Koelvloeistof blijft opraken

Duijzer

Donateur
@Edwinz : volkomen gelijk! Niet hierop proberen te bezuinigen. Als de zaak wéér lek gaat door mindere kwaliteit koppakking te gebruiken dan ben je wéér een hoop tijd en geld kwijt.
Doet mij denken aan het duurste o-ringetje in de oude échte Cooper 998. Dat was een lullig dingetje van 10 cent tussen het blok en het ondercarter. Dat stond onder de volle oliedruk. Als je dat vergat te monteren en uiteindelijk na afmontage van de motor in de wagen etc. etc. de motor voor de eerste keer startte dan gutste de olie eruit en kon je weer opnieuw beginnen. Zelf gehad?? Nee, ik woonde toen in Duitsland en de toenmalige garagist wees mij er zéér nadrukkelijk op toen ik de bestelde spullen kwam ophalen. Het was één keer in zijn eigen werkplaats gebeurd dus hij was er nogal fel op!!
Yep, ik ken ‘m. Ook veel aan Mini gesleuteld. Voor mij nooit geen Engelse pakkingen meer....en zeker niet bezuinigen op dingen als klemmen, afdichtingen, pakkingen en slangen. Hele blokken in elkaar zien draaien doordat iemand een paar tientjes wilde bezuinigen op krukaslagers...

On topic: gezien je onderzoeksresultaten, de ervaringen hier en het type motor zou ik er voor kiezen de koppakking te (laten) vervangen. Je kunt nog eens goed achter je uitlaat ruiken, maar ik heb zo’n vermoeden dat er via oliekanaal of waterkanaal vloeistof in een cilinder lekt en verdwijnt.
 

Cordoba

Forumguru
Een lekke koppakking zegt iets over de oorzaak, maar weinig over het effect/gevolg. Er zijn allerlei lekken van een koppakking mogelijk en voor het gemak beperk ik het hier tot de varianten waar een koelkanaal mee is gemoeid. De volgende mogelijkheden heb je als ik het zo even naloop:
- lekkage tussen koelkanaal en buitenlucht, dit kan op slecht zichtbare plaatsen zijn, waardoor je niet direct een roze lekspoor ziet
- lekkage tussen koelkanaal en 1 of meer cilinders, de koelvloeistof verdwijnt in de cilinder en wordt meeverbrandt met de brandstof, hier zijn wel gevallen bekend (bij andere merken) dat de motor op hol sloeg door de koelvloeistof als brandstof. Kenmerk is de zoetige lucht uit de uitlaat.
- lekkage tussen koelkanaal en oliekanaal, kenmerk hierbij is dat de olie (check peilstok) zoet kan ruiken en het oliepeil hoger wordt, ook kan de koelvloeistof van roze naar bruin (olie) verkleuren.
- en natuurlijk zijn ook de combinaties van alle bovenstaande mogelijkheden er nog.

Meest waarschijnlijk zijn hier de twee eerste opties.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo Cordoba! Goed verhaal!! Echter ik was zelf nog nooit tegengekomen dat een motor op hol zou kunnen slaan door op koelvloeisof te gaan lopen. Hooguit als er tevens olie wordt meegezogen tot in de verbrandingsruimte of in het inlaattraject of bij de turbo. Ik heb tijdens een vakantie in Frankrijk drie (!!!) Renault Megane diesel turbo's zien staan walmen.
 

Edwinz

Forumguru
Sluit me op bovenstaande berichten aan. Ik begon het pas te merken toen ik een kort stukje gereden had.. en toen had ik waarschijnlijk al lange stukken gereden met een lek.. maar niks te zien want t verdampte waarschijnlijk in die lange afstanden.
 

achbrouwer

Forumguru
Gisteren met de fabia naar Dieverburg geweest ook vanwege weglekken van koelvloeistof.
Na afpersen geeft Jos aan dat de toevoer naar de verwarming op de aansluiting van de kachel een minieme lekkage zit

Wordt deze week gerepareerd
 
Inmiddels dikke witte smurrie op de dop van de olie wat voorheen niet het geval was.
Denk dat we dan wel zeker kunnen zeggen dat het de koppakking is.

Ik betwijfel of ik het ga laten aanpakken of gewoon door kachel totdat het einde verhaal is.
Qua rijervaring merk je gelukkig dusver niks.
 

Duijzer

Donateur
Ik zou ‘m maken. Als je iets anders moet kopen weet je ook niet wat je krijgt, en als je verder nog blij bent met de auto zou ik ‘m laten repareren. Niet te lang wachten, dan loop je kans dat de kop krom trekt...
 

QuantumCat

Donateur
Wat is de auto waard en wat is de auto jou waard en wat zijn de kosten van de reparatie?

Dat zijn de dingen die je voor je zelf even op een rijtje moet zetten

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan