Koelvloeistof lekkage

Jesse

Nieuw lid
Ik heb de auto vanochtend 1uur laten draaien alles was op temperatuur maar geen lekkage, zou dit dan nog steeds eventuele lekke koppakking kunnen zijn? Ik denk als het wel een lekkage zou kunnen zijn dat je het op de grond zou moeten terug vinden.
 

Cordoba

Forumguru
Kan nog steeds lekkage zijn, zelf ooit gehad dat er in paar weken tijd 2 keer ineens een halve liter koelvloeistof verdwenen was, en nergens leksporen, bleek een inwendig lek in de waterpomp te zijn, wat soms een paar weken helemaal niet lekte. Ook als de koelvloeistof in een cilinder lekt, zie je geen lekkage, je kunt alleen een zoetige geur ruiken aan de uitlaatgassen (de glycol uit de koelvloeistof die verbrandt ruikt zoetig). Auto op temperatuur en geen lekkage kan ook nog betekenen dat bijvoorbeeld de lekkage alleen zit in het lange circuit (als de auto al op temperatuur is), en het korte circuit (gebruikt tijdens de opwarmfase) lekvrij is. Ook kan het lek nog in de kachel voor het interieur zitten.

@Jesse Nog steeds niet gezien wat voor motor je hebt, of wat voor bouwjaar dit betreft. Als je een auto hebt uit bijvoorbeeld 2005 is de kans dat het een 8-klepper is, al nihil.
 

Jesse

Nieuw lid
Ik heb een Skoda uit 2002, ik heb intussen de lekkage gevonden als ik de auto 10 min laat warm draaien spuit het uit de onderkant van de auto. Heb nog niet kunnen zien wat het probleem is maar heb er een fles cooling system stop leak nu kijken of het werkt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pindasaus

Forumguru
Zie je ook waar de vloeistof eruit spuit?

Na 10 min opent ongeveer de thermostaat. Logische verdachten zijn dan de slangen tussen radiateur en motor en de radiateur zelf. Een andere verklaring is dat de druk tegen die tijd is toegenomen.

Van zulke flessen heb ik eens gelezen dat ze niet ideaal zijn, omdat de radiateur er dicht van kan gaan zitten. Bij een lek dat zo groot is dat de vloeistof eruit spuit denk ik ook niet dat hij het lek kan dichten, dat is eerder een gescheurde slang.
 

Cordoba

Forumguru
2002 kan heel goed een mpi-blok zijn, maar van 2002 zijn er ook 1.4 16V versies met 100 pk blok. (mpi-blokken hebben 68 pk of minder afhankelijk van het bouwjaar).

Zoals Pindasaus ook al aangeeft goede kans dat het een gescheurde koelslang (naar bijv. radiateur) is, of een slecht aangedraaide slangenklem of iets dergelijks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Thijs4motion

Forumguru
Ik heb een Skoda uit 2002, ik heb intussen de lekkage gevonden als ik de auto 10 min laat warm draaien spuit het uit de onderkant van de auto. Heb nog niet kunnen zien wat het probleem is maar heb er een fles cooling system stop leak nu kijken of het werkt

deze zooi doet meer schade dan dat het goed doet, het helpt soms als er een druppeltje lekt maar als het eruit spuit,
is het zonde van het geld wat je eraan uitgegeven hebt. maar wat heb je de 2e keer anders gedaan dat het toen wel lekte.
of zat er veel lucht in het systeem


Pindasaus heeft de hoofdverdachtes al aangewezen
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb een Skoda uit 2002, ik heb intussen de lekkage gevonden als ik de auto 10 min laat warm draaien spuit het uit de onderkant van de auto. Heb nog niet kunnen zien wat het probleem is maar heb er een fles cooling system stop leak nu kijken of het werkt

Kan aan mij liggen, maar op de simpele vraag 'wat voor motor heb je' is nog geen antwoord gekomen.
 

Tees

Donateur
Zoals Cordoba al uitlegde zijn er verschillende 1.4 blokken, met als hoofdonderscheid de 8v MPI of 16v (die eigenlijk ook een MPI is, maar wordt niet zo genoemd in de volksmond). En dan zijn er van beide typen nog 2 verschillende vermogens en in totaal 5 ondersoorten geleverd. Daarom houden we hier van de 3-letterige motorcode, zo kan de jouwe bijvoorbeeld AQW als code hebben, mijn oude Fabia had een BBY (1.4 16v 75pk).v
 
Goedendag ,
Ik had het zelfde probleem,telkens het irritante waarschuwingdsignaal en maar bij vullen .
Bij een auto winkel stop/lek gekocht .Geen last meer van .
Was waaraschijnlijk een klein gaatje ...
Ik hoop dat dit iets bijdraagt aan de vraag.
groetjes roberto
 

Tees

Donateur
Tsja, tis een lapmiddeltje. Soms werkt het (alleen bij kleine lekkages idd), maar vaker werkt het niet of doet het zelfs kwaad (verstopping van kleine kanalen bijvoorbeeld). Ik zou t zelf niet snel gebruiken in een auto waar je nog een tijdje mee vooruit wilt.
 
Bovenaan Onderaan