Koelvloeistof lekkage

Jesse

Nieuw lid
Hallo,
een tijdje na het aanschaffen van mijn fabia 1.4 benzine heb ik steeds last van het koelvloeistof/expansievat die leeg loopt. Mijn koppakking is niet lek, alle slangen/leidingen zijn heel. Tankje is 4 maand geleden vervangen.

een voorbeeld: gisteren had ik het tankje vol gegooid met koelvloeistof 25km gereden en het lampje komt te branden dat het koelvloeistof niveau laag is, ik ga kijken, ja hoor tankje weer leeg.

wie kan mij helpen??


gr, Jesse
 

Bijlagen

  • 051107C2-E61F-48DC-BCC8-63815B3665D0.jpeg
    051107C2-E61F-48DC-BCC8-63815B3665D0.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 17

Jesse

Nieuw lid
Nee, geen geen lekkage onder de auto, dan lijkt het mij dat de radiateur niet lek is
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thijs4motion

Forumguru
hoe weet je dat het niet de koppakking is?
na 25km is wel erg snel, heb je een bodemplaat onder de auto,
haal deze eens weg en laat de auto warm worden op zijn plaats

toevallig ook geen natte matten in de auto?
 

Tees

Donateur
Heel stom, maar sluit de dop wel goed af? Heb één keer koelvloeistof bijgevuld en de dop niet goed dichtgedaan, dan verdampt dat spul écht heel snel.
 

Jesse

Nieuw lid
hoe weet je dat het niet de koppakking is?
na 25km is wel erg snel, heb je een bodemplaat onder de auto,
haal deze eens weg en laat de auto warm worden op zijn plaats

toevallig ook geen natte matten in de auto?
Omdat ik geen luchtbelletjes aan het oliepijl heb, ik heb geen brug dus zou niet zo 1,2,3 de hele bodemplaat er onderweg kunnen halen. Heb ook geen last van natte matten in de auto
 

Jesse

Nieuw lid
Heel stom, maar sluit de dop wel goed af? Heb één keer koelvloeistof bijgevuld en de dop niet goed dichtgedaan, dan verdampt dat spul écht heel snel.
Dop sluit goed af, als ik hem losdraai hoor ik de lucht er uitspringen. Daar zou het denk ik niet aan kunnen liggen
 

Cordoba

Forumguru
Als je koelvloeistof kwijtraakt door bijvoorbeeld een lekke koppakking is de kans nog steeds minimaal dat je ook luchtbelletjes aan de oliepeilstok hebt. Een koppakking kan op heel veel verschillende manieren lek zijn, als er bijvoorbeeld een lek is tussen een koelvloeistofkanaal en de buitenkant van het blok, zul je echt geen lucht in je olie vinden, zit het lek tussen koelkanaal en een cilinder, ook geen luchtbellen of koelvloeistof in de olie. Dit zijn maar een paar voorbeelden waarbij ik uitgegaan ben dat de koppakking lekt tussen een koelkanaal en iets anders, maar er zijn ook nog lekke koppakkingen waar bijvoorbeeld juist geen lekkage is vanuit een koelvloeistofkanaal.

Andere mogelijkheden: koelwaterpomp die koelvloeistof kwijt raakt (hoeft niet altijd naar buiten, en soms vindt je die koelvloeistof nergens terug), of mogelijk dat het de overdrukbeveiliging (zit in de dop van het reservoir) constant open blijft staan, waardoor je daar de vloeistof kwijt raakt.
 

Tees

Donateur
T zal toch ergens uit moeten komen. En de belletjes van de olie vind ik niet zo'n sterk argument. Hoe ziet de onderkant van je olievuldop en/of je peilstok eruit? Helder bruin of zwart, of mayonaise-achtig (a.k.a. sludge)?
Komt er rook uit je uitlaat (iemand anders laten kijken als je rijdt)?

De F1 heeft heel weinig bodemplaat, dus een lekkage van dit niveau zou je sowieso wel zien.
 

Thijs4motion

Forumguru
Omdat ik geen luchtbelletjes aan het oliepijl heb, ik heb geen brug dus zou niet zo 1,2,3 de hele bodemplaat er onderweg kunnen halen. Heb ook geen last van natte matten in de auto
luchtbelletjes wil niets zeggen, dan werkt het beter om het proberen aan te steken, als het knettert zit er koelvloeistof bij.
en als je koppakking lek is wil niet zeggen dat het altijd bij de olie komt, kan uitwending lekken
of in je cilinders lekken

drukopbouw is normaal in het vat, dit komt omdat het systeem opwarmt

laat het systeem eens afpersen,
´verbruik´ je ook koelvloeistof als je de auto een dag laat staan?
 

Jesse

Nieuw lid
Als je koelvloeistof kwijtraakt door bijvoorbeeld een lekke koppakking is de kans nog steeds minimaal dat je ook luchtbelletjes aan de oliepeilstok hebt. Een koppakking kan op heel veel verschillende manieren lek zijn, als er bijvoorbeeld een lek is tussen een koelvloeistofkanaal en de buitenkant van het blok, zul je echt geen lucht in je olie vinden, zit het lek tussen koelkanaal en een cilinder, ook geen luchtbellen of koelvloeistof in de olie. Dit zijn maar een paar voorbeelden waarbij ik uitgegaan ben dat de koppakking lekt tussen een koelkanaal en iets anders, maar er zijn ook nog lekke koppakkingen waar bijvoorbeeld juist geen lekkage is vanuit een koelvloeistofkanaal.

Andere mogelijkheden: koelwaterpomp die koelvloeistof kwijt raakt (hoeft niet altijd naar buiten, en soms vindt je die koelvloeistof nergens terug), of mogelijk dat het de overdrukbeveiliging (zit in de dop van het reservoir) constant open blijft staan, waardoor je daar de vloeistof kwijt raakt.
Oké, dit zou dus het mankement kunnen zijn. De garage waar ik de auto heb gekocht had mij vertelt dat de koppakking is vervangen en deze hiervoor lek was. het bedrijf zou voor mij dit verhelpen maar heb ik veder nooit contact mee kunnen krijgen dus vandaar via dit form. Ik ben zelf echt een leek kwa auto kennis dus ging vanuit als je luchtbellen aan het olie pijl hebt zitten dat je koppakking lek zou wezen. Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Auto wordt dagelijks gebruikt voor woon werk verkeer.
 

Jesse

Nieuw lid
T zal toch ergens uit moeten komen. En de belletjes van de olie vind ik niet zo'n sterk argument. Hoe ziet de onderkant van je olievuldop en/of je peilstok eruit? Helder bruin of zwart, of mayonaise-achtig (a.k.a. sludge)?
Komt er rook uit je uitlaat (iemand anders laten kijken als je rijdt)?

De F1 heeft heel weinig bodemplaat, dus een lekkage van dit niveau zou je sowieso wel zien.
Olie is eind 2021 ververst en ziet er nog mooi uit, er komt geen rook uit de uitlaat. Kan helaas niks vinden op de oprit waar de auto staat. ben zelf een leek met auto kennis dus vandaar dat ik het via hier vraag :)
 

Tees

Donateur
De garage waar ik de auto heb gekocht had mij vertelt dat de koppakking is vervangen en deze hiervoor lek was. het bedrijf zou voor mij dit verhelpen maar heb ik veder nooit contact mee kunnen krijgen

De alarmbellen gaan hier bij mij af...óf de koppakking is helemaal niet vervangen, óf t is beroerd gedaan. Hoe lang heb je de auto nu? Als t een paar maanden is, dan zou ik toch echt gaan reclameren bij de verkopende garage. Zeker als ze zeggen dat de koppakking aangepakt is, en je hebt nu een (toch waarschijnlijk) lekkende koppakking, dan klopt er iets niet...
 

Tees

Donateur
Ook dan weet je genoeg...al langsgereden? Ze rekenen er gewoon op dat je de moeite niet neemt om door te zetten.
Want een koppakking laten vervangen is al snel de helft van wat je auto waard is (schat ik zo: €750 kosten, waarde zo rond de €1500)
 

EdK

Forumguru
Ik denk dat je even moet leren om een Pain in the ass te worden voor ze !!
Want ga er vanuit dat men de kop weer met momentsleutel heeft vastgezet in opgegeven patroon.
Maar zover ik weet moet er nadat je enkele honderde kilometers hebt gereden de kop nogmaals aangetrokken worden..
Dit is me ooit toen ik nog klein was verteld door een monteur
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst wat voor type motor gaat het om (motorcode en/of aantal kleppen en vermogen): de oudere 1.4 mpi blokken (8-kleppers) zijn wat gevoeliger op de koppakking, bij de iets latere 1.4 16V (a6-kleppers dus), is een lekkende koppakking echt iets bijzonders. Bij de mpi blokken, is het ook van groot belang dat men bij het vernieuwen van de koppakking er voor zorgt dat de cilinderbussen (zeg maar een soort koker die werkt als een soort voering waarbinnen de zuigers op en neer gaan) goed op hun plek blijven, als die verschuiven tijdens het wisselen van de koppakking heb je vaak nog meer problemen dan voor het vernieuwen van de koppakking (en daar lijkt het hier wel op).

Voor het vervolg, als je geen garantie of iets dergelijks hebt vanwege recent uitgevoerde reparaties, zou ik beginnen om de garage te vragen om het systeem onder druk te zetten (of af te persen zoals @Thijs4motion het noemt). Hierbij schroeven ze de dop van het koelvloeistofreservoir, en schroeven een pomp op de plaats van de dop en brengen vervolgens met de pomp het koelsysteem op druk. Bij een flink lek zie je den vervolgens de koelvloeistof vanzelf te voorschijn komen (als het niet in de motor zelf verdwijnt), en kun je het systeem even onder druk laten staan om te zien of de druk (te snel) zakt bij gewoon stilstaan onder druk. Als dat niets oplevert, zou ik een compressietest laten doen (hierbij wordt de compressie in de verschillende cilinders van de motor gemeten door op de plaats van de bougies een drukmeter te plaatsen, en vervolgens de motor te laten draaien op de startmotor. Dit zijn redelijk goedkope tests voor een eerste analyse van wat er aan de hand is.
De auto uitlezen op foutcodes zou ik pas daarna doen, omdat bijvoorbeeld een lek in het koelsysteem maar zelden een foutcode genereert.
 
Bovenaan Onderaan