Kofferbak Citigo isoleren / bekleden

stijnheidi

Senior Member
Naast onze Superb hebben we ook een Seat Mii (ja sorry, vond toen m.n. het interieur van de Mii aantrekkelijker dan dat van de Citigo). Ik zit er af en toe aan te denken de wielkasten / kofferbak van de Mii te isoleren met bijvoorbeeld anti dreun platen / geluidsisolerende mat i.o.d. Ik denk namelijk gezien er nu geen enkele vorm van geluidsisolatie in de kofferbak aanwezig is, dat er qua rijgeluiden best wel wat te verbeteren is. Ik heb het gevoel, dat op autobaansnelheid de meeste rijgeluiden vanuit de achterzijde komen. (Ben met de Superb qua stilte mogelijk wat te verwent)

Gezien de Citigo voor 99% hetzelfde is als de Mii de vraag: Heeft er al iemand ervaring met het isoleren van de achterste wielkasten / kofferbak van de Citigo? Zo ja, hoe heb je dit gedaan en welke materialen heb je gebruikt en wellicht de belangrijkste vraag is het daardoor stiller geworden?
 

stijnheidi

Senior Member
@Joske die heb ik inderdaad ook gevonden. Maar het gaat me niet zo zeer om het alleen bekleden, maar vooral om of het ook zinvol is om er iets van geluidisolatie op aan te brengen en wat dan te gebruiken. Wat mij betreft is samenvoegen een optie... Dan gaan we dat topic nieuw leven in blazen.
 

EdK

Forumguru
Is ergens een topic dat over geluidsreductie platen gaat en volgens mij zelfs in pakketten is te verkrijgen voor diverse merken en type's wagen
Maar conrad verkoopt als ik goed heb ook dit soort platen die je simpelweg kunt plakken met de aangebrachte dubbelzijdige tape en ook kunt vormen door het op de desbetreffende plekken erin / erop te rollen.

Weet alleen niet meer hoe de naam van dat spul is ...
 

stijnheidi

Senior Member
Ik ben er nog niet uit: of zelf iets fabriceren met anti-dreun en iets van bekleding. Of het geluid van buitenuit aanpakken. Gelukkig is het weer er nog niet naar om lekker buiten aan de auto te gaan klussen...
Ik kwam op mijn zoektocht nog wat interessante dingen tegen.
- een bekledingset voor de up http://shop.udenhout.nl/bekleding-voor-de-zijpanelen-vw-up maar dat zijn alleen de zijwanden
- kunstof wielkuipen voor de up http://shop.udenhout.nl/wielkuipen-achterzijde-up ik verwacht dat dat ook wat rijgeluiden zal tegenhouden. Op het vwupforum staat een how to voor de montage http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=4210
ik ga ervanuit dat beide ook toepasbaar zijn op de MII en Citigo.
 
Hallo, Ik wil graag de wielkuipen van de Up! in m'n Citigo (2014) inbouwen.
Is er iemand die dit al met succes gedaan heeft ? Tips ?
Is de montage precies zoals in de montagehandleiding van de Up ?
 

stijnheidi

Senior Member
Even een update. Ik heb besloten niet de kofferbak aan de binnenkant te isoleren maar de wielkuipen van de E-UP te monteren. De wielkuipen heb ik besteld via Vagtechniek en bij het ophalen heb ik meteen wat Vag-com instellen aan onze Mii laten wijzigen.

Met de how to uit het vwupforum is de montage vrij eenvoudig. (deze heb ik reeds eerder gepost) Wel is de achterbumper van de Mii net iets anders dat die van de Up. Hierdoor sluit het beugeltje dat hier gemonteerd dient te worden met name aan de onderzijde niet helemaal goed aan. Ik heb dit opgelost door dit beugeltje met een goede kit vast te zetten. Aan de bovenzijde zit dit beugeltje overigens geschroefd aan het sluitpunt van de carrosserie/bumper. De wielkuip schroef je weer tegen dit beugeltje. Gemonteerd zie je er dus niets van. De ronding is namelijk wel hetzelfde. Ik weet niet hoe het bij een Citigo past. Maar als ik naar de bumper van de Mii en Citigo kijk, lijken deze meer op elkaar als die van de Up. Dus wellicht moet er bij de Citigo ook een beetje kit langs.

Waar ik wel verbaasd over was over de hoeveelheid modder ed dat zich al in de bestaande wielkuip verzameld had. Met name rondom de tankvulling. Ben er wel een tijdje mee bezig geweest om deze schoon te krijgen. Gelukkig wordt het nu niet meer zo vies.

En scheelt het qua geluid? Daar ging het me in eerste instantie namelijk om. Ik heb het gevoel dat het qua rijgeluiden wel iets doet. Ik had op de autobaan het gevoel dat het iets rustiger was en dat de rijgeluiden meer vanuit de hele auto kwamen en niet meer overwegend vanuit de achterzijde. Ik ben dus bij met de update!
 

Blackokkie2

Forumguru
Je kunt hem ook zo bekleden, niet iets voor @lovely305 denk ik maar wie weet iemand anders.

https://www.facebook.com/ap.sportfahrwerke/posts/1052634064749535

11666197_1052632148083060_597653664987424209_n.jpg
 
Bovenaan Onderaan