Koppelen

Kirsten

Senior Member
Ik hoor sinds een maandje een geluid zodra ik de koppeling in trap, dan draait er nog iets na, zo lijkt het tenminste. Ik kan het geluid niet echt thuis brengen, maar het is te vergelijken met een dynamo van een fiets. Anders kan ik het ook niet omschrijven.

Kent iemand het of weet iemand wat het kan zijn? Het is zeker twee maanden na mijn ongeluk ontstaan, dus daar kan het niet aan liggen.
 

nemo

Senior Member
;) grapjas.

Ik heb ooit wel eens gehoord dat het slecht is om je koppeling voor 100% in te trappen. Dus ik schakel altijd als ik tussen 80-90% zit. Maar ik heb er natuurlijk de ballen verstand van, dus.......!

Het klinkt eerder alsof er iets niet goed los komt, als er geluid is als je je koppeling helemaal ingetrapt hebt. Is je koppeling onlangs errrrg heet geworden? Ritje door de Gotthard gemaakt?

(leuke schermafbeelding trouwens)
 

Kirsten

Senior Member
Nee is niet grappig bedoeld, ik trap hem echt helemaal in, anders krijg ik hem niet in zijn versnelling. Als ik hem op 80% hou dan ga ik tandjes poetsen.
En ik heb er echt geen verstand van, vandaar mijn vraag.

Ik rij gemiddeld gezien ongeveer 200 - 250 km per dag, dus hij zou aan lange afstanden en een beetje doorrijden toch wel gewend moeten zijn.

Thanks, ik heb begrepen dat er teveel testosteron los kwam, dus nu ben ik een auto en geen vrouw meer (voor het zicht)...;)
 

nemo

Senior Member
Ahaa vandaar. Nou ik had een beetje hetzelfde probleem. Al dat roze daar konden die mannen ook niet zo goed tegen. Dus daarom nu maar een 'echte' foto van mijn wagentje.

Net kwam ik een collega tegen bij de supermarkt. We stonden elkaars auto te bewonderen en hij zei over mijn auto: "dat is een familie-auto!". Ja, dat heb ik echt nodig in mijn eentje!!

Maar over je koppeling. Ik heb alleen verstand van koppelingen als ze verbrand zijn. Maar volgens mij is er wel een testje voor je koppeling om hem te testen. Het was iets met 50 km/h gaan rijden, dan naar de hoogste versnelling en dan moest je naar de toeren kijken. maar wat er dan aan de hand was weet ik niet meer.

Misschien moeten de heren zich toch maar in dit dames-topic gaan mengen! (al bevalt mij dit ook best!!)
 

Kirsten

Senior Member
Girls rule...!!! Maar we weten te weinig over auto's.

Daarom wacht ik even tot een man zich hier in gaat mengen. Ik wil namelijk niet bij de garage aankomen met het verhaal "het klinkt als een dynamo van een fiets". Dat staat niet alleen enorm blond, maar ze kunnen er ook niks mee. Tijd om mee te rijden met een monteur heb ik niet, dus ik probeer maar wat meer informatie in te winnen.

Het is trouwens een familie auto :grin:, maar dat wil niet zeggen dat je er als vrijgezel niet in mag rijden natuurlijk.
 

Hetzer

Forumguru
Moet je de veer gewoon een beetje smeren, als het onder je motorkap vandaan komt is het dat armpje. Dan spuit je daar ff wat smeermiddel op, of rij even langs de dealer
 

Roco

Lid
( ff inmengen als dat mag...)

als je 80 % de kopp intrapt kun je niet schakelen....
(bij mijn motor ontkoppel ik bij opschakelen maar 30 % en das al voldoende)
het lijkt mij wel voorkomen alsof er rek in de kabel is gekomen oid en dat je niet ver genoeg meer kunt ontkoppelen.
100 % intrappen is maar krapaan voldoende...
ik zou zeker de garage opzoeken, want ALS er niet voldoende ontkoppeld wordt, slijt je nogal wat platen tegen hun wil .
Als je aangeeft een of ander geluid te horen, wil er vast wel een monteur mee om te luisteren op het moment dat jij zegt dat het geluid hoorbaar is.
en..
elk geluid is niet goed bij de koppeling !
 

Kirsten

Senior Member
Ik heb het zelfs zo erg gehad dat helemaal ontkoppeld al voor tandjes poetsen zorgde. Nu ik dit zo lees zal ik nog even een bezoekje brengen, met dit verhaal. Klinkt wat beter als het dynamo verhaal namelijk...
 

EdK

Forumguru
Heerlijk zo'n dames topic met ladytalk !!

Maar kirsten ik dacht dat de wagen net een beurt had gehad ?
Kijkt men dan niet naar een koppeling en de afstelling ??
Als ik mijn koppeling voor een 1/4 indruk kan ik al doorschakelen zonder de tandwielen af te bramen !!
Doet die delaer wel wat aan die wagen of kijken ze er alleen maar met een bak koffie naar ?
Misschien roep ik met het volgende iets te hard !! maar je wordt volgens mij flink gen##id bij die beun de h##s
Althans zo komt het bij mij steeds meer over als ik de berichten van je lees met zo'n relatief jonge auto !!
 

Bakkertje

Forumguru
Het geluid kan ook wel eens van je toplager afkomen. Dat is het lager dat aan het eind van de priesas (de as die door je versnellingsbak loopt om de drukgroep te bedienen). Kan volgens mij niet zo heel veel kwaad.
Hoever je het pedaal in moet trappen om te ontkoppelen is afhankelijk van de afstelling. Als je een kabel hebt om te ontkoppelen met een automatische afstelling, dan kan die wel eens versleten zijn. Mijn advies, vervangen doro een kabel zonder automatische verstelling.. Maar goed, het kan ook een hydraulische koppeling bediening zijn en hoe die afgesteld moeten worden weet ik eerlijk gezegd ook niet..
 

Kirsten

Senior Member
Ik moet zeggen dat ik niet weet waar men naar kijkt tijdens zo'n beurt, ik het boekje staat dat de olie moet worden vervangen, maar verder niets.
Ik weet niet of het met een kabel is of hydrolisch, dat de kabel versleten kan zijn lijkt me stug na zo weinig km's (maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit). Dat heb ik met mijn golf pas gekregen na 200.000 km. Dus je zou denken dat hij nog even heeft...
 

nemo

Senior Member
Hee heel ons topic is overgenomen door die mannen!

Maarre mag jij op je werk zomaar op een forum surfen?
 

Kirsten

Senior Member
Ik ben vrij vandaag, maar wordt helaas wel de hele tijd gebeld door mijn werk. Lang leve de amerikaanse beurs crisis!
 
Bovenaan Onderaan