft hier een externe firma voor ingeschakeld. Ik moet die sensoren met een tijdelijk knopje manueel inschakelen. Er is mij beloofd dat dit nog in orde wordt gebracht maar het duurt allemaal wat lang.
 

FreekDW

Nieuw lid
heb je het al gelijk weer gemeld, persoonlijk was ik het parkeerterrein niet afgereden.
komt het geluid ook voor met meerdere mensen in de auto, anders zou ik zeggen laad de auto vol met mensen
en ga een rondje rijden om het geluid te lokaliseren


het lijkt mij raar dat je body beweegt bij optrekken\bocht maken.
is het geen deurpaneel wat klem zit?
Ik heb de auto ook laten staan, maar ze vinden blijkbaar geen oorzaak. Ik kreeg vandaag ook iemand aan de telefoon die zei dat ze het gekraak zelf niet (meer) horen.

Het probleem is erg gelijkaardig als dit: https://www.skodaforum.nl/forum/i/krakende-voordeuren-yeti.18112/

Ik heb die link ook doorgestuurd naar de dealer en hoop dat ze snel een oplossing vinden.
 
Laatst bewerkt:

FreekDW

Nieuw lid
Stap eens achterin en probeer of je het geluid stilstaand kunt reproduceren: bijvoorbeeld door aan de deurgreep te trekken (naar binnen, naar achteren/voren, naar onder/boven).
Het is echt typisch plastic geluid. Als je tegen het plastic van de deurbekleding drukt heb je het al. Het gekke is dat het echt ‘wringt‘. Ik hoor het vooral als ik bijvoorbeeld van een drempel rijd, bij lage snelheid een bocht neem, ergens inparkeer, etc.
 

Cordoba

Forumguru
En als je in de auto zit, en aan de buitenkant drukt er iemand tegen het portier, dan kraakt het ook? Het lijkt in elk geval alsof er iets net niet helemaal op zijn plaats zit gemonteerd.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Na 3 probleemloze Fabia's vind ik het verschrikkelijk te lezen dat ook dit model blijkbaar niet ontkomt aan problemen.
Skoda lijkt wel de verkeerde weg ingeslagen te zijn, jammer.
Waarom zijn de parkeersensoren aftermarket? Kon dat niet af fabriek geleverd worden zoals op andere modellen?

Sterkte.
 

Fabia 123

Forumguru
@FreekDW
Problemen met CarPlay komen hier op het forum zeer regelmatig voor, dus ook bij andere modellen van Skoda.
Probeer een ander merk telefoon.
Soms weten verkopers van auto's ook goed te vertellen welke telefoon wel of niet bij een auto past.
Parkeersensoren (af fabriek) aan de voorkant heb ik ook op mijn Fabia 3 en het werkt altijd prima. Het kan dus wel.

Het lijkt erop dat Skoda maar eigenlijk VAG terug gaat naar de oostblok kwaliteit uit de vorige eeuw.
 

FreekDW

Nieuw lid
Na 3 probleemloze Fabia's vind ik het verschrikkelijk te lezen dat ook dit model blijkbaar niet ontkomt aan problemen.
Skoda lijkt wel de verkeerde weg ingeslagen te zijn, jammer.
Waarom zijn de parkeersensoren aftermarket? Kon dat niet af fabriek geleverd worden zoals op andere modellen?

Sterkte.
Omdat het een wagen uit voorraad is. Ik wist alleen niet dat de sensoren door een externe firma geplaatst zouden worden, die blijkbaar niet over alle nodige info beschikt om de sensoren optimaal te laten werken in de nieuwe Fabia.
 
Laatst bewerkt:

FreekDW

Nieuw lid
En als je in de auto zit, en aan de buitenkant drukt er iemand tegen het portier, dan kraakt het ook? Het lijkt in elk geval alsof er iets net niet helemaal op zijn plaats zit gemonteerd.
Dat kan ik nu even niet testen omdat de auto bij de dealer staat. En ik hoop eerlijk gezegd dat als ik ‘m terug heb het probleem ook gewoon opgelost is.
 

Okki

Donateur
Ik had bij een auto dat de neerklapbare achterbank niet goed in het mechanisme zat (beugel en klem), misschien zoiets?

Maar, als-tie straks weer piep en kraakvrij op de oprit staat...fototje zou wel leuk zijn van zo'n Fab Four
 

Fabia 123

Forumguru
Op het Duitse Skoda forum staat ook een rammelende Fabia 4, en ook een met een los rempedaal.
Zijn dat kinderziektes of is er meer aan de hand?
 

EdK

Forumguru
Zijn dat kinderziektes of is er meer aan de hand?
Dit kan een gevolg zijn van problemen van onderdelen en dat men deels bouwt en dan de wagen op parkeerterrein zet en als dan de spullen er weer zijn deze af te bouwen.
Dan ga je dingen vergeten omdat na een maand of langer men niet meer precies weet wat wel en niet is gedaan.

En zou theoretisch naar voren moeten komen tijdens de eind controle !! maar als de kraakjes dan niet gehoord worden tsja dan kun je deze ook niet verhelpen.
Maar een rem pedaal dat los zit dat is de eind controle doorgekomen, is daarna op een trein of trailer gezet zonder te remmen !?
Bij duitse PON aangekomen en daar hebben ze blijkbaar ook niet geremd, en vandaar naar de dealer die dan ook nog een proefrit heeft gemaakt naar buiten en blijkbaar ook niet geremd....
Tsja grote blunder waar ik er vanuit ga dat die toch echt is gemaakt bij die dealer
 

hemi24

Forumguru
Iemand hier ervaring mee?

Bij mijn Kodiaq begon de bestuurdersdeur op een gegeven moment ook te kraken. Soortgelijk als wat jij beschrijf, bij het nemen van bochte/rotondes en op- en afrijden van inritten.
Ik heb het gemeld bij de 90k service en toen ik de auto weer ophaalde was het geluid weg; dus mijn dealer wist blijkbaar wel wat ze eraan moesten doen…
 

EdK

Forumguru
Moet je wel vertellen dat je gehoorbeschermers van je dealer hebt gehad @hemi24 ......

Maar goed zoals wel meer besproken, een kraakje kan op gehoor van links komen maar rechts zitten !
Of zoals ik in de bedrijfswagen had met een resonantie die ik maar niet kon vinden, en me collega daarna een koffie lepeltje vind die lag te resoneren.
 

FreekDW

Nieuw lid
Ik heb mijn Fabia sinds vandaag terug. Ze hebben de beide achterdeuren gesmeerd. Ik weet niet met wat. Het gekraak is voor 80 procent weg. Ik moet toegeven dat wanneer ik het nu nog hoor dat wellicht komt omdat ik er nu natuurlijk ook extreem hard op let.

Volgens de dealer is er trouwens niets meer wat ze nog kunnen doen.

Ik ga het de komende dagen nog wat opvolgen, maar ik vermoed dat ik er wel mee zal kunnen leven zo. Ik hoorde het tijdens de terugrit alleen nog een beetje bij het binnendraaien van mijn garage, maar bijna niet meer in bochten of bijvoorbeeld op een rotonde.

Blijft al bij al toch een gek verhaal. Mijn vertrouwen in Skoda heeft toch een ferme knauw gekregen. Ik houd mijn hart een beetje vast voor de toekomst. Laat ons hopen onterecht.

Toen ik even moest wachten bij de dealer ben ik ook eens in een VW Polo gestapt. Het verbaasde me hoe weinig die qua afwerking verschilt met de Fabia. Ik had het interieur bij de Polo veel superieurer verwacht, maar behalve een kwalitatiever dashboard in zachte kunststof is hij met dezelfde harde plastic materialen afgewerkt als de Fabia. Een mens moet wel gek zijn om een paar duizend euro meer neer te leggen voor een Polo.

Ik zit in mijn Fabia wel nog met een trilgeluid rechts achteraan, ik vermoed aan de hoedeplank. Dit is evenwel zo’n typisch geluid dat je alleen hoort als je over een slecht wegdek of een hard obstakel rijdt. Ik weet niet in welke mate je op dat vlak echt streng mag zijn? De Fabia is ook redelijk hard afgeveerd. Ik had er wel melding van gemaakt bij de dealer maar ook aangegeven dat het gekraak voor mij een veel groter probleem was. Ik denk dat ze zich dan ook daar alleen op gefocust hebben.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
zit in mijn Fabia wel nog met een trilgeluid rechts achteraan, ik vermoed aan de hoedeplank.
ach zal ook wel een lik vet oid zijn om het op te lossen...

Volgens de dealer is er trouwens niets meer wat ze nog kunnen doen.
Tsja dat is ook een opmerking waar je ergggg veel aan hebt...
Sorry hoor er zitten maar 3 wielen onder maar meer kunnen we er niet van maken....

Maar men weet blijkbaar donders goed dus wat het gekraak veroorzaakt als men zo een opmerking maakt.
En ga er maar van uit dat als de oplossing is uitgewerkt dat je gekraak weer terugkomt.
Dus hou het zeker in de garantietijd GOED in de gaten en komt terug, dan zelf ook weer terug. Want dit hoort gewoon niet !!
 
Bovenaan Onderaan