Kofferbak verlichting YETI werkt niet

Fonzarelli

Nieuw lid
......
Maar je zou de diode er ook uit kunnen solderen en hem doormeten !
Als goed is moet hij via één kant doorlaten en via de andere zijde hem sperren ( dat is het streepje )
En dat is van plus naar min , en de rode meetpen op je universeelmeter is de PLUS... :pieker:
Dat snap ik. En getest. De diode is niet gesoldeerd. Is er zo uit. Omdraaien helpt helaas niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Fonzarelli

Nieuw lid
Ik heb op het Duitse forum gelezen dat als je de diode weghaalt en of een zwakkere/ sterkere lamp plaatst deze niet werkt?
 

EdK

Forumguru
Als die niet gesoldeerd is zit die dan wel goed vast ?
Maw maakt hij wel contact ??
 

Fonzarelli

Nieuw lid
De diode zit in 2 uitsparingen vast. Dus volgens mij wel. Ik kan m wel f vast solderen. Heb woensdag hier wel tijd voor. Wie weet…
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Captain Hook

Forumguru
Is de diode nog wel in orde?
Als je een multimeter hebt met diode-stand is dat heel eenvoudig te controleren...

En de diode? Dat is totaal niet kritisch, iedere gelijkrichter diode gaat hier wel werken. Iets uit de 1N4xxx serie is prima.
Die dingen kosten amper een paar cent.

En de connectors c.q. contactpuntjes gecheckt? Kabelboom naar dit lampje toe nog onbeschadigd?
 

Fonzarelli

Nieuw lid
Ik zal morgen de diode even testen. Ja de connector en contactpunten van de lamp getest, schoongemaakt met contactspray etc. Kabelboom is niet zomaar te checken. Ik heb eerst het kofferbakdeksel eraf gehad. Om het slot en openingsmechanisme na te kijken. (Breekt wel gvd een van de metalen klemmen af, dus moet sowieso op zoek naar materiaal.) Zijkant (links) van de bekleding waar de kabelboom van het kofferbak lampje zit niet los kunnen halen. Zoek nog naar how to's.

En ik haal van de week een paar diodes. Jawel met de fiets.

Als ik de lamp en houder eruit haal en er 12 volt op gooi met een adapter dan werkt de lamp prima. (wel na de diode, en niet voor de diode dus meest voor de hand liggend is nu de diode.)

Al heb ik wel graag een elektrisch schema.
(liefst werkplaatshandboek, had ik van mijn vorige auto, Stilo Abarth ook)

Quote: Iets uit de 1N4xxx serie is prima. check.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Frup

eriktv

Forumguru
Zit het lampje in de kofferbak of in de kofferklep? In dat laatste geval is het stukje kabelboom dat door de rubberen tule loopt een bekende verdachte.
 

Fonzarelli

Nieuw lid
Zo kleine update.

Lang verhaal kort. 1 van de micro switches in het kofferbak-slot is niet goed meer.

Er zitten dus 2 microswitches in :

nummer 1 om aan te geven dat de kofferbak open is op het matrix scherm.
nummer 2 zorgt ervoor dat de verlichting aan gaat als de kofferbak open is.


Is uiteindelijk een groter project geworden dan ik van plan was. :)
Nouja, ik heb nu wel het werkplaatshandboek, extra diodes en lampjes..

Nu maar eens kijken of het een nieuw slot wordt of dat ik de micro switch kan vervangen.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-03-27 at 5.12.20 PM (8).jpeg
    WhatsApp Image 2023-03-27 at 5.12.20 PM (8).jpeg
    88,7 KB · Weergaven: 18

ckverwil

Nieuw lid
Bij was het het kofferbakslot, goedkoop te bestellen bij Amazon. Je kan de zwarte kap op het slot overzetten. De passing en elektrisch is geen probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan