Koppelingspedaal blijft hangen.

redriver

Actief lid
Mijn vriendin belde net met de mededeling dat het koppelingspedaal halverwege blijft hangen (dus komt niet helemaal terug). Ze had de koppeling ingetrapt en toen contact uitgezet, maar dat lijkt mij niet de oorzaak. Dus ik zoeken op internet en daar vondt ik dit:

De oorzaak kan bij de koppeling zelf zitten. Misschien dat het druklager bij pedaal los halverwege blijft hangen op de prise-as. Dat vraagt demontage van de versnellingsbak om daarbij te kunnen en te herstellen.

Een andere oorzaak kan iets hydraulisch zijn.

Bij pedaal los moet de verplaatste koppelingsvloeistof weer terugstromen. Mogelijk dat dit stagneert in de hoofdkoppelingscilinder door inwendige vervuiling. De meest simpele ingreep met mogelijk ook het beoogde effect is de koppelingsvloeistof laten verversen en ontluchten. Mocht het verschijnsel dan nog altijd aanwezig zijn en er niets valt te zien aan het pedaal met toebehoren, zal demontage van de versnellingsbak onvermijdelijk zijn en de koppeling bekeken moeten worden.


Herkennen jullie dit evt als Octavia probleem ?
 

hemi24

Forumguru
Niet specifiek een probleem voor de Octavia, maar komt wel vaker voor.
Meestal is het de koppelingscilinder.
 

redriver

Actief lid
Denk dat ik de oorzaak al gevonden heb. Hoofdcilinder van de koppeling achter het koppelingspedaal lekt. Hulpcilinder is droog dus niet lek denk ik. Zal ik garage vragen wat dat kost voor reparatie
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

feestbeestzaandam

Senior Member
Denk dat ik de oorzaak al gevonden heb. Hoofdcilinder van de koppeling achter het koppelingspedaal lekt. Hulpcilinder is droog dus niet lek denk ik. Zal ik garage vragen wat dat kost voor reparatie
Mij is ooit verteld dat de cilinders ook intern kunnen lekken. Deze vakantie weer problemen gehad, 32 graden, veel koppelen en heuveltjes opeens niet meer kunnen schakelen en koppeling voelde losjes. Na stilstaan, motor uit en weer aan geen problemen meer.
 

redriver

Actief lid
Nou ik denk dat dat het probleem bij mij niet gaat oplossen. Ik heb achter/onder het koppelingspedaal gevoeld en bij de cilinder is het nat van de olie.

Vervolgvraag; klopt het dat het reservoir van de remvloeistof tevens het reservoir van de koppeling cilinders ( master en slave) is ? Als ik dus in het koppelingsdeel olie verlies dat dit invloed kan hebben op het remsysteem?
 

hemi24

Forumguru
Heeft geen invloed: de remmen worden gevoed uit het onderste deel van het reservoir.
Dus als je koppeling droog staat, zal er nog genoeg vloeistof in het reservoir zitten om een goede werking van de remmen te kunnen garanderen.
 

redriver

Actief lid
Dank voor je antwoord. Dus dat is gewoon remvloeistof ? Ik zal het peil controleren en evt.bijvullen .
 

redriver

Actief lid
Nu heb ik een offerte gehad van de garage welke bijna €400 bedraagt voor vervangen van deze cilinder. Ook heb ik gezocht op internet hoe deze zelf te vervangen. Ik verwacht het ook zelf te kunnen en ben dan nog geen €100 kwijt. In de manuals die ik vind wordt wel gesrproken over verschillende motorvarianten. Ik heb een 1.4 TSI met een 6 handbak. Hoe kom ik te weten welke motortype ik heb ?

Gearbox Manuals


Graag advies.
 

hemi24

Forumguru
Voorin je handleiding zit een sticker geplakt met de uitvoeringdetails van je wagen.
Daar staat o.a. ook de motorcode op.

Je kunt ook gewoon op je kentekenbewijs kijken; motorcode zit in de nummers verwerkt.
Onder “D2. Variant” als ik het goed heb.
 

redriver

Actief lid
Na afgelopen week besloten te hebben dat ik , na de zelfdiagnose, de reparatie uit ging besteden aan mijn lokale garage zojuist gebeld dat de Octavia weer gerepareerd is. Was inderdaad de hoofkoppelingscilinder. Wegens tijdgebrek heb ik deze klus dus maar uitbesteed. Beurt (alle filters , olie en bougies) wel zelf uitgevoerd omdat dat in delen gedaan kan worden op moment dat ik even niks te doen heb ;)
 

redriver

Actief lid
€ 367 incl. Waarvan €110 onderdeel, 2,5 uur werkplaatstarief en koppelingssysteem vullen + ontluchten.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik denk dat ik ook naar een universele garage ga, heb daar goede ervaringen met mijn peugeot van 15 jaar oud.
10 jaar in onderhoud en nooit een probleempje gehad.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
@feestbeestzaandam Als je auto geen problemen gaf kan je toch geen uitspraak doen over het probleem oplossend vermogen van de garage?
Ik bedoel, weinig problemen met de garage. Aan de auto maar 2 grote reparatie. Hij was duidelijk in uitleg hoe en wat en met de kosten. Uit eigen beweging had hij de oude onderdelen laten zien aan mij.
En bij kleine dingen goed advies over wel of niet vervangen/repareren.
 
Bovenaan Onderaan