Kofferbak verlichting werkt niet

turboturbo

Forumguru
Nou ik denk dat ik zonder multimeter de oorzaak mogelijk al gevonden heb.

Ik ben eerst even gaan speuren waar de 2 bruine draadjes die op het oranje slot aangesloten zitten, naartoe gaan. Dat valt niet na te gaan zonder de kabelboom te demonteren. Verder kon ik in de achterklep zelf nergens beknelde of stukke bedrading vinden.

Ook de kabels in de doorvoer Thule zagen er goed uit:
C417DF37-6496-411B-A683-F3A12F57FC6E.jpeg

EB111877-94FB-4A8B-ADE6-D90E3BBB3AC2.jpeg

Dus maar verder gezocht op een bekende plek: links (bestuurderszijde) achterin, in de wielkast, zit een aantal stekker verbindingen van een aantal kabelbomen. Ik heb daar ooit al eens eerder wat stekkers los getrokken, geïnspecteerd (hooguit ietsje groene aanslag aangetroffen en dat schoon gemaakt en met contactspray ingespoten)
Dit keer mijn aandacht beter gericht op een drietal stekkers die een stuk dieper vast gemonteerd zitten op de bodem van de carrosserie. Je kan er echt maar net bij.

De stekkers zitten vast op een zwart plastic houder die vast geklikt zit op het plaatwerk. Een priegelwerkje om die los te krijgen.

Maar dit lijkt me bingo: allemaal groene corrosie en naar het lijkt kan de ruitenvloeistof leiding gelekt hebben in het verleden (rode cirkel)
(Overigens werkt de sproeier van de achterruit helemaal niet meer - al sinds ik de auto kocht, heb nog niet kunnen vinden waar dat aan ligt)
CF12E53A-27A9-4501-83E2-FBF919C532D2.jpeg

Zelfs een geknapt draadje ontdekt, mogelijk dat ik dat zelf gedaan heb door het wrikken en bewegen van de stekkers:
F8CCE960-69FA-4963-B4AF-C7B0C8209A58.jpeg

Binnen in de stekkers is dit aan te treffen:
AC331868-1548-4443-8C6C-D99FDA8653D8.jpeg

70F4C17F-004F-4952-B967-4415599C28A3.jpeg

Vraag: hoe kan ik dit het beste behandelen? De stekkers een nachtje in WD40 laten weken? Moet de accu dan ook losgepokkeld?


Verder is er in de achterklep nog wel wat waterschade te vinden. Hier zie je dat er vocht door het wisser arm gat naar binnen heeft kunnen sijpelen, danwel dat er gecondenseerd vocht vanaf de binnenruit wat schade heeft kunnen veroorzaken:
179BB49A-AE7E-4549-8E42-D86108D04EA1.jpeg

Oa bij dit stekkertje van het motortje dat het slot bediend is wat groene aanslag te zien:
1CA2353E-FB66-494F-ACCE-DDB684127CB6.jpeg

Hetzelfde stekkertje open gemaakt:
1F2137BF-72E6-4A5B-89C1-DE030B26BEAB.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Peter wat ruitensproeier achter betreft: je kunt die koppeling achtering los trekken en dan kijken of er bij de koppeling wel ruitensproeiervloeistof komt (klein bakje eronder houden, terwijl iemand anders even op de sproeier drukt). Heb je geen vloeistof, zit het probleem verder naar voren (bij de Fabia vaak het koppelstuk bij het schutbord), heb je daar wel vloeistof zit het verder in het traject, mogelijk bij de sproeier/wisser zelf en dat zou ook de lekkage bij de wisserarm perfect kunnen verklaren.

Wat de (serieus) gecorrodeerde stekkers betreft: ik neig naar de stekkers loshalen van de kabelboom en óf het metalen deel vervangen door nieuw (Rick Donkers?) of de complete stekkers uit een sloopauto halen, maar dan wel een net exemplaar. Dat betekent aardig wat werk, maar dan zal het wel voor jaren goed blijven.
 

EdK

Forumguru
Ik kan niet bepalen of de contacten al zijn ingevreten door de corrosie , maar om alles goed weg te krijgen zou je ze moeten behandelen met wat keukenazijn en wattestaafjes om alle aanslag etc weg te krijgen. dan goed verder reinigen dat alle azijn resten met de corrosieaanslag zijn verdwenen.
Dan lekker insprayen met siliconenspray en alles weer stekkeren

Zou het alleen wel goed in de gaten houden en komt het weer snel terug dan plan cordoba in uitvoering brengen.
Dat het ruitenwisserprobleem de oorzaak is hiervan is eigenlijk wel bijna zeker, dus dat probleem moet je echt vinden en oplossen.
Ach één voordeel heb je deze aankomende week, het is war en droog weer dus in de schaduw kun je lekker sleutelen :pardon:
 

turboturbo

Forumguru
je kunt die koppeling achtering los trekken en dan kijken of er bij de koppeling wel ruitensproeiervloeistof komt (klein bakje eronder houden, terwijl iemand anders even op de sproeier drukt)
Goeie tip! Even geprobeerd op deze manier. Er komt helaas geen vloeistof uit, ik hoor alleen maar een donker ratelend geluid onder de motorkap.
Misschien dat ik daar ooit nog eens naar kan kijken, maar het heeft nu geen prio en ik mis de wis/was functie van de achterruit eerlijk gezegd ook niet.

Ik kan niet bepalen of de contacten al zijn ingevreten door de corrosie , maar om alles goed weg te krijgen zou je ze moeten behandelen met wat keukenazijn en wattestaafjes om alle aanslag etc weg te krijgen. dan goed verder reinigen dat alle azijn resten met de corrosieaanslag zijn verdwenen.
Nou het ziet er behoorlijk aangevreten uit! Kan ik de stekkers om te beginnen onderdompelen in een bakje azijn (evt aangelengd met water) om te laten weken?

Het is idd lekker weer komende week maar de kindjes moeten overdag ook vermaakt worden :)
 

autounion

Nieuw lid
Even over dat slangetje in de wielkast.
Bij mij is dat losgeschoten ACHTER het koppelstukken. Helaas krijg ik het niet meer op het nippeltje van het koppelstuk geschoven. Het slangetje is te stug of te hard. Verwarmen met een föhn helpt niet. Wat nu?
 

autounion

Nieuw lid
@turboturbo. Ik heb je laatste bericht gelezen waarin je zegt het probleem gevonden te hebben in de gecorrodeerde stekkers. Dat dacht ik eerst ook dat het daaraan zou liggen. Alles gereinigd vervangen schoongemaakt en doorgemeten. Maar helaas dat is het dus NIET.
Ik denk dat ook bij jou die kabelrevisie niet zal werken. Als het anders is hoor ik het graag.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Nog een tip: vroeger toen ik ook nog veel elektrawerk zelf deed en een draad moest doormeten (zeker bij 12Volt laagspanning) dan stak ik op een deel een speld onder een hoek in de draad, met een verlengdraad aan de multimeter of 12V spanningszoeker kon ik zo over een grote lengte een draad doormeten. Zonder door te knippen, maar zorg dat de speld niet tegen de carrosserie kan komen. Gebruik b.v. een knijper als afstandshouder.

Ooit heb ik een spanningszoeker van 230V omgebouwd naar 12 Volt.
De spanningszoeker had een 2-draads aansluiting: 12V - én 12V + (eventueel via stopcontact sigarettenaansteker)
Met 2 Leds, rood en groen. Zo kon ik de doorgang meten én de polariteit.+ of - .
De testpen was een stekkerpen, daar kon ik een verlengdraad op aansluiten of een meetpen.
Een knutselwerkje en heel universeel dus.
12V= tester polariteit en doorgang.jpg
 

Hakar

Donateur
Bij een Peugeot 205 heb ik het onlangs zo gedaan.
Stukje van de oude slang afgeknipt echt maar een centimeter.
Daarmee naar de betere automaterialenzaak, en nieuwe slang gekocht.
Van 1,5 mm installatiedraad een stuk van zes meter afgeknipt.
Deze gebruikt als een soort trekveer door hem eerst door het slangetje naar het te bereiken punt te voeren, en daarna de nieuwe slang er met veel grijs superplakband aan vastgehecht.
Niet te dik, anders kom je op bepaalde doorvoeren voor het blok te staan.
Die slang met behulp van de zelf gecreëerde trekveer voorzichtig en waar nodig een beetje extra geleidend naar het te bereiken punt gebracht.
 

turboturbo

Forumguru
Inmiddels een paar observaties verder.

Wat ik geprobeerd heb is de groene aanslag op vrijwel alle stekkers enigszins schoon maken (met o.a. azijn, borsteltjes, oude elektrische tandenborstel, tandenstoker, oorwattenstaafje, etc) en daarna de boel goed laten drogen. Ik liet gewoon de hele dag het kapje van de bekleding en de achterklep open staan. Met dat warme weer van afgelopen weken was dat prima te doen. Echter viel me telkens op wanneer ik de stekkers weer aan elkaar wilde koppelen (en lekker inspuiten met contactspray en/of siliconenspray) dat ze weer groen waren! Pas vandaag viel me ook op dat er weer een plasje water onder de kabelboom stond. Tot nog toe had ik geconcludeerd dat de groene aanslag voortkwam uit een (weliswaar oude) lekkage van de ruitenwisservloeistof slangetjes. Maar ik dacht ineens: wat als ik nu domweg lekkage heb!? Het heeft afgelopen dagen weer flink geregend bedacht ik me. En verdomd; vanavond regende het hier en ben ik eens in de kofferbak gedoken. En ja hoor; met enige regelmaat valt er een druppel water naar beneden in de wielkast.

Nagenoeg alle stekkers zijn ook een beetje nat daar :mad:

Ik heb de bekleding van de C stijl verwijderd en het stuk langs het dak, bovenaan de achterklep en achteraan de dakhemel (ik kan de bout van de dakantenne zien zitten zeg maar) Ik kan echter niet zien waar het water vandaan komt: het chassis heeft verschillende lagen op die plek, soms wel 3, waardoor ik er niet bij kan komen. Ik heb daarom maar even geprobeerd of ik met mijn telefoon wel in de ruimte kon komen waar mijn hoofd niet in past en mbv een filmpje kon zien waar het vandaan komt, en dat is gelukt:


Vanaf ongeveer 0:49 kan je de sporen van de lekkage zien lopen:

Schermafbeelding 2019-08-14 om 21.35.49.jpg

Schermafbeelding 2019-08-14 om 21.36.11.jpg

Ik kan mijn mijn arm redelijk ver de C stijl in komen en dan voel ik ook waar het nat is. Het lijkt ongeveer op te houden zo'n 15~20cm boven het achterlicht.

Mogelijke verdachten:
- een lasnaad bovenaan thv de gasveer, in de uitsparing van de kofferklep. Op een bepaalde plek is de lak daar beschadigd en lijk ik het blik van de auto daar ook gemakkelijk iets in de kunnen deuken waardoor het metaal daar iets wijkt van de lasnaad en er mogelijk water door die lasnaad kan lekken.
- de uitsparing van de scharnieren van de achterklep; die zijn redelijk verroest en mogelijk lekt daar water naar binnen. Echter is het helemaal bovenaan binnen in de C stijl weer droog, ongeveer thv de montagepunten van de gasveren.
- edit: dakrailing, de montagepunten daarvan zijn te zien onder de hemelbekleding en zijn kurkdroog.

Ik wacht nu weer even een droog moment overdag af wanneer ik weer iets meer kan zien en verder kan kijken, evt. met behulp van iemand die met een gietertje water gaat gieten.

Wat ik ook kan doen is de verdachte plekken gewoon dicht proberen te kitten en dan kijken of het over is.

Dan, waar het om te doen was; ik heb het geknapte draadje van een van de stekkers even doorverbonden met een omlegging, en nog steeds geen 'kofferklep open' melding op het dashboard en/of werkende kofferbak verlichting.

Vraag: Weet iemand waar die 3 stekkers die daar helemaal onderin op de boden van die wielkast liggen, toe dienen? Ik heb al wel gezien dat sinds ik ze alle 3 los heb, de achterruitenwisser niet meer werkt, het 3e remlicht niet, de kentekenverlichting niet en waarschijnlijk de achteruitverwarming ook niet. En klep doet dan consequent niet meer mee met op en van het slot gaan.
Helaas niet iets met de terugkoppeling aan de auto of de klep open of dicht zit, lijkt het op....

Ook viel op toen ik het geknapte draadje aan het by-passen was, dat auto af en toe vanzelf op en van het slot ging als ik de kabelboom bewoog.... Dus er lijkt ook een signaal van de CV doorheen te gaan?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Het is nu idd duidelijk dat het regenwater is en geen oude lekkage van de ruitenwissecrvloeistof betreft.....

Oja, ik heb als verdachte ook de montagepunten van de dakrailing nagekeken; het is daar kurkdroog.
 

EdK

Forumguru
Rubber van de antenne niet verdroogt en dus scheurtjes waardoor water naar binnenkomt ?
 

turboturbo

Forumguru
Wel verdroogt, maar het is daar kurk droog vooralsnog. Ook had ik dan eerst natte vlekken in de hemelbekleding verwacht. Overigens ga ik die antenne mooi vervangen nu ik er goed bij kan, want die is inderdaad zo goed als afgebrokkeld. Dan kan het daar en niet meer lekken en staat het ook weer netjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
Ik kan niet helemaal plaatsen waar het probleem zit (orientatie is op het filmpje wat lastig omdat ik de 1U niet goed genoeg ken), maar heb je ook gedacht aan lekkage via de achterruit (verdroogde lijm, om mogelijk niet helemaal juist aangebracht). Je kunt eens kijken of je misschien de randen van de ruit afplakt tot net over de carrosserie, of dan de lekkage weg is.
 

Hakar

Donateur
Ik heb het vermoeden dat je de bekleding van de D-stijl af hebt gehaald, en niet van de C-stijl.
De D=stijl is de achterste tussen je kleine raampje en je kofferklep.
Ik ga een beetje met @Cordoba mee, en denk in de richting van afdichring van de ruit.
Ben ik onlangs bij mijn Pug op de volgende manier achter gekomen.
Vrouw in de auto, ik met de tuinslang en daarop aangesloten een spuitpistool die regelbaar is buiten de auto.
Minutieus van onder af het verdachte raam met een fijn docht krachtig straaltje bespoten daar waar het rubber de carrosserie raakt.
Eerst onderlangs en daarna naar boven tot er een kreet uit de auto kwam waarbij bleek dat er doorslag was van water.
Bij regen lijkt het een beetje te zijn, maar gaat wel gestaag door, bij het spuiten op het rubber op deze manier leek het op de Loenense waterval.
 

turboturbo

Forumguru
Beetje met de tuinslang in de weer geweest.

Gecontroleerd:
- achterlampen
- dakdragermontagepunten / dakrailing / sierlijst
- antennevoet
- uitsparing in de carrosserie voor de scharnieren van de achterklep

Redelijk frustrerend, want ik kreeg het lek niet gereproduceerd! Ik vroeg me af wat er nou anders was dat ik nu aan het doen was dan normaal. Het water komt nog steeds van boven naar beneden (weliswaar uit een kraan) en verder: tja - de achterklep stond de hele tijd open.

Dus maar eens door het achterportier aan de zijkant naar binnen geloerd en met de klep dicht opnieuw spuiten. En ja hoor; daar begon het.

Toen vond ik dit minuscuul kleine gaatje in de rubberen doorvoer van de kabelboom van de achterklep naar de auto:

BzW1FtOgQea+AKFeKYAh7Q.jpg

Hoe repareer ik dat gaatje het beste? Ik heb er in de gauwigheid meteen al wat secondelijm in gepropt, maar bedacht me later dat dat misschien juist niet handig is. Ik dacht ook aan met een reparatie setje zoals voor een fietsband, maar dat leek me niet lang houdbaar. Voor nu lijkt het bingo, want het heeft vandaag ook alweer geregend en het is nu droog in de auto!

Overigens is op de foto ook goed te zien hoe de felsnaden onderin die uitsparing aan het roesten zijn. Zou me niets verbaasd hebben als het daar had gelekt.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Peter, ik weet niet of het lastig is om het doorvoerrubber (zonder extra schade aan het rubber) er af te krijgen, dan kun je misschien voor een paar euro gewoon het doorvoerrubber vernieuwen. Als de lekkage is opgelost heeft het zin om ook de corrosie van de stekkers aan te pakken (omdat het dan lang goed blijft).
 

Hakar

Donateur
Het doorvoerrubber zal niet van eenzelfde rubbersamenstelling zijn als van een fietsband, maar in eerste instantie denk ik dat je daar de meest effectieve oplossing hebt.
Zet er een voldoende grote sticker op, en een niet al te stugge, die je door de hoek kan plakken.
Beetje meer opruwen dan bij een fietsband, voldoende Simson gebruiken, maar echt niet te veel, Simson even de rust geven voor een minuutje, en dan de sticker er op plakken.
Daarna kun je in alle rust gaan kijken of het een grote moeite is, en of het de moeite loont om het rubber te vervangen.
Ik heb bij de Fabia een poosje geleden dit rubber alleen maar uit zijn zittingen gehad bij het doorvoeren van bedrading van een achteruitrijcamera, aan zowel de auto als aan de klepzijde.
Volgens mij loopt de streng met kabels in één stuk door naar achteren, dus denk ik dat het bij de Octavie van jou ook zo zal zijn, en het een hele kunst kan worden om de eventuele aangekoppelde stekkers door het doorvoerrubber te krijgen.

@Peter-036 zijn oplossing kan ook, maar dan zou ik alsnog eerst een stukje rubber aan de binnenzijde van de tule duwen, dan de pakking in het gat smeren terwijl je het rubbertje zo goed mogelijk tegen de binnenkant blijft duwen, zodat je geen los hangende dot met pakking krijgt, die flexibel kan worden en alsnog vocht door kan laten.
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor alle suggesties! Ik zoek inderdaad iets wat na tig keer klep open en dicht doen (en kennelijk flink wat trek/buigkracht op die rubberen thule) de boel dicht houdt.

Het idee van vloeibare pakking staat me het meest aan, eventueel aangevuld met een fietsband plakker. Maar daar heb ik niet zoveel vertrouwen in dat die goed blijft afdichten op zo’n stug hard en bewegend rubber deel.

De thule zelf vervangen is geen sinecure want de kabelboom lijkt daar helemaal geen stekkers in de buurt te hebben. Dus dat zou betekenen complete kabelboom loshalen. Daar zie ik wel tegenop. En gaan de stekkers vervolgens door de thule heen passen is dan de vraag. Of wordt het dan complete kabelboom vervangen....

Kwam trouwens al googlend voor een oplossing op dit probleem bij een soortgelijk topic uit hier op ons eigen forum:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/kofferbak-lekkage-combi.29528/

Toevallig is de plek van lekkage ook nagenoeg dezelfde, zij het dat het druppelende water bij mijn O1 net aan de achterkant van die wielkast bekleding uit komt.
 
Bovenaan Onderaan