Koppelen

van_der_P

Senior Member
Als het een hoog gierend geluid is, dan is het het druklager. Dat kan geen kwaad.
Van de andere kant je hebt nog garantie op de Fabia, dus zou ik er zo wie zo een opmerking over maken bij de garage. Laat ze het maar uitzoeken.
 

fabtdi

Lid
Hmmm.. Ik vrees dat dit mij bekend voor komt.
Uit mijn versnellingsbak komt ook het "fietsdynamo" / zagen geluid als ik het gas loslaat in een lage versnelling. Daarnaast heb ik ook regelmatig het probleem dat ik de achteruitversnelling niet zonder kraken/tandenpoetsen kan inschakelen. Ja, ik trap de koppeling bij het achteruit schakelen helemaal in. Bij het opschakelen is 80% voldoende om te kunnen schakelen.

Vandaag heeft de auto een beurtje gehad en heeft men er naar gekeken. Bij het ophalen van de auto kreeg ik de mededeling dat men het probleem aan de importeur had voorgelegd. Naderhand werd ik gebeld met de mededeling dat dit geluid niet normaal was (met name het probleem met de achteruit versnelling) en dat er dat de versnellingsbak uit elkaar moet voor controle en eventuele reparatie!!!

Operatie staat voor komende week gepland.
Ik kan niet zeggen dat ik er erg blij mee ben, maar het word door de dealer uitstekend geregeld.

Mijn advies, ga even langs bij de dealer. Hoef je je in elk geval geen onnodige zorgen te maken.

p.s. ook mijn "familie" auto is voor mij alleen, en ik ben er nog steeds blij mee.

Groet,
Fabtdi
 
En anders schakelen zonder te koppelen...met een goede timing is dat prima te doen! :yeah: Benzine makkelijker dan diesel overigens...
 

EdK

Forumguru


Dat is je wagen in de juiste toeren draaien en dan gewoon doorschakelen
Als je dit onder de knie hebt dan ratelt het zelfs niet
Mij is het met de wagen ook niet gelukt hoor , maar met de motorfiets deed ik het ook vaak op die manier !
 

fabtdi

Lid
Vandaag mijn auto weer van de dealer opgehaald.

Vanwege het kraken bij het inschakelen van de achteruitversnelling zijn de synchromeshringen vervangen. Was niet veel aan te zien, maar schijnt erg nauw te komen.

Daarnaast is voor de zekerheid de koppeling vervangen. Die schijnt ook het nodige voor de kiezen te kunnen krijgen bij de pogingen om in een onwillige versnelling te schakelen. Ik heb de koppelingsplaat gezien, maar die leek mij wel nieuw.

De dealer gaf aan dat men geen enkel risico wilde nemen en zeker geen zin in gezeur.

Ben er wel blij mee. Bak schakelt weer lekker en nu ook zonder kraken.

Groet,
fabtdi
 

ZeroNRG

Senior Member
De dealer gaf aan dat men geen enkel risico wilde nemen en zeker geen zin in gezeur.

Ben er wel blij mee. Bak schakelt weer lekker en nu ook zonder kraken.

Groet,
fabtdi


blijkbaar zijn er dealers die echt het zekere voor het onzekere kiezen, prettig!
nu afwachten of ze het goed gedaan hebben natuurlijk :xyxthumbs:
 

fabtdi

Lid
blijkbaar zijn er dealers die echt het zekere voor het onzekere kiezen, prettig!
nu afwachten of ze het goed gedaan hebben natuurlijk :xyxthumbs:

Tot nu toe wel,
Gisteren zo'n 500 km gereden (vooruit) en diverse keren de achteruit gebruikt en de bak schakeld perfect.
 
Bovenaan Onderaan