Kofferbak verlichting YETI werkt niet

reindeer

Nieuw lid
De kofferbak verlichting van mijn YETI werkt niet meer. Lampje is goed, geprobeerd met 12 V. accu.
Ik meet 11,4 V spanning tussen de beide connector aansluitingen maar zelfs als ik het lampje rechtstreeks op de connector aansluit gaat deze niet branden. Iemand een idee waar ik moet zoeken?
Groet, Marcel
 

LdN

Forumguru
Kofferbak schakelaar lijkt me niet als je 11,4V over de lampaansluiting meet, dan is het massa contact gesloten.
Toch maar een s een ander lampje proberen of kijken of je huidige lampje het nog steeds doet direct op een 12V accu.
Het kan inderdaad dat de gloeidraad door het veranderen van de stand van de lamp even contact gemaakt heeft.
 

reindeer

Nieuw lid
Het is onbegrijpelijk, 11,4 V. spanning tussen beide polen in de connector. Lampje is goed, brandt, ook in de lamphouder als ik de beide contactpennen aansluit op een 12 V. accu. Ik heb drie lampjes geprobeerd. Wanneer ik de houder met de connector verbind brandt het lampje
niet. Toch meet ik dan ook 11,4 V op de houder, dus de verbinding tussen houder en connector is goed.
 

EdK

Forumguru
meet je die 11,4 op de houder over een massa punt of over de lamp heen ?
Vermoed toch dat je geen goede massa verbinding hebt op één of andere manier.
Of er is iets niet goed in de lamphouder dat zich openbaart op moment dat je de stekker in lamphouder steekt...
 

LdN

Forumguru
Meet je de spanning over het lampje terwijl het lampje er in zit of zonder lampje?
Zonder lampje meet je met je hoog-ohmige meter ook spanning als je een slechte verbinding hebt
omdat er geen stroom loopt. Pas als het lampje er in zit en stroom gaat trekken gaat het mis.
Een slecht contact of slechte verbinding vormt eigenlijk een weerstand en als daar stroom doorheen gaat
zal er een spanning over blijven staan.
Met andere woorden zonder lampje meet je 11V over de contactpunten maar met het lampje er in een veel
lagere spanning of helemaal niets, de aangeboden spanning gaat dan verloren over de slechte verbinding of
slecht contact. (daar staat de resterende spanning dan overheen).
 

Fonzarelli

Nieuw lid
Goedendag forum leden. Ik ben nieuw op het forum en bezit sinds een paar maanden een Skoda Yeti en om door te gaan op dit topic, ik zag nl geen oplossing staan:

Helaas doet mijn kofferbakverlichting het ook niet.

Ik heb gemeten en er is spanning,12 volt zonder lamp. Echter precies zoals hierboven beschreven, als ik de lamp erin doe valt de spanning terug naar 2, 3 volt of lager. Lamp is goed en getest. De verbindingen van de lamp, de lamphouder en de stekker zelf zijn goed. Ze maken goed contact. Waar zoek ik nu verder om dit op te lossen? Waar bevinden zich de massa punten van de interieurverlichting? Ik hoor graag van jullie.
 

Bijlagen

  • InkedWhatsApp Image 2023-03-20 at 1.14.03 PM.jpg
    InkedWhatsApp Image 2023-03-20 at 1.14.03 PM.jpg
    495,6 KB · Weergaven: 17

Tees

Donateur
Op welke manier (en vooral op welke plekken) heb je de spanning gemeten met en zonder lamp? Dit klinkt namelijk alsof er ergens iets niet goed is in die lampunit. En dan is de diode die je zelf al omcirkeld hebt de eerste verdachte, heb die bij m'n F1 ook een keer vervangen. Die diodes kosten een paar cent per stuk, de verzendkosten zijn meer ;)
 

Fonzarelli

Nieuw lid
Goedendag,
ik heb gemeten zonder de lamp en houder in de stekker zelf en dan krijg ik 12 volt.

Met de lamp en houder in de stekker gemeten voor de diode en op een massa punt, geeft deze 12 volt.
En achter de diode geeft deze een veel te lage spanning.

Heeft u een adresje voor de diode. Ik vermoed n.l. ook de diode.
Ik woon in Amsterdam maar kon geen winkel/ shop vinden waar ze nog diodes verkopen.

Ook als ik dus de diode eruit haal en direct doorlus werkt de lamp niet. Dat kan dan de canbus/ body computer zijn?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru

Dacht je van hun ? Gewoon met je lampie heen gaan en met beetje massel plakken ze hem er ook nog in met wat soldeer

Parkeren zal duurder zijn !! :D
 

Frup

Forumguru
@EdK echte Amsterdammers pakken de fiets toch?
Muco ken ik ik nog uit mijn jeugd…. Hecke ook trouwens, maar kwam ik niet zo.
 

Tees

Donateur
Ik zou inderdaad bij een van de genoemde zaken langsgaan, ik heb ze geloof ik bij een webshop gekocht. Klinkt inderdaad wel als de diode, alleen snap ik niet waarom het niet werkt als je de diode overbrugt. Als er 12V op de stekker staat, dan moet t toch in de lamp behuizing zitten ergens.
 

EdK

Forumguru
@EdK echte Amsterdammers pakken de fiets toch?
Tsja als inwoner ( jeugd) van Diemen was ik altijd een nep Amsterdammer !
Accent heb ik ( helaas ) wel overgenomen ! Maar ja als je en in je jeugd er gewoond hebt dan 20 jaar gewerkt hebt met rasechte Amsterdammers dan ga je het ook overnemen.
Maar DE stad , ik kom er voor werk ( plaatsing en storingen ) en privé eens in de 5 jaar ofzo !

Maar goed vroeger hadden we op elke hoek wel een elektronica zaak , maar heden ten dagen worden ze steeds schaarser.
En word je gedwongen naar china of Conrad.....
Maar @Yeti2015 je zou de diode er ook uit kunnen solderen en hem doormeten !
Als goed is moet hij via één kant doorlaten en via de andere zijde hem sperren ( dat is het streepje )
En dat is van plus naar min , en de rode meetpen op je universeelmeter is de PLUS... :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Fonzarelli

Nieuw lid
Ik zou inderdaad bij een van de genoemde zaken langsgaan, ik heb ze geloof ik bij een webshop gekocht. Klinkt inderdaad wel als de diode, alleen snap ik niet waarom het niet werkt als je de diode overbrugt. Als er 12V op de stekker staat, dan moet t toch in de lamp behuizing zitten ergens.
Dat is idd waar ik tegenaan loop.
 
Bovenaan Onderaan