EML

Lid
Kon het niet vinden via de zoekopties...

Probleem:
Sinds de koude nachten heb ik iedere ochtend dat de motor niet wil doortrekken, dit merk je vooral wanneer je in wilt voegen op de snelweg. Wil ik naar de 100/120 toe dan moet ik dat heel voorzichtig doen, anders stottert de motor enorm. Het lijkt er dan op alsof je op de laatste druppels brandstof rijdt. Heel rustig gasgeven en vroeg doorschakelen voorkomt het gestotter, maar een hogere snelheid dan 100kmpu zit er in de eerste 10/15 minuten niet in. Na een kwartiertje rijden is het euvel weg. Dan rijdt (en trekt) ie weer als vanouds.

Betreft een 2.0 TDI combi met 170 PK handgeschakeld.

Herkent iemand dit probleem?
 

EML

Lid
Ok, daar had ik nou niet aan gedacht. Goede tip. Ik zal sowieso even langs een garage moeten, maar dan zou dit als tip goed kunnen helpen. Dank je hiervoor.
 

Cordoba

Forumguru
@willemk Waarom zou de luchtmassameter het dan bij warme motor wel goed doen? Mijn ervaring met een LMM met kuren is dat het volstrekt onvoorspelbaar is, en niet reproduceerbaar wanneer ie kuren heeft (voordat ie er definitief mee stopt), soms bij warme, soms bij koude motor, en ook zowel bij hoge als lage toerentallen kan ie ineens uitvallen.
 

EML

Lid
Kom er overigens net achter dat bij een koude net gestarte motor, het toerental simpelweg niet boven de 2500 toeren wilt komen. Het zal wel iets van een "beveiliging" zijn. Althans zo komt het bij mij over. Alsof er simpelweg niet meer brandstof in gespoten mag worden totdat de motor even heeft gedraaid... klopt dit?
 

oco1979

Forumguru
Kom er overigens net achter dat bij een koude net gestarte motor, het toerental simpelweg niet boven de 2500 toeren wilt komen. Het zal wel iets van een "beveiliging" zijn. Althans zo komt het bij mij over. Alsof er simpelweg niet meer brandstof in gespoten mag worden totdat de motor even heeft gedraaid... klopt dit?

Bij stilstand zal deze niet over de 2500tr/min gaan.

Ga deze bij het rijden ook niet over de 2500tr/min ?

Dan zit je in "Noodloopfunctie" laten uitlezen en kijken welke foutcodes er voor de dag komen.

Gelieve de foutcodes hier even te melden.
 

oco1979

Forumguru
Als deze niet boven de 2500tr/min ga bij het rijden is dat met mijn ervaring ALTIJD noodloopfunctie.

Bij deze zou er ook een lampje moeten branden.

Deze functie is dat je veilig op je bestemming of garage kan geraken zonder dat de motor in de soep draait.

Als deze langzaam toch er over ga is het wat anders....
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Ik zou toch eerst de auto eens uit laten lezen. Niet iedere storing/afwijking geeft per definitie een noodloop of storingsmelding.
 

oco1979

Forumguru
Ik zou toch eerst de auto eens uit laten lezen. Niet iedere storing/afwijking geeft per definitie een noodloop of storingsmelding.

Noodloop is wel een gevolg van een storing.
Das meestal sporadische foutcode.
Waarom zou deze anders in noodloopfunctie gaan, omdat er iets niet klopt in de berekening.
 

Arjann

Forumguru
Dat klopt helemaal, noodloop is wel altijd gerelateerd aan bijv een turbo/egr storing én altijd een knipperend gloeispiraaltje. Heb je bijv een verstuiver die stuk is dan stottert de motor of houdt in, maar een noodloop heb je dan niet.

@EML heb je een storingsmelding gehad?
 

oco1979

Forumguru
Dat klopt helemaal, noodloop is wel altijd gerelateerd aan bijv een turbo/egr storing én altijd een knipperend gloeispiraaltje. Heb je bijv een verstuiver die stuk is dan stottert de motor of houdt in, maar een noodloop heb je dan niet.

@EML heb je een storingsmelding gehad?

Tis vooral omdat tpstarter verteld van 2500tr/min anders zou ik dat niet zeggen van noodloop.
Egr is best mogelijk.
Beter wachten tot tp wagen heeft uitgelezen.
 

EML

Lid
Krijg geen foutmelding. Het is nu het minder koud is ook veel sneller weg. Na twee minuten rijden kan ik gewoon weer "langer doortrekken".
Maar goed, ik moet binnenkort voor de APK, en de bekende software update, gelijk maar laten uitlezen. Ik zal de bevindingen van de Skoda dealer in Leiden/Voorschoten met jullie delen. Iig super tof dat jullie je ervaring posten mbt dit onderwerp. Thanks! :dankje:
 

Joske

Forumguru
Ik verdenk de EGR toch ook bij deze en dan in volgende situatie: EGR-klep zit vast in een vrij open positie waardoor de motor heel slecht opwarmt en je ook de rare fenomenen krijgt als je het gaspedaal vloert, dan moet een EGR klep namelijk sluiten. Ze moet ook sluiten bij stationair draaiende motor.

Feit dat de klep geen storing geeft op dashboard zou kunnen te wijten zijn aan het feit dat ze in een halfopen positie staat, dan geven ze niet altijd een melding namelijk.

aléja, het is maar een denkpiste natuurlijk :)
 

oco1979

Forumguru
Ik verdenk de EGR toch ook bij deze en dan in volgende situatie: EGR-klep zit vast in een vrij open positie waardoor de motor heel slecht opwarmt en je ook de rare fenomenen krijgt als je het gaspedaal vloert, dan moet een EGR klep namelijk sluiten. Ze moet ook sluiten bij stationair draaiende motor.

Feit dat de klep geen storing geeft op dashboard zou kunnen te wijten zijn aan het feit dat ze in een halfopen positie staat, dan geven ze niet altijd een melding namelijk.

aléja, het is maar een denkpiste natuurlijk :)

Kan me hier volledig bij neerleggen.

Gloeibougies kan ook zijn ?

Start deze onmiddellijk goed of eerder met veel rook en spuiteren ?

Gezien deze na een tijd toch doortrekt zal het geen noodloopfunctie zijn.

Als er geen foutmeldingen zijn, toch richting mechanische componenten kijken zoals de egr.

Via parameters kan je ook veel bekijken wat de EGR doe.

Laat je daarbij niet misleiden, inwendig de klep defect is kan soms goeie waarde geven maar toch niet ideaal.

Brandstoffilter al reeds vervangen.

Ter aanleiding van vorige week 2 mogen afslepen waar de brandstoffilter verstopt was.

Was in die ene week al de 11 in de garage met dat probleem(tis ne beetje koud geweest,amaai) was wel andere merk die ik nu niet zal vernoemen. ;)

Deze tanken wel bij witte pompen, kan dat iets mee te maken hebben ja, maar das een andere :ot: .
Blijven bij TP zijn probleem.:lezen:

Kan ook variabele turbo zijn die inwendig vervuild is en deze blijft wat haperen, roet is harder als het koud is,zoals deze in de egrklep ook van het zelfde probleem kan hebben.
 

Joske

Forumguru
Nokkenassensor kan ook de meest rare verschijnselen geven op een motorblok.. maar eerst eens laten uitlezen me dunkt
 
Bovenaan Onderaan